AMD Radeon R7 M370 – evoluce staršího čipu jako nejlepší konkurence pro mainstreamovou GeForce
9. 3. 2016 08:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
Zdaleka nejnabízenější a nejprodávanější dedikovanou grafickou kartou dneška je model GeForce 940M od NVIDIA. Co by proti ní mělo nasadit AMD, aby bylo konkurenceschopné? Jedna karta by se našla – je jí právě dnes představovaný Radeon R7 M370. Výkonem může směle konkurovat, zůstává tak jedna velká otázka. Je také efektivnější směrem ke spotřebě?
U AMD mají stále problémy zveřejnit plné specifikace svých mobilních čipů, takže jde pouze o dohady a aproximace z měření spotřeby jednotlivých notebooků. U Radeonu R7 M370 je situace o to těžší, že běžně je k dispozici pouze jeden model notebooku, který jím disponuje, totiž ThinkPad E560. A zde jde o 15'' notebook, který není zaměřen na mobilitu a tedy ani větší zdroj a vyšší celkový odběr proudu ho netrápí.
Radeon R7 M370 je karta střední třídy, která by měla zaručit přijatelný běh všech aktuálních 3D her, byť povětšinou jen v základních nebo středních detailech a na nižší rozlišení. To obvykle není velký problém, i když je většina notebooků, které už mají osazenou podobnou kartu, vybavena Full HD displeji. Snížit rozlišení můžete vždycky, i když hra pak nevypadá tak krásně, opačně to ovšem nejde.
Návrh grafického čipu R7 M370 vychází z architektury Graphics Core Next (GCN) s kořeny v čipech Mars. Nejblíže má ke grafické kartě Radeon R7 M260 X, jde stále ovšem o evoluci čipů z karet HD 8670M, což znamená 28nm výrobní proces, ale také 3,5 roky starou historii. Vývoj grafických karet sice nejde vpřed tak rychle, jako u CPU, ale sami zvažte, zda byste dnes pořizovali procesor generace Ivy Bridge (třeba model Intel Core i5-3520M). Pro srovnání – čip v GeForce 940M, který je přímou konkurencí, se poprvé objevil na trhu, byť také pod jiným pojmenováním, na jaře 2014, tedy o více než 1,5 roku později.
Jistě je třeba si říci něco k hardwarovým specifikacím, přestože se poněkolikáté opakuji: Radeon R7 M370 disponuje 384 unifikovanými shadery a 24 texturovacími jednotkami. Jádro je taktováno na 900 MHz. K dispozici je i Turbo mod (technologie PowerTune) s dočasným navýšením frekvence až na 960 MHz, umožňuje-li to chlazení. Hlavní výhodou proti GeForce 940 je 128bitová paměťová sběrnice. Na sběrnici je možno připojit až 4 GB rychlé GDDR5 paměti, čímž opět o třídu překonává NVIDIi. Paměti jsou ze strany AMD naladěny na 1150 MHz (4600 MHz efektivně), konkrétní taktování však záleží na každém jednotlivém výrobci, v případě této karty tedy především na Lenovu. Výkon, resp. propustnost pamětí je 73,6 GB/s, čímž také NVIDIi deklasuje téměř třínásobně. Grafika má PCI Express 3.0 x16 rozhraní a podporuje DirectX 12.0 (Shader Model 5.0) a OpenGL 4.3 a OpenCL 1.2. Za zmínku stojí jistě i rozhraní Vulkan, které by mělo minimalizovat CPU vytížení u 3D aplikací běžících na GPU a mělo by pracovat multiplatformně.
Lenovo ThinkPad E560 bez krytů spodní části
AMD již obvykle neuvádí TDP svých karet a dohledávat ho z neoficiálních zdrojů není ani jednoduché, ani spolehlivé. Důvodem je snad 28nm výrobní proces, takže TDP je při stávajícím výkonu v poměru výrazně horší, než třeba u Intelu s jejich 14 nm. Velmi neoficiálně by se spotřeba měla pohybovat nad hranicí 50 W. NVIDIA s cca 30 W u GeForce 940M tak v efektivitě vyhrává na plné čáře. Pokud vás TDP příliš netrápí, typicky u 15'' a větších notebooků, je AMD stran výkonu lepší volbou. Pokud je potřeba udržet TDP co nejníže, tedy u malých notebooků s malým prostorem a složitějším chlazením, je naopak jasnou volbou NVIDIA. Ostatně není zřejmě náhodou, že výrobci notebooků nabízí čipy NVIDIA o tolik častěji, než ty od AMD.
Multimediálním jádrem zůstává UVD 3, umí formáty MPEG-2, -4 AVC/H.264 a i part 2 (DivX, Xvid), VC-1, MVC a také Adobe Flash, dále AMD HD3D, tedy zobrazování 3D obsahu z Blu-ray. Plně využívá maximálních rozlišení výstupů DVI i DisplayPort (2560 x 1600), HDMI (1920 x 1200) i VGA (2048 x 1536). Přes digitální výstupy je samozřejmě přenášena i hudba ve vysokém rozlišení a prostorovém uspořádání až 7.1 ve formátech AC-3, AAC, Dolby TrueHD a DTS Master Audio. Nechybí ani technologie Enduro pro automatické přepínání dedikované a integrované grafické karty (obdoba NVIDIA Optimus), ZeroCore a PowerTune pro regulaci spotřeby a napětí.
Podle nezávislého serveru notebookcheck.com dosáhne karta v syntetických testech následujících výsledků (za lomítkem porovnání s NVIDIA GF 940M a nejběžnější integrovanou grafikou Intel HD 520 v uvedeném pořadí):
• GFXBench 3.0 Manhattan Offscreen: 35,3 / 64 / 44,7 fps
• GFXBench 3.0 Manhattan Onscreen: 30,1 / 37,8 / - fps
• Cinebench R15 Ref. Match 64b: 98 / 99,6 / 97,9 bodů
• Cinebench R15 OpenGL 64b: 51,3 / 52,4 / 36,6 bodů
• Cinebench R11.5 OpenGL: 52,9 / 39,2 / 28,5 bodů
• Cinebench R10 Shading 32b: 7921 / 6087,5 / 7631 bodů
• 3DMark13 Fire Strike Standard Graphics: 1760 / 1424 / 853 bodů
• 3DMark13 Cloud Gate Standard Graphics: 10 288 / 8854 / 6994,5 bodů
• 3DMark13 Ice Storm Standard Graphics: 34 077 / 50 719 / 35 279 bodů
• 3DMark11 Performance GPU: 2522 / 2427 / 1326 bodů
• LuxMark 2.0 Room: 269 / 386 / 197 samplů
• LuxMark 2.0 Sala: 475 / 878 / 474 samplů
Následuje tabulka herních testů při vysokém/nízkém nastavení, opět v porovnání s NVIDIA GF 940M :
• Star Wars Battlefront (2015): 16 / 52 (13,4 / 48,9) fps
• Fallout 4 (2015): 11,5 / 34 (12 / 36) fps
• Anno 2205 (2015): 8,7 / 35,4 (9,9 / 42,3) fps
• FIFA 16 (2015): 27,9 / - (59 / 98) fps
• Mad Max (2015): 17,1 / 38,4 (20,3 / 41,5) fps
• Batman: Arkham Knight (2015): 10 / 29 (13 / 21) fps
• The Witcher (2015): 9,5 / 27,6 (10 / 31) fps
• Dirt Rally (2015): 25,6 / 116,8 (23 / 156) fps
• Sims 4 (2014): 35 / 172,7 (39 / 167) fps
• Thief (2014): 18 / 30,3 (20 / 39) fps
• Battlefield 4 (2013): 33,2 / 68 (30 / 63) fps
Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.
Ze syntetických testů i herního nasazení je zřejmé, že karty jsou opravdu značně vyrovnané, AMD i NVIDIA mají své silnější i slabší stránky, ale v celku patří do stejné třídy a odchylky jsou na obě strany. Také je vidět, že mimo striktního herního nasazení nic moc navíc oproti integrované grafice nepřináší, zejména v referenčním Cinebenchi je vidět, že i Intel drží krok. Ke hrám jsem pro přehlednost Intel ani nepřidával, stačí uvést, že takový Fallout 4 ve vysokém nastavení ani nespustíte a nízké je stejně nehratelně pomalé (kolem 11 fps). Pokud bych měl volit mezi AMD a NVIDIA, jednoznačně bych sáhl po modelu s nižším TDP. Obvykle ale musíte zvažovat řadu dalších hledisek v celkovém pohledu na notebook – kvalitu displeje, klávesnice, design šasi, sympatii ke značce, klidně třeba barvu... A v takovém případě bych AMD s R7 370M z výběru určitě nevyřazoval. Byť na českém trhu lze lakonicky uvést – pokud se vám líbí ThinkPad E560, grafika je v pořádku a přijatelná pro „lehké“ hraní.