Intel RealSense – 3D technologie pro ovládání výpočetní techniky
30. 3. 2016 08:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
Intel představuje technologii snímání 3D technologii, která by mohla výrazně proměnit způsob, jakým ovládáme svá výpočetní zařízení a co od nich očekáváme. Není ani zdaleka první, známe Wii i Kinect, ale jde na to opět trochu jinak. Uspěje?
Ovládání počítače pomocí 3D kamery není nic obzvláště nového, vždyť Microsoft se svým Kinectem už vyzkoušel proniknout na trh zábavných zařízení a her a příliš úspěšný nebyl, přestože technologie fungovala dobře, rád vzpomínám na dlouhou noc na golfovém hřišti u mého kamaráda v obýváku. Kinect ovšem komerčně příliš úspěšný nebyl a je otázka, zda bude Intel úspěšnější. Věc rozhodne až trh, ale předpoklady tu jsou, stejně jako silná marketingová kampaň. O čem tedy celá technologie je?
Pro 3D snímání potřebujete přinejmenším stereoskopické vidění, proto ostatně lidé mají dvě oči. RealSense jde ještě o krůček dál a nabízí receptory tři – kameru pracující ve viditelném světle, kameru infračervenou a laser. Tato sestava se nabízí ve třech verzích – jako přední kamera (Front F 200 nebo SR 300) určená pro notebooky, zadní kamera (Rear S200) pro tablety a SnapShot určená především pro mobily nebo tablety.
Technologie je určena pro lepší interakci uživatele se svým přístrojem, a není toho až tak málo, co už umí nabídnout. Zajímavé je mapování tváří, které může sloužit třeba pro přihlašování se k počítači ve spolupráci s funkcí Windows Hallo. Podle prvních zkušeností pro RealSense nejsou problémem ani brýle nebo nově narostlé vousy, takže funguje velmi dobře. Vznikají i programy, které výsledný 3D obraz tváře umožní přenášet do her jako avatary, například ve Falloutu 4 může hrdina procházet postapokalyptický svět s vaším obličejem už dneska. Dalším zajímavé využití avatarů může být v komunikačních programech typu Skype. Možnost měnit při telefonním rozhovoru obličej za zeleného obra asi na chvilku potěší jen teenagery, ale možnost zamaskovat svůj obličej může být výborná třeba pro vzdálená interview, kdy zpovídaný nechce prozradit svou totožnost.
Intel RealSense by měl hodně pomoci dnes populárním youtuberům a nezávislým nebo amatérským novinářům s tzv. efektem zeleného plátna. Díky tomu, že RealSense kamera dokáže rozpoznávat vzdálenosti objektů, dokáže odstřihnout od objektů v popředí pozadí. Nabízí se tedy řada aplikací od jednoduchého odstřihnutí neuklizeného pokoje při videotelefonátu s rodiči z pozadí po možnost používat virtuální studio bez nutnosti mít v tom skutečném velkou jednobarevnou plochu. Chcete dělat třeba vlastní předpověď počasí? Žádný problém.
Měření vzdáleností na fotkách je dalším hezkým prvkem do mozaiky. NA fotce pořízené pomocí 3D kamery může software měřit vzdálenosti. Třeba při plánování rozvržení nábytku při koupi nového bytu to může být naprosto perfektní.
3D skenování objektů a jejich používání při 3D tisku je také velice logické. Rozbije se vám nějaká malá umělohmotná součástka (jako mně právě nedávno součást „odpružení“ klávesy Enter)? Stačí poškozenou naskenovat, v editačním programu opravit a vytisknout. Intel v rámci předváděček například tiskl průhledná těžítka s 3D obrazem torza těla – jak můžete vidět zde na obrázku.
Další možností 3D fotografie je možnost změny hloubky ostrosti a bodu zaostření, protože fotografie jsou vytvořeny s velice hlubokým polem ostrosti. To nabízí nepřeberné nové možnosti při postprocesingu od jednoduchého přeostření na jiný bod nebo objekt obrázku (perfektní pro špionážní fotografii :-D ) po rozsáhlé úpravy barev (perfektní pro módní fotografii).
Intel se pustil i do spolupráce s řadou partnerů, což je zřejmá nutnost. Například s Google spolupracuje na Projektu Tango, který by měl naučit androidí mobily rozpoznávat, kde jsou a jak přesně se pohybují – to může sloužit třeba jako podklad pro navigační programy v budovách, z mobilu by se zároveň stal i digitální dálkoměr a koneckonců i ovladač pro řadu jiných aplikací, třeba i počítačových her (opět se nám trochu vrací filozofie Kinectu a Wii).
Velkou otázkou je ovládání výpočetní techniky pomocí gest. Máme touchpady, které rozeznají i deset doteků a lze do nich naprogramovat řadu gest, máme dotykové obrazovky. RealSense by měl tyto způsoby doplnit o další, ještě virtuálnější. Ovládání pohybu ve hrách, kurzoru v operačním systému, jednou třeba i používání virtuální klávesnice, možnosti jsou velké, otázkou je především to, jak budou praktické a jak je budou ochotni uživatelé využívat. A za zmínku stojí i integrace se systémy virtuální reality typu Oculus Rift.
Technologie RealSense se pomalu přelévá do druhé generace. V první měla kamera F200 dosah mezi 20 a 120 cm a Full HD (1080p) RGB rozlišení. Druhá generace v podobě SR300 přidává 60% zvětšení dosahu (cca 2 m) a zvýšení rozeznávání rychlosti gest (do 2 m/s) stejně jako snížení spotřeby. Cena za Developer Kit s touto kamerou byl dosud 99 dolarů, od 1.4. 2016 však stoupne na 129 dolarů. Schopnosti zadní kamery R200 by měly být například co do vzdálenosti mnohem lepší, zase nemá tak dobré rozeznávání rychlých gest.
Celá technologie je technicky zvládnutá na jedničku, a není to jen zásluhou Intelu, vždyť i Kinect byl propracovaný a i Wii ve svém segmentu umělo mnoho věcí. Zda bude RealSense úspěšnější než jeho předchůdci si netroufám odhadnout. Je zase o krůček dál a nabízí podstatně širší využití, než jeho téměř čistě herní předchůdci. Není ovšem zrovna levný a zatím se potýká s velkým nedostatkem aplikací, které by jeho možnosti využily. Intel dokonce vypsal soutěž o 1 000 000 dolarů za nejlepší aplikaci. A se smysluplným softwarem spojují úspěšnou budoucnost technologie RealSense i experti na webu. A co vy, až budete pořizovat nový notebook nebo tablet, připlatíte si za RealSense?