AMD Radeon R9 M385X – střední třída před střídáním generací
20. 4. 2016 08:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
I AMD potřebuje nabídnout pro mobilní sektor grafické karty s vyšším výkonem. Je poněkud příznačné, že to, co je číslováno jako špička u AMD, soutěží jen se střední třídou od NVIDIA. Jde ale o špatnou kartu? Pojďme se na to podívat.
Radeon R9 M385Xbude pravděpodobně poslední kartou ve své třídě založené na stávající architektuře a především 28nm procesu, neboť v létě se očekává konečně přechod na novou architekturu i proces, a to i u NVIDIA. Po těch letech už je na čase. Nedělám si iluze, že by jako mávnutím proutku starší technologie zmizela, určitě ji nějakou dobu, pravděpodobně jednu generaci, budeme potkávat ve znovu přejmenovávaných kartách nižší třídy, ale bude na výběr a tlak na změnu bude velký, současné karty mají příliš velkou spotřebu a těm méně výkonným konečně šlape na paty Intel se svými integrovanými.
U AMD mají stále problémy s odbytem, takže potkat některé jejich karty v praktickém nasazení není vůbec snadné, kupříkladu Radeon R9 M385X je v tuto chvíli, pokud vím, nasazen pouze v jedné z mnoha variant Lenova Y700 s procesorem AMD FX-8800P, notebook navíc sklidil nepříliš pochvalné recenze kritizující špatnou implementaci technologie, nejspíše na úrovni UEFI/BIOS, byť za to samozřejmě AMD nemůže, to je problém Lenova.
Radeon R9 M385X je výkonem karta střední třídy, která by měla zaručit přijatelný běh všech aktuálních 3D her a soutěžit nejspíše s NVIDIA GeForce 950M a 960M. Má obdobné parametry, tedy nakolik lze srovnávat dvě karty s odlišnou architekturou, blíže by měla být vyššímu modelu od NVIDIA, neboť také používá výhradně GDDR5 paměti a má vyšší počet pipelines než čip GM107 od NVIDIA, na kterém jsou založeny obě konkurentky.
Návrh grafického čipu R9 M385X vychází z architektury Graphics Core Next (GCN) s kořeny v čipech Strato. Jde stále ovšem o evoluci čipů z karet HD 8xxxM, což znamená 28nm výrobní proces, ale také 3,5 roky starou historii. Disponuje 896 unifikovanými streamovacími jednotkami řazenými v 14 výpočetních shaderech spolu s 56 texturovacími jednotkami. Jádro je taktováno na 1000 MHz. K dispozici je i Turbo mod (technologie PowerTune) s dočasným navýšením frekvence až na 1100 MHz, umožňuje-li to chlazení. V této třídě je už samozřejmostí je 128bitová paměťová sběrnice. Na sběrnici je možno připojit až 4 GB rychlé GDDR5 paměti. Paměti jsou ze strany AMD naladěny na 1100 MHz podle oficiálních údajů, konkrétní taktování však záleží na každém jednotlivém výrobci, v případě této karty tedy především na Lenovu, podle popisků byl výrobce schopen dosáhnout na 1200 MHz. Výkon, resp. propustnost pamětí je 96 GB/s. Grafika má PCI Express 3.0 x16 rozhraní a podporuje DirectX 12.0 (Shader Model 5.0, Feature Level 11.1) a OpenGL 4.3 a OpenCL 1.2. Za zmínku stojí jistě i rozhraní Vulkan, které by mělo minimalizovat CPU vytížení u 3D aplikací běžících na GPU a mělo by pracovat multiplatformně, nebo starší Mantle, byť oba standardy podporují jen některé hry a s příchodem DX 12 už nejsou takovou výhodou.
AMD již obvykle neuvádí TDP svých karet a dohledávat ho z neoficiálních zdrojů není ani jednoduché, ani spolehlivé. Důvodem je snad 28nm výrobní proces, takže TDP je při stávajícím výkonu v poměru výrazně horší, než třeba u Intelu s jejich 14 nm. Velmi neoficiálně by se spotřeba měla pohybovat na hranici 75 W. NVIDIA je ovšem v této oblasti relativně srovnatelná, i když testy výkonu naznačují, že umí s energií pracovat o něco efektivněji.
Multimediálním jádrem zůstává UVD 3, umí formáty MPEG-2, -4 AVC/H.264 a i part 2 (DivX, Xvid), VC-1, MVC a také Adobe Flash, dále AMD HD3D, tedy zobrazování 3D obsahu z Blu-ray. Plně využívá maximálních rozlišení výstupů DVI i DisplayPort (2560 x 1600), HDMI (1920 x 1200) i VGA (2048 x 1536). Přes digitální výstupy je samozřejmě přenášena i hudba ve vysokém rozlišení a prostorovém uspořádání až 7.1 ve formátech AC-3, AAC, Dolby TrueHD a DTS Master Audio. Nechybí ani technologie Enduro pro automatické přepínání dedikované a integrované grafické karty (obdoba NVIDIA Optimus), ZeroCore a PowerTune pro regulaci spotřeby a napětí.
Podle nezávislého serveru notebookcheck.com dosáhne karta v syntetických testech následujících výsledků (za lomítkem porovnání s NVIDIA GF 960M a nejběžnější integrovanou grafikou Intel HD 520 v uvedeném pořadí):
• Cinebench R15 Ref. Match 64b: 98 / 99,6 / 97,9 bodů
• Cinebench R15 OpenGL 64b: 44,8 / 82,7 / 36,6 bodů
• Cinebench R11.5 OpenGL: - / 39,2 / 28,5 bodů
• Cinebench R10 Shading 32b: 5087 / 6087,5 / 7631 bodů
• 3DMark13 Fire Strike Standard Graphics: 3404,5 / 4318 / 853 bodů
• 3DMark13 Cloud Gate Standard Graphics: 22 544 / 30 091 / 6994,5 bodů
• 3DMark13 Ice Storm Standard Graphics: 87 123 / 116 674 / 35 279 bodů
• 3DMark11 Performance GPU: 5514 / 5278 / 1326 bodů
• LuxMark 2.0 Room: 735 / 879 / 197 samplů
• LuxMark 2.0 Sala: 1331 / 1254 / 474 samplů
Následuje tabulka herních testů při vysokém/nízkém nastavení, opět v porovnání s NVIDIA GF 960M :
• Rise of Tomb Rider (2016): 19,7 / 39,4 (27 / 66) fps
• Rainbow Six Siege (2015): 48,4 / 74 (55 / 155) fps
• Star Wars Battlefront (2015): 20 / 34,6 (40 / 151,3) fps
• Fallout 4 (2015): 23,3 / 39,2 (32 / 89) fps
• Anno 2205 (2015): 24,1 / 47,4 (25 / 11) fps
• FIFA 16 (2015): 59,2 / - (102 / 208) fps
• Mad Max (2015): 32 / 47,9 (45 / 86) fps
• The Witcher 3 (2015): 21,8 / 53,6 (24 / 78) fps
• Dirt Rally (2015): 40,7 / 124,2 (68 / 218) fps
• Thief (2014): 22,8 / 25 (52 / 72) fps
• Battlefield 4 (2013): 52,5 / 66,8 (34 / 154) fps
Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.
Zatímco syntetické testy ukazují, že výkon karet nemusí být tak daleko od sebe a jsou v něčem srovnatelné a třeba v Luxmarku může být AMD i lepší, rozdíly v konkrétním herním nasazení jsou poměrně velké a není hry, ve které by NVIDIA nebyla lepší volbou. AMD Radeon M385X se tak blíží spíše střední třídě. Je pravda, že ze srovnání s NVIDIA GeForce 950M vybavené DDR3 paměťmi by vyšel Radeon určitě lépe, ale to by neměla být jeho ambice. AMD má ale dvě výhody – koupíte ho za podstatně lepší cenu a i za ni vám umožní hrát téměř jakoukoli dnešní hru, byť ty aktuální jen v základním nastavení. Pokud zvažujete nákup nového notebooku a máte nějaká herní očekávání, nemusí to být špatná volba, ale doporučil bych počkat si na novou generaci, protože buď dostanete novou lepší kartu, nebo staré výprodejové půjdou s cenou dolů.