NVIDIA GeForce GTX 980 for notebooks– desktopová karta pro mobilní použití

25. 11. 2015 08:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

NVIDIA slibuje postupné snižování rozdílu výkonu mezi mobilními a desktopovými kartami. Proto v názvu chybu nehledejte, žádné M tam nechybí. Firma optimalizovala návrh jedné ze svých nejvýkonnějších desktopových karet a s nezměněným čipem Maxwell 2.0 ho nabízí pro notebooky. Zachovány zůstaly všechny shadery, obrovská porce paměti, ale také obří TDP a spotřeba.

NVIDIA GeForce GTX 980 for notebooks– desktopová karta pro mobilní použití

NVIDIA GeForce GTX 980M ode mě sklidila poměrně oslavnou recenzi, i když s poznámkou, že si stále nechává rezervu a NVIDIA teoreticky může přijít s ještě něčím výkonnějším. Ale musím se přiznat, že tohle jsem opravdu nečekal. Poptávka po ohromujícím herním výkonu v přenosném balení je zjevně tak velká, že se NVIDIA rozhodla uzpůsobit jednu ze svých dektopových karet pro nasazení do notebooků. A vybrala hned tu nejsilnější – GeForce GTX 980. Nalézt ji můžete v nových specializovaných herních noteboocích, na trhu již jich několik je, například od MSI, Asusu, Aorusu nebo Cleva. Jde o 17'' a větší stroje s obzvláště vysokou základnou, velkou hmotností a velice propracovaným chlazením. A není divu, jen příkon této grafické karty by uživil čtyři průměrné Ultrabooky.


GeForce GTX 980 je postavena stejně jako mobilní varianta GTX 980M na čipu GM204, který je druhou, lehce aktualizovanou a optimalizovanou generací architektury Maxwell, pracovalo se zejména na zvýšení podpory DirectX 12, obecně lze říci, že právě karty postavené na tomto čipu DirectX 12 podporují nejlépe na trhu, i když AMD jim šlape na paty. Hlavní důraz byl kladen jen a jen na výkon, takže TDP je stejné jako u desktopové verze – 165 W. Osazený hardware se tedy nijak od desktopové karty neliší, spíše je jinak uspořádán, NVIDIA musela být řádně skromnější co se týče plochy desky, také se snažila co nejvíce snížit délky použitých vodičů v tištěných spojích, zejména od "davu" paměťových modulů, protože ty jsou poměrně náročné na spotřebu a generují také část odpadního tepla, především však vyžadují silné regulátory napětí. Vměstnat se karta musela do obvyklého MXM formátu.


Karta GTX 980, jako ostatně celá devítková řada, je stále založena na 28nm jádru vyrobeném v TSMC, kde přechod na nižší, 20nm výrobní proces teprve probíhá. Topologicky vzato, grafické jádro má čtyři části (clustery), každá sestává ze čtyř SMM bloků(bloky streaming multiprocesorů), přičemž každý blok má 128 shaderů a 8 texturovacích jednotek. GTX 980M má ovšem 4 ze 16 SMM bloků deaktivovaných, naproti tomu desktopové kárty mají k dispozici všech 2048 shaderů a 128 texturovacích jednotek, tedy o čtvrtinu více než mobilní bratříček. Celé jádro karty i jednotlivé bloky jsou v základu taktovány na 1126 MHz, tedy o 88 MHz rychleji.

Dalším stupněm je overboost, maximální frekvence je 1216 MHz, ale ani tady možnosti nekončí. NVIDIA pro všechny dosud představené notebooky dodává i oficiální přetaktovávací (overclocking) aplikaci, takže se uživatelé nemusí držet základních nastavení a mohou zkusit vyždímat ze svého notebooku, co to jen dá. A že to není jen marketing dokazuje NVIDIA třeba i následujícím obrázkem, který vznikl na na předváděcí akci, je tedy potvrzen kolegy z amerických médií.


Všimnout si můžete, že aplikace Afterburner má oproti desktopovému nasazení jedno omezení – uživatelé mohou pouze přetaktovávat, přístup k nastavení napětí byl zrušen, samozřejmě se to týká především v porovnání s desktopy omezeným výkonem zdrojů u notebooků. Overclocking ale není vrchol, MSI se nechtěla nechat připravit o prvenství ve výkonu třeba Asusem GX700VO, který má i dokovací stanici s vodním chlazením (!), které určitě přetaktovanou kartu zchladí lépe než pouhý vzduch, a tak do svého modelu GT80 pro jistotu usadila dvě desktopové GeForce 980 ve SLI zapojení. Výsledný výkon si ani nedokážu představit...


Paměťový systém netvoří jedinou širokou sběrnici, ale pracuje se čtyřmi paralelními 64bitovými sběrnicemi, udává se tedy šířka 256 bitů. Rychlost pamětí je 3500 MHz při použití typu GDDR5, jiné by ani nebyly schopny „nakrmit“ GPU, šířka pásma totiž zůstala stejná jako u dektopů – 7 Gbps. Maximální kapacita je 8 GB, dodávat se údajně budou i levnější verze s pouhými 4 GB. Sdílenou paměť už tato karta samozřejmě nepoužívá.

Co se týče těch důležitých technologií, karta konečně podporuje plnou specifikaci DirectX 12 (Feature Level 12_1), Shader Model 5.0 a Open GL 4.4. Samozřejmostí je také přepínání mezi dedikovanou a integrovanou grafickou kartou Optimus (které ovšem problematizuje možnost připojení více monitorů), CUDA (pro obecné/negrafické výpočty), PhysX, 3D Vision Pro (které ovšem právě s Optimem nefunguje) a 3DTV Play. Podpora je i pro DisplayPort 1.2 a HDMI 2.0.

Dalšími široce anoncovanými technologiemi jsou Shadowplay, která umožňuje přímé nahrávání videa na harddisk v kodeku H.264 bez znatelné ztráty výkonu, a Gamestream, kdy počítač (resp. jeho grafická karty) renderuje hru a výsledky přenáší přes WLAM do konzole Shield. V těchto parametrech se karta prakticky neliší od jiných mobilních aktuální devítkové generace.

Benchmark Fire Strike Extreme probíhá při rozlišení 1440p (2560 x 1440 pixelů)
Benchmark Fire Strike Extreme probíhá při rozlišení 1440p (2560 x 1440 pixelů)

Podle údajů z nezávislého server notebookcheck.com dosáhne karta NVIDIA GeForce GTX 980 (v závorce hodnoty AMD Radeon R9 M295X, tedy nejbližší změřené konkurence, a GeForce GTX 980M) v testu 3DMark13 Ice Storm SG na medián 278 844 (181 720, 267 628) bodu, v testu 3DMark13 Cloud Gate SG pak 27 629 (21 221, 22 059) a v 3DMark13 Fire Strike 11 096 (5941, 8336). 3DMark Vantage dává výsledek 45 446(29 938, 34 695) bodů (při 1280 x 1024), Cinebench R15 (OpenGL 64bit) 106,8 (108,7, 106,8) bodu. Cinebench R11.5 (OpenGL 64bit) 77 (99, 62,5) bodu.

Následující přehled při vysokém/nízkém nastavení a rozlišení 1024 x 768 / 1366 x 768:(v závorce hodnoty AMD Radeon R9 M295X, tedy nejbližší konkurence, a GeForce GTX 980M):

• FIFA 16 (2015): 352 / 316 (-/ -; 170 / 61) fps
• Metal Gear Solid V (2015): 60 / 60 (- / -; 170 / 61) fps
• The Witcher (2015): 220,3 / 83 (93 / 36,7; 170 / 61) fps
• Dirt Rally (2015): 388,3 / 124 (226 / 68; 392 / 128) fps
• Evolve (2015): 198,2 / 114,6 (132 / 61; 135 / 77) fps
• Thief (2014): 122,6 / 108 (51 / 51; 109 / 91) fps
• FIFA 15 (2014): 220,3 / 83 (199 / 104; 293 / 266) fps
• Battlefield 4 (2013): 200 / 200 (105 / 89; 190 / 152) fps
• Crysis 3 (2013): 146,93 / 104 (125 / 60; 138 / 95) fps

Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.


Co se týče multimediálních a 2D vlastností, je výbava pro všechny karty této generace zatím stejná, totiž PureVideo HD šesté generace, vylepšení spočívá především ve zdokonalených kodérech H.264 a MPEG-2.

Osazení desktopové grafické karty do notebooku je splněným snem řady hráčů, odhlédněme na chvilku od toho, jak asi budou takto vybavené notebooky dostupné v Čechách a za jakou cenu. Trh je zase o trošku širší a bohatší a každý se může těšit, že když ne dnes, tak za dvě nebo tři generace bude rozdíl mezi herními notebooky a desktopy vlastně jen docela malý. A snad že nové postupy a řešení z těchto herních monster zefektivní i chlazení na obyčejnějších noteboocích, které díky tomu zase budou chladnější, tiší a výkonnější. Vždyť i já bych si s chutí místo psaní článku na chvilku odskočil vyvraždit pár emzáků nebo sežehnout dračím dechem nějakého toho démona.

Technologie

Diskuse