NVIDIA GeForce GTX 960M – loňský Maxwell v letošním balení
25. 3. 2015 08:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
GTX 960M by na první pohled mohla být prima novinka za rozumnou cenu, která by v noteboocích střední třídy umožnila přijatelný herní zážitek za rozumnou cenu. Ono to tak vlastně je, karta hraní v přístrojích kolem 15'' umožní, škoda ovšem je, že další „novinka“ nějak zapomněl na inovace.
Intel se drží jasné filosofie – každý rok kousek nezpochybnitelně nového – v sudých výrobní technologie, v lichých architektura. To výrobci grafických karet mají zřejmě větší „grafické“ oddělení než výrobu a vývoj. Dokladem strategie „každý půlrok novou krabici, každý rok novou generaci“ je i dnes představovaná grafika GeForce GTX 960M. Jak z názvu vyplývá, jde o následovníka karty GeForce GTX 860M, a to o tak blízkého, že bych se nebál nazvat ho dvojčetem.
Není náhodou, že najít v oficiálních materiálech výrobců grafických karet údaje TDP je nadmíru těžký úkol. Intel se výkonem svých integrovaných procesorů natolik blíží základním modelům dedikovaných grafických karet, že osobně považuji za zbytečné se jimi při předpokládaném nákupu notebooku zabývat. U střední a vyšší třídy je už samozřejmě rozdíl ve výkonu podstatný, ale zaplatíte za to tím, že grafická karty se snadno může stát součástkou, která spotřebou převýší součet veškeré ostatní hardwarové výbavy notebooku. Na vině je samozřejmě 28nm výrobní technologie, která je ve srovnání s procesory beznadějně zastaralá, což je ale do značné míry vinou dodavatele hardwaru (TSMC) a NVIDIA nebo AMD mohou být obviněni především z toho, že na své dodavatele dostatečně netlačí.
GeForce GTX 960M je postavena na čipu GM107, který je prvním postaveným na architektuře Maxwell. NVIDIA disponuje i aktualizovanou, mírně optimalizovanou verzí Maxwellu, tu ovšem najdeme až ve vyšším modelu 965M. Vzhledem k tomu, že model 960M je představován jako novinka, je to docela škoda.
NVIDIA GeForce GTX 960M by podle neoficiálních zdrojů měla mít TDP 75 W, což je však poměrně dost, zejména když uvážíme, že řada výrobců může spárovat karty této třídy s úspornými procesory Broadwell, které výkonem budou stačit a TDP mají v oblasti 15 – 28 W. Stejně jako grafické karty vyšších „devítkových“ řad i GTX 960M disponuje technologií Batery Boost, která umožňuje snadnou cestou nastavit preferenci fps ve hrách (od 30 do 60 fps), což může zásadně prodloužit dobu chodu na baterie.
Karta GTX 960M je stále založena na 28nm jádru vyrobeném v TSMC, Grafické jádro má čtyři části (clustery), každá sestává ze čtyř SMM bloků (bloky streaming multiprocesorů), přičemž každý blok má 128 shaderů a 8 texturovacích jednotek. Karta disponuje 5 aktivovanými bloky, má tedy celkem 640 CUDA jáder a 40 texturovacích jednotek. Celé jádro karty i jednotlivé bloky jsou taktovány na 1097 MHz. I GTX 960M nabízí možnost dočasného přetaktování (technologie GPU Boost 2.0) na 1202 MHz. Ve výsledku lze říci, že prakticky jediným rozdílem proti GeForce 860M ve verzi s Maxwellem (existovala i verze založená na jádře Kepler, výkon byl ovšem prakticky stejný) je zvýšení základní frekvence o 68 MHz.
Paměťový systém pracuje se dvěma paralelními 64bitovými sběrnicemi, udává se tedy šířka 128 bitů. Rychlost pamětí je 1250 MHz (5000 MHz efektivně) při použití GDDR5 pamětí. Maximální kapacita jsou 4 GB, sdílenou paměť už tato karta samozřejmě nepoužívá. Žádnou velkou novinkou už není ani podpora propojení přes PCIe 3.0.
Co se týče těch důležitých technologií, karta stejně jako její silnější kolegyně podporuje plnou specifikaci DirectX 11.2 Shader Model 5.0 a Open GL 4.4. Samozřejmostí je také přepínání Optimus (které ovšem problematizuje možnost připojení více monitorů), CUDA (pro obecné/negrafické výpočty), PhysX, 3D Vision Pro (které ovšem právě s Optimem nefunguje) a 3DTV Play. Podpora je i pro DisplayPort 1.2 a HDMI 2.0.
Dalšími široce propagovanými technologiemi jsou Shadowplay, která umožňuje přímé nahrávání videa na harddisk v kodeku H.264 bez znatelné ztráty výkonu, a Gamestream, kdy počítač (resp. jeho grafická karty) renderuje hru a výsledky přenáší přes WLAM do konzole Shield.
Podle údajů z nezávislého server notebookcheck.com dosáhne karta NVIDIA GeForce GTX 960M (v závorce hodnoty GTX 860M) v testu 3DMark13 Ice Storm (stndard) na medián 120 481 (163 321) bodu, v testu 3DMark13 Cloud Gate pak 15 511 (15 323) a v 3DMark13 Fire Strike 4071 (3661). 3DMark 11 dává výsledek 5428 (4902) bodů (při 1280 x 1024), Cinebench R11.5 61,5 (57,6) bodu.
Následující přehled při vysokém/nízkém nastavení a rozlišení 1024 x 768 (v závorce GTX 870M) :
Battlefield Hardline (2015): 49,6 / 147,6 (44,5 / 133,1)
Evolve (2015): 36 / 64 (32 / 82) fps
The Crew (2014) 53 / 60 (36,9 / 51,3) fps
FIFA 15 (2014): 131 / 200 (102 / 185) fps
Thief (2014): 54 / 75 (43 / 58)
Dota 2 (2013): 83 / 117 (86 / 118)
Crysis 3 (2012): 54 / 113 (50 / 116) fps
Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.
Co se týče multimediálních a 2D vlastností, je výbava pro všechny karty této generace zatím stejná, totiž PureVideo HD šesté generace, vylepšení spočívá především ve zdokonalených kodérech H.264 a MPEG-2.
NVIDIA GeForce GTX 960M je dobrou kartou střední třídy, kterou je ovšem kvůli vysokému TDP trochu obtížné osadit do notebooků střední třídy – což musí vyvolat dotaz, k čemu tedy karty '“střední třídy“ jsou. Pokud Vám (a výrobci notebooku) 75W TDP nevadí, zahrajete si bez obtíží i nejnovější hry a pokud nehrajete na opravdu profi úrovni, není příliš třeba hledat ve vodách výkonnějších grafik. Za přeznačování mezigeneračně prakticky totožného výrobku ovšem ode mě NVIDIA hvězdičku nedostane.