NVIDIA GeForce GTX 965M – Maxwell je ve střední třídě výbornou volbou pro gamery
25. 2. 2015 08:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
GTX 965M patří na rozhraní střední a vyšší třídy, jak jinak chápat TDP 70W a výkon dostatečný pro všechny aktuální hry? Samozřejmě – nemáte žádnou výkonovou rezervu a někdy se někde budete muset trochu uskromnit. Ale Maxwell nám v kartách se zajímavějším poměrem cena / výkon už trochu chyběl.
Samozřejmě to není tak úplně pravda – Maxwell se objevil už třeba v kartě GeForce GT 750M, ale NVIDIA zase trochu optimalizovala a nové karty znamenají větší tlak na trhu – a tedy větší tlak na cenu. A to se nám jako uživatelům nesmírně hodí, že :-)
Zásadní nepříjemností je, že ani na začátku roku 2015 nejsou společnosti vyrábějící grafické karty schopny přejít na nové výrobní procesy, takže všechny karty Maxwell jsou stále vyráběny 28nm. Intel pro procesory nikdy 28nm technologii nepoužíval, jejím analogem byla 32nm technologie pro procesory Clarkdale/Arrendale a to jsme v roce 2010, od té doby Intel zvládl dovést do produkčního stádia dvě další generace (22 nm a aktuálních 14 nm), a připravuje 10nm proces. Nedá mi to, musím si postěžovat, chci pokročilejší technologii i v grafických kartách, což je výtka především k TSMC, které se již roky (konkrétně dva) chystá přejít na 20nm proces.
GeForce GTX 965M je postavena na čipu GM204, který je druhou, lehce aktualizovanou a optimalizovanou generací architektury Maxwell. Hlavním marketingovým tahákem je uzavírání rozdílů mezi desktopovými a mobilními kartami, NVIDIA tvrdí, že už je to ve vyšší třídě už jen kolem 20%. Zároveň je to stejný čip, jaký používají karty jasně pasující do vyšší třídy, tedy GTX 970M a GTX 980M. Jsou zde samozřejmě rozdíly jak v počtu shaderů, tak šířce paměťové sběrnice a v celkovém nastavení karty, jedná se ale pouze o hrubý výkon, stran výbavy a technologií jde u těchto karet o stejné schopnosti a možnosti.
Architektura Maxwell se vyznačuje především vyšší efektivitou na watt TDP, které u této karty, ostatně jako u všech ostatních, NVIDIA oficiálně neuvádí. V neoficiálních měřeních se uvádí 70 W, což dobře zapadá do schematu, stále je to však poměrně dost, zejména když uvážíme, že řada výrobců může spárovat karty této třídy s úspornými procesory Broadwell, které výkonem budou stačit a TDP mají v oblasti 15 – 28 W. Stejně jako grafické karty vyšších „devítkových“ řad i GTX 965M disponuje technologií Batery Boost, která umožňuje snadnou cestou nastavit preferenci fps ve hrách (od 30 do 60 fps), což může zásadně prodloužit dobu chodu na baterie.
Karta GTX 965M je stále založena na 28nm jádru vyrobeném v TSMC, Grafické jádro má čtyři části (clustery), každá sestává ze čtyř SMM bloků (bloky streaming multiprocesorů), přičemž každý blok má 128 shaderů a 8 texturovacích jednotek. 8 ze 16 SMM bloků je ovšem deaktivovaných, celkem tedy karta disponuje 1024 CUDA jádry a 64 texturovacími jednotkami. Celé jádro karty i jednotlivé bloky jsou taktovány na 924 MHz. I GTX 965M nabízí možnost dočasného přetaktování (technologie GPU Boost 2.0) zhruba na 950 MHz.
Paměťový systém pracuje se dvěma paralelními 64bitovými sběrnicemi, udává se tedy šířka 128 bitů. Rychlost pamětí je 1250 MHz (5000 MHz efektivně) při použití GDDR5 pamětí. Maximální kapacita jsou 4 GB, sdílenou paměť už tato karta samozřejmě nepoužívá. Žádnou velkou novinkou už není ani podpora propojení přes PCIe 3.0.
Co se týče těch důležitých technologií, karta stejně jako její silnější kolegyně podporuje plnou specifikaci DirectX 11.2 Shader Model 5.0 a Open GL 4.4. Samozřejmostí je také přepínání Optimus (které ovšem problematizuje možnost připojení více monitorů), CUDA (pro obecné/negrafické výpočty), PhysX, 3D Vision Pro (které ovšem právě s Optimem nefunguje) a 3DTV Play. Podpora je i pro DisplayPort 1.2 a HDMI 2.0.
Dalšími široce anoncovanými technologiemi jsou Shadowplay, která umožňuje přímé nahrávání videa na harddisk v kodeku H.264 bez znatelné ztráty výkonu, a Gamestream, kdy počítač (resp. jeho grafická karty) renderuje hru a výsledky přenáší přes WLAM do konzole Shield.
Podle údajů z nezávislého server notebookcheck.com dosáhne karta NVIDIA GeForce GTX 965M (v závorce hodnoty GTX 870M) v testu 3DMark13 Ice Storm na medián 160 555 (195 973) bodu, v testu 3DMark13 Cloud Gate pak 34 687 (31 322) a v 3DMark13 Fire Strike 5398 (4694). 3DMark Vantage dává výsledek 22 456 (23 989) bodů (při 1280 x 1024), Cinebench R11.5 58,2 (56,6) bodu.
Následující přehled při vysokém/nízkém nastavení a rozlišení 1024 x 768 (v závorce GTX 870M) :
Thief (2014): 63 / 82 (49 / 54) fps
The Crew (2014) 59 / 60 (59 / 60) fps
Battlefield 4 (2013): 95 / 153 (85 / 140) fps
Crysis 3 (2012): 61 / 130,7 (66 / 126) fps
Anno 2070 (2011): 121 / 192 (89 / 167) fps
Hitman: Absolution (2012): 63 / 90 (49 / 60) fps
Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.
Co se týče multimediálních a 2D vlastností, je výbava pro všechny karty této generace zatím stejná, totiž PureVideo HD šesté generace, vylepšení spočívá především ve zdokonalených kodérech H.264 a MPEG-2.
NVIDIA GeForce GTX 965M je výbornou kartou na pomezí střední a vyšší třídy, podporuje nejnovější technologie a oproti výkonnějším modelům téže generace nabízí příjemnou úsporu v TDP, aniž by to zásadně zasáhlo její schopnosti v 3D hrách včetně těch nejnovějších. Téměř všechny z n ich zvládne rozpohybovat i ve Full HD na maximální nastavení, pokud oželíte tzv. ultra detaily, zbyte kartě dost výkonu i na vysoké anizotropní filtrování. Vzhledem k ceně je to tedy podle mě nejlepší volba pro hráče na dnešním trhu. Nevýhodou je, že i 70W TDP je pořád poměrně dost, takže se s kartou setkáme jen ve větších (a tedy těžších) noteboocích, kde je možné tento výkon uchladit.