AMD FirePro W7170M – plně funkční Tonga čip v profesionální grafické kartě
11. 5. 2016 08:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
AMD vydalo profesionální grafickou kartu založenou na svém nejvýkonnějším mobilním čipu Tonga. Má GDDR5 paměti, 2048 shaderů a certifikace od předních výrobců profi software. Vyplatí se jeho nákup, nebo je lépe počkat na novou generaci Polaris?
Otázka v úvodu je jasná. Vyplatí se aktuální generace hi-end grafiky, nebo počkat pár měsíců a přejít rovnou na nové čipy Polaris s polovičním výrobním procesem? Odpověď není úplně jednoznačná, ale pojďme se na celou problematiku podívat blíže.
AMD vydalo celkem tři mobilní čipy FirePro, které měly smazat náskok konkurence v podobě NVIDA Quadro produktů. Nejde sice o zvlášť velkou oblast trhu, ale nepřítomnost znamená jak nižší tržby, tak menší viditelnost značky a ztrátu prestiže. Zajímavý byl i výběr čipů – pro obě slabší varianty zvolili u AMD čipy Cape Verde, které nejsou špatné, ale poměrně staré – kořeny mají až v roce 2011 a v grafických kartách se běžně prodávaly kolem roku 2013. Postaveny byly na první generaci architektury GCN (1.0).
Naopak nejsilnější, dnes představovaný model FirePro W7170M má čip Tonga, který byl původně vyvíjen pro desktopové karty a na trh se dostal roce 2014. Třetí generace GCN (1.2) přinesla celou řadu zlepšení technologií. AMD je ale nejspíše neumí příliš dobře prodat. Tradičně má navázanou spolupráci s Dellem, v jejichž řadě Precision se FirePro karty objevují, jedno model se slabší grafikou FirePro najdeme i v jednom ZBooku od HP. Mimochodem, na oficiálních stránkách AMD prakticky nejde dohledat přehled aktuálních mobilních FirePro karet, ačkoli u desktopových a serverových to problém není. Jako potenciálního kupce by mě jen máloco odradilo více než právě tohle.
Jak bylo uvedeno výše, návrh grafického čipu FirePro W7170 vychází z architektury Graphics Core Next (GCN) 1.2. Nejblíže má ke grafické kartě Radeon HD R9 M390X, což znamená 28nm výrobní proces. Disponuje 2048 unifikovanými shadery a 128 texturovacími jednotkami. Taktován je čip poměrně nízko, totiž na 723 GHz, ovšem vzhledem k vysokému počtu shaderů to příliš nevadí a svědčí to stabilitě, což profesionálové pravděpodobně ocení.
Čipy Tonga, na kterých je tento FirePro postaven, využívají 256bitovou paměťovou sběrnicí, přestože uvnitř čipu je k dispozici šířka 384 bitů, AMD ji nevyužívá, protože to by znamenalo osazení většího počtu paměťových modulů, což by kartu prodražilo, aniž by přineslo přiměřený výkonový efekt. Na sběrnici je tedy možno připojit až 4 GB GDDR5 paměti, jediný touto kartou osazovaný notebook, Dell Precision 7000, to tak také má.. Samotné paměti jsou referenčně ze strany AMD naladěny na 1250 MHz. Výkon, resp. nejvyšší teoretická propustnost pamětí je 160 GB/s. Grafika má PCI Express 3.0 x16 rozhraní a podporuje DirectX 12 (Shader Model 5.0) a OpenGL 4.3 a OpenCL 2.0. Z herního pohledu by měly fungovat i technologie API Mantle a Vulkan.
Dell Precision 7710 je osazen dnes představovanou kartou FirePro
AMD již obvykle neuvádí TDP svých karet a dohledávat ho z neoficiálních zdrojů není ani jednoduché, ani spolehlivé. Důvodem je snad 28nm výrobní proces, takže TDP je při stávajícím výkonu v poměru výrazně horší, než třeba u Intelu s jejich 14 nm, navíc se jedná o původem desktopový čip. Odhady se různí v rozmezí 100 až 125 W, což je u podobně výkonné karty očekávatelné a přijatelné. Omezující bude samozřejmě chlazení, není tedy náhodou, že se s touto grafikou zatím setkáme pouze v 17'' notebooku.
Multimediálním jádrem zůstává UVD 5, umí formáty MPEG-2, -4 AVC/H.264 a i part 2 (DivX, Xvid), VC-1, MVC a také Adobe Flash, dále AMD HD3D, tedy zobrazování 3D obsahu z Blu-ray. Plně využívá maximálních rozlišení výstupů DVI i DisplayPort (2560 x 1600), HDMI (1920 x 1200) i VGA (2048 x 1536). Přes digitální výstupy je samozřejmě přenášena i hudba ve vysokém rozlišení a prostorovém uspořádání až 7.1 ve formátech AC-3, AAC, Dolby TrueHD a DTS Master Audio. Nechybí ani technologie Enduro pro automatické přepínání dedikované a integrované grafické karty (obdoba NVIDIA Optimus), ZeroCore a PowerTune pro regulaci spotřeby a napětí. Technologie Eyefinity pak zajišťuje zobrazení až na 6 monitorech, ovšem pouze v případě, že je technologie Enduro vypnuta.
MXM modul s grafikou AMD Radeon založenou na stejném čipu Tonga
Podle nezávislého serveru notebookcheck.com dosáhne karta v syntetických testech následujících výsledků (za lomítkem porovnání s NVIDIA Quadro M3000M s 1024 shadery jiné architektury, 4 GB GDDR5 a TDP 75 W):
• Cinebench R15 Ref. Match 64b: 98 / 99,6 bodů
• Cinebench R15 OpenGL 64b: 102,8 / 68 bodů
• Cinebench R11.5 OpenGL: 86,5 / 42,4 bodů
• Cinebench R10 Shading 32b: 9551 / 4455 bodů
• 3DMark13 Fire Strike Standard Graphics: 6935 / 6415 bodů
• 3DMark13 Cloud Gate Standard Graphics: 43 124 / 38 536 bodů
• 3DMark13 Ice Storm Standard Graphics: 132 164 / 42 957 bodů
• 3DMark11 Performance GPU: 9708 / 8264 bodů
• ComputeMark v2.1 - normal: 925 / 4737 bodů
• LuxMark 2.0 Room: 782 / 1258 samplů
• LuxMark 2.0 Sala: 1412 / 2234 samplů
Výsledky benchmarků SPECviewperf 12:
• Solidworks (sw-03) 1900 x 1060: 73 / 72,2 fps
• Siemens NX (snx-02) 1900 x 1060: 63 / 45,9 fps
• Maya (maya-04) 1900 x 1060:46 /42 fps
• Catia (catia-04) 1900 x 1060: 58 / 61,1 fps
Výsledky benchmarků SPECviewperf 11:
• Solidworks 1900 x 1080: 74 / 43,6 fps
• Siemens NX 1900 x 1080: 49 / - fps
• Maya 1900 x 1080: 106 / 71,5 fps
• Catia 1900 x 1080: 61 / 47,6 fps
• Pro/ENGINEER 1900 x 1080: 11,7 / 18 fps
Následuje tabulka herních testů při vysokém/nízkém nastavení:
• Anno 2205 (2015): 43 / 146 (58 / 179) fps
• The Witcher (2015): 31 / 97 (22,1 / 73) fps
• Dirt Rally (2015): 89 / 278 (89 / 108) fps
• F1 2014 (2014): 96 / 132 (122 / 122) fps
• Thief (2014): 57 / 62 (77 / 88) fps
• Tomb Rider (2013): 167 / 375 (185 / 255)fps
Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.
Před koupí pracovní stanice je dobré zvážit, na jakou práci přesně bude používána – jak vidíme ze syntetických testů, rozdíly mezi jinak vyrovnanými kartami mohou být násobné. AMD exceluje ve výpočtech pomocí OpenGL a lepší výsledky také podává ve většině starších verzí SPECviewperf, dá se tedy čekat i lepší výkon ve starších verzích profesionálních 3D programů, naopak ve hrách i aktuálním SPECviewperf 12 jsou výkony velmi vyrovnané. To hraje do karet spíše NVIDIA, která je přeci jen výrazně efektivnější se svým nižším TDP. Generace Polaris by tento rozdíl měla smazat. Desktopové Radeony by se měly pomalu objevovat v obchodech, ovšem příchod mobilních 14nm karet určitě nelze očekávat dříve než na podzim nehledě na to, že AMD není ten rychlejší v uvádění inovací na trh. A karty FirePro pro mobilní pracovní stanice podle mého soudu přijdou na řadu až jako úplně poslední.