AMD Radeon R9 M375 – střední třída pro hry, nebo jen nový kabát na staré košili
27. 1. 2016 08:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
AMD Radeon R9 M375 je dedikovaná mobilní karta střední třídy, která míří proti NVIDIA GeForce 940M. Je založena na starším čipu, se kterým jsme se mohli setkat pod jiným jménem i v minulé řadě Radeonů a disponuje pouze DDR3 paměťmi, ale širší sběrnicí. Může konkurovat mainstreamovému králi?
Střední třída pro hry? Hrubým výkonem snad ano, softwarovou výbavou snad také, ovšem technologicky příliš ne. Nové modely grafických karet každý rok? Na to si člověk zvykne rychle. Takže už jsme si nejspíše zvykli i na každoroční přeznačování, kterého je i dnešní karta krásným důkazem. Čip původem z roku 2012 už si asi ani sám nemůže pamatovat, kolik různých jmen nesl, Každopádně pokud je to, co se naučíte prvního, ve vás zapsané nejsilněji, jmenuje se Radeon HD 7770, a ani ten není nejstarší podobou Cape Verde čipu, pouze prvním modelem se stejnými specifikacemi, jako má R9 M375.
AMD má zajímavé a moderní grafické čipy pojmenované po tichomořských ostrovech Tonga a Fiji, které mají bezesporu co nabídnout, pohříchu se s nimi však setkáme jen v nejvyšších patrech nabídky a i v mobilních verzích mají poměrně vysokou spotřebu. Prodeje, a tedy i zisky, se však nejvíce tvoří v nižší střední třídě. Grafické karty, které utáhnou moderní hry alespoň na o něco lepší než základní detaily i na moderních Full HD displejích, jsou pravým zlatým dolem. Jen si vezměte nabídku notebooků s NVIDIA GeForce 940M, případně silnější 960M. A přitom právě někam mezi ně by R9 M375 měla patřit.
Jak bylo uvedeno výše, návrh grafického čipu R9 M370X vychází z architektury Graphics Core Next (GCN) 2.0 s kořeny v čipech Cape Verde. Nejblíže má ke grafické kartě Radeon HD 7770M, což znamená 28nm výrobní proces, ale také téměř 4 roky starou historii. Disponuje 640 unifikovanými shadery a 40 texturovacími jednotkam v 10 výpočetních jádrech. K dispozici by měl být i Turbo mod (technologie PowerTune) s dočasným navýšením frekvence, o kolik ovšem AMD nikde neudává. V oficiálních materiálech lze dohledat pouze maximální frekvenci 1015 MHz, porůznu na webu v méně ověřitelných zdrojích je jako základní udávána frekvence 1000 MHz, ovšem 15MHz PowerTune by byl v podstatě výsměch. Přesto oproti přímému předchůdci, Radeonu R9 M275, došlo k navýšení, neboť minulé maximum bylo 925 MHz.
Radeon M375 se dodává se 128bitovou paměťovou sběrnicí. Na sběrnici je možno připojit až 4 GB DDR3 paměti, alespoň podle specifikací výrobce, přestože čip samotný, respektive jeho paměťový řadič, umí používat i GDDR5. Já to hodnotím jako uměle vytvořený bottleneck (úzké hrdlo), které bude v zátěžové špičce limitovat výpočetní výkon, je to tedy takové umělé „škálování“ v řadě modelů Radeon R9 M. Řada osazených Radeonů disponuje oproti maximální specifikaci pouze 2 GB paměti, to ovšem zase takový problém není, grafika potřebuje spíše data střídat než skladovat, propustnost je tedy důležitější než kapacita. Samotné paměti jsou referenčně ze strany AMD naladěny na 1100 MHz (2200 MHz efektivně). Výkon, resp. nejvyšší teoretická propustnost pamětí je 35,2 GB/s, oproti GDDR5 pamětím tedy méně než poloviční. Grafika má PCI Express 3.0 x16 rozhraní a podporuje DirectX 12 (Shader Model 5.0) a OpenGL 4.3 a OpenCL 1.2. Z herního pohledu je potvrzena i podpora API Mantle a Vulkanu.
AMD již obvykle neuvádí TDP svých karet a dohledávat ho z neoficiálních zdrojů není ani jednoduché, ani spolehlivé. Důvodem je snad 28nm výrobní proces, takže TDP je při stávajícím výkonu v poměru výrazně horší, než třeba u Intelu s jejich 14 nm. Informace u starších verzí Cape Verde jader mluví o TDP 50 – 55 W, u přímého předchůdce byla uváděna jako „okolo 60 W“ a u současné verze se na webu spekuluje o hodnotě 75 W. V každém případě je to více, než u srovnatelných NVIDIA.
Multimediálním jádrem zůstává UVD 3, umí formáty MPEG-2, -4 AVC/H.264 a i part 2 (DivX, Xvid), VC-1, MVC a také Adobe Flash, dále AMD HD3D, tedy zobrazování 3D obsahu z Blu-ray. Plně využívá maximálních rozlišení výstupů DVI i DisplayPort (2560 x 1600), HDMI (1920 x 1200) i VGA (2048 x 1536). Přes digitální výstupy je samozřejmě přenášena i hudba ve vysokém rozlišení a prostorovém uspořádání až 7.1 ve formátech AC-3, AAC, Dolby TrueHD a DTS Master Audio. Nechybí ani technologie Enduro pro automatické přepínání dedikované a integrované grafické karty (obdoba NVIDIA Optimus), ZeroCore a PowerTune pro regulaci spotřeby a napětí.
Technologie Eyefinity pak zajišťuje zobrazení až na 6 monitorech, ovšem pouze v případě, že je technologie Enduro vypnuta. Po pravdě řečeno, podobný notebook nepamatuji.
Podle nezávislého serveru notebookcheck.com dosáhne karta v syntetických testech následujících výsledků (za lomítkem porovnání s NVIDIA GF 940M):
• GFXBench 3.0 Manhattan Offscreen: 42,3 / 63,4 fps
• GFXBench 3.0 Manhattan Onscreen: 34,4 / 35,1 fps
• Cinebench R15 Ref. Match 64b: 98 / 99,6 bodů
• Cinebench R15 OpenGL 64b: 60 / 53,9 bodů
• Cinebench R11.5 OpenGL: 38,7 / 40,1 bodů
• Cinebench R10 Shading 32b: 6544 / 6087,5 bodů
• 3DMark13 Fire Strike Standard Graphics: 1667 / 1622 bodů
• 3DMark13 Cloud Gate Standard Graphics: 8466 / 8815 bodů
• 3DMark11 Performance GPU: 3314 / 2418,5 bodů
• LuxMark 2.0 Room: 468 / 386 samplů
• LuxMark 2.0 Sala: 931 / 878 samplů
Následuje tabulka herních testů při vysokém/nízkém nastavení, opět v porovnání s NVIDIA GF 940M :
• Mad Max (2015): 18,6 / 36,3 (20,3 / 41,5) fps
• Batman: Arkham Knight (2015): 22 / 27 (13 / 21) fps
• The Witcher (2015): - / 9,8 (10 / 31) fps
• Dirt Rally (2015): 24,8 / 40,8 (23 / 156) fps
• Evolve (2015): 16,7 / 41,1 (14/35) fps
• Civilization: Beyond Earth (2014): 21,6 / 48 (19 / 66) fps
• FIFA 15 (2014): 66,3 / - (72 / 95) fps
• Thief (2014): 19,4 / 27 (20 / 39) fps
• Crysis 3 (2013): 23,2 / 37,9 (18 / 39)fps
Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.
Jak vidno, Radeon R9 M375 je po stránce syntetických i herních testů zcela srovnatelný s NVIDIA GeForce 940M, každá z karet má silnější i slabší místa, rozdíl je ovšem pro praxi zanedbatelný. Jediným opravdu zásadním rozdílem pro mě zůstává TDP, které by mělo být u NVIDIA zhruba poloviční, což by pro mě osobně byl poměrně zásadní důvod, proč upřednostnit před AMD konkurenci. Pokud vám však vybíraný notebook vyhovuje po důležitějších stránkách, jako je třeba displej nebo kvalita klávesnice, Radeon odvede svou práci a netřeba notebook zatracovat jen kvůli němu.