AMD Radeon R7 M460 – čekali jste Polaris? Smůla, spokojte se s Topazem

22. 6. 2016 08:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

AMD sice uvedla zcela novou architekturu Polaris s 14nm výrobním procesem a desktopoví uživatelé mohou mít radost z vysokého výkonu i efektivity, mobilním uživatelům nabídlo AMD ovšem jen přeznačené starší čipy. Přestože nejde vždy o špatná řešení, doporučuji počkat ještě pár měsíců na opravdové novinky.

AMD Radeon R7 M460 – čekali jste Polaris? Smůla, spokojte se s Topazem

Přeznačování čipů je běžnou věcí jak u NVIDIA, tak u AMD, byť bych řekl, že druhá z jmenovaných firem na ni trpí podstatně více. Aktuálně uživatelé očekávají dlouho vytoužený přechod na nový výrobní proces a menší výrobní postup, desktopoví uživatelé již dokonce mohou nakupovat 16nm karty od NVIDIA a AMD Polaris v předprodukčních vzorcích poskytl alespoň výsledky různých benchmarků. A mobilní karty NVIDIA nové generace by měly být k dispozici koncem léta, v originální strategii jsou plánovány pro „back to school season“.Do této situace přichází nová řada Radeonů M400, jsou k ní tedy upínány zraky všech. A zatímco Raden R9 480 pro desktopy bude jednoznačně vybavena 14nm čipem Polaris, u mobilního nasazení došlo jen k čistému přeznačení starších karet, které ve výsledku není moc jiné než natištění nových krabic pro obchodníky.

Stejně nepříjemné je i tajnůstkaření AMD kolem specifikací jejich čipů, které je taktéže tradiční, například TDP svých mobilních karet nezveřejňuje AMD nikdy, ovšem zamlčování údajů o nových kartách, které již jsou i v prodeji, je z mého pohledu neomluvitelné a chce se říci skandální. Pro představu, na oficiálním webu AMD je o řadě M300 uvedeno 17 údajů, byť některé z nich považuji za zbytečné a některé opravdu důležité mi tam chybí, (krom TDP především konkrétní modely čipů a jejich architektura), o M400 se dozvíme pět (!) údajů. Jak si pak má udělat zvídavější spotřebitel obrázek o tom, co si vlastně kupuje? Vrcholem pak je fakt, že v notebooku Lenovo Yoga 510, který je podle specifikací výrobce vybaven grafickým čipem Radeon R7 M460 detekuje program GPU-Z model M360. Vypadá to, že rebranding se nedotkl dokonce ani firmware, ale opravdu jen té krabice.

Výpis z programu GPU-Z z notebooku Lenovo Yoga 510 údajně osazeném Radeonem R7 M460, jak jej zveřejnil server notebookcheck.net
Výpis z programu GPU-Z z notebooku Lenovo Yoga 510 údajně osazeném Radeonem R7 M460, jak jej zveřejnil server notebookcheck.net

Radeon R7 M460 je tak karta nižší střední třídy, která by měla zaručit běh méně náročných aktuálních 3D her, ovšem jen v základních nebo středních detailech a na nižší rozlišení. U dnešních modelů, které jsou i ve středních cenových hladinách kolem 15 000 Kč vybavovány Full HD displeji to znamená nepříjemné snižování rozlišení, které obvykle vede k mírně rozostřeným konturám. K dispozici také nemáte žádnou výkonovou rezervu a počet nových her, které si budete moci na svém notebooku zahrát, bude rychle klesat.

Návrh grafického čipu R7 M460 vychází z architektury Graphics Core Next 1.0 (GCN) s kořeny v čipech Topaz. Nejblíže má ke grafické kartě Radeon R7 M360, neboť jde prakticky o její přeznačení, architektura samotná však pochází z roku 2011.

Chlazení notebooku Lenovo Yoga 510 s údajně osazenou kartou Radeon R7 M460
Chlazení notebooku Lenovo Yoga 510 s údajně osazenou kartou Radeon R7 M460

Jistě je třeba si říci něco k hardwarovým specifikacím, přestože se poněkolikáté opakuji: Radeon R7 M460 disponuje 384 unifikovanými shadery a 24 texturovacími jednotkami. Jádro je referenčně taktováno na 1100 MHz. K dispozici je i Turbo mod (technologie PowerTune) s dočasným navýšením frekvence až na 1125 MHz, umožňuje-li to chlazení. Paměťová sběrnice má ovšem šířku pouze 64 bitů a připojit lze pouze pomalejší DDR3 paměti, což bude nejspíše „úzké hrdlo“ této karty. Na HBM paměti nebo alespoň slušné GDDR5 můžeme tedy zapomenout. Paměti jsou ze strany AMD naladěny na 1000 MHz, konkrétní taktování však záleží na každém jednotlivém výrobci. Výkon, resp. propustnost pamětí je 16 GB/s. Grafika má PCI Express 3.0 x16 rozhraní a podporuje DirectX 12.0 (Shader Model 5.0) a OpenGL 4.5 a OpenCL 2.0. Za zmínku stojí jistě i rozhraní Vulkan, které by mělo minimalizovat CPU vytížení u 3D aplikací běžících na GPU a mělo by pracovat multiplatformně.


AMD již obvykle neuvádí TDP svých karet a dohledávat ho z neoficiálních zdrojů není ani jednoduché, ani spolehlivé, a to i u starších karet, natož u novinky, byť přeznačené. U Radeonu R7 M360 lze na netu dohledat údaje „kolem 50 W“ a není důvod věřit, že by se s novou nálepkou cokoli změnilo.

Multimediálním jádrem zůstává UVD 4, umí formáty MPEG-2, -4 AVC/H.264 a i part 2 (DivX, Xvid), VC-1, MVC a také Adobe Flash, dále AMD HD3D, tedy zobrazování 3D obsahu z Blu-ray. Plně využívá maximálních rozlišení výstupů DVI i DisplayPort (2560 x 1600), HDMI (1920 x 1200) i VGA (2048 x 1536). Přes digitální výstupy je samozřejmě přenášena i hudba ve vysokém rozlišení a prostorovém uspořádání až 7.1 ve formátech AC-3, AAC, Dolby TrueHD a DTS Master Audio. Nechybí ani technologie Enduro pro automatické přepínání dedikované a integrované grafické karty (obdoba NVIDIA Optimus), ZeroCore a PowerTune pro regulaci spotřeby a napětí.


Podle nezávislého serveru notebookcheck.com dosáhne karta v syntetických testech následujících výsledků (za lomítkem porovnání s NVIDIA GeForce 940M):

• GFXBench 3.0 Manhattan Offscreen: 45,5 / 64 fps
• Cinebench R15 Ref. Match 64b: 98 / 99,6 bodů
• Cinebench R15 OpenGL 64b: 37,4 / 52,4 bodů
• Cinebench R11.5 OpenGL: 27,8 / 39,7 bodů
• Cinebench R10 Shading 32b: 7408 / 6088 bodů
• 3DMark13 Fire Strike Standard Graphics: 1177 / 1622 bodů
• 3DMark13 Cloud Gate Standard Graphics: 6081 / 8818 bodů
• 3DMark13 Ice Storm Standard Graphics: 46 656 / 51 180 bodů
• 3DMark11 Performance GPU: 2137 / 2405 bodů
• LuxMark 2.0 Room: 183 / 386 samplů
• LuxMark 2.0 Sala: 319 / 878 samplů


Následuje tabulka herních testů při vysokém/nízkém nastavení, opět v porovnání s NVIDIA GF 940M :

• XCOM 2 (2016): 5,2 / 22,5 (7,3 / 30) fps
• Rainbow Six Siege (2015): 13,1 / 51,9 (20 / 55,3) fps
• Star Wars Battlefront (2015): 10,9 / 35,5 (13,4 / 49) fps
• Fallout 4 (2015): 8,4 / 27 (12 / 36) fps
• Anno 2205 (2015): 7 / 31,4 (9,9 / 42,3) fps
• FIFA 16 (2015): 51,8 / 88,1 (59 / 98) fps
• World of Warships (2015): 21,2 / 79,6 (39 / 117) fps
• Batman: Arkham Knight (2015): 9 / 20 (13 / 22) fps
• The Witcher (2015): 9,5 / 27,6 (10 / 31) fps
• Dirt Rally (2015): 17,9 / 108,7 (23 / 156) fps
• Diablo III (2012): 50,7 / 92 (89 / 155) fps

Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.


Radeon R7 M460 se ve výkonu značně přiblížil k NVIDIA GeForce 940M, což je takový etalon nebo referenční čip grafických karet střední třídy. Ve všech testech ovšem Radeon zůstal maličko pozadu, v některých ovšem přesně za tou hranou, která odděluje použitelný a nepoužitelný čip, neboť jsou na něm hry už hratelné nebo ještě pořád nehratelné. Dobrým příkladem je letošní XCOM2 nebo loňský Fallout 4 a Batman. Nevím, jak velký by to mělo dopad na cenu, ale považuji za chybu, že AMD neosadilo GDDR5 paměti, které by přesně ten malý propad vyrovnaly a Radeon by byl ve všem o chloupek lepší než GeForce 940M, což by jistě bylo i marketingově využitelné. Druhou věcí je, že už na konec letní sezony a nejpozději na tu předvánoční plánuje NVIDIA své 16nm mobilní Pascaly, kterým, doufejme, 28nm Radeony nebudou moci konkurovat. Co se mě týče, při nákupech bych byl trpělivý, nové Pascaly či Polaris budou lepší a efektivnější a starší čipy půjdou cenově dolů, takže i třeba NVIDIA BTX 950M či 960M či Radeony R9 by se mohly objevit v noteboocích s cenami pod 25 000 Kč s daní.

Technologie

Diskuse