NVIDIA GeForce GTX 1070 (notebooks) – skvělá pro Full HD, rezervy ve 4K

16. 11. 2016 08:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

Jediná karta od NVIDIA která se svým hardware liší mezi notebookovou a desktopovou verzí – GeForce GTX 1070. Je druhá nejsilnější dostupná karta ideálem pro dokonalé hraní ze nejlepší cenu? Nebo je lepší ušetřit ještě trošku nebo naopak připlatit za krále výkonu? Pojďme se na to podívat blíže.

NVIDIA GeForce GTX 1070 (notebooks) – skvělá pro Full HD, rezervy ve 4K

NVIDIA velice úspěšně přešla na nový výrobní postup a dokonce dokázala diverzifikovat své portfolio. Zatímco silnější karty postavené na čipech GP106 a 104 vyrábí na 16nm FinFETech u TSCM, slabší GP107 vyrábí na 14nm u Samsungu. Dokonce dokázala velice rychle vydat jak verze pro desktopy, tak pro notebooky. A není to jen tím, že jsou si tak podobné. AMD bude také nabízet prakticky totožné čipy pro obě nasazení, ale řada RX pořád v noteboocích není.

GTX 1070 je dnes výkonem druhá v nabídce. Pokud hledáte dokonalost, je jasnou volbou GTX 1080. GTX 1070 si tedy musí najít místo především na škále poměrů ceny ku výkonu. Co naznačují testy. Je to jednoduché. Karta má spoustu výkonu ve Full HD, rezerva určitě vystačí ještě na morální životnost produktu, tedy řekněme tři nebo možná i čtyři roky. V 4K však už dnes v nejnáročnějších hrách (XCOM2, Mafia3, Deus Ex MD) ztrácí. Pokud tedy kupujete notebook s Full HD displejem a nehodláte k němu připojovat externí monitor, je určitě GTX 1070 racionálnější volba než výrazně dražší GTX 1070. GTX 1060 zase ztrácí v nejnáročnějších hrách pod Full HD při Ultra nastavení. To sice není průšvih, ale znamená to, že nadšeným hráčům bude chybět rezerva do budoucnosti. Takže pokud to s hraním myslíte vážně, ale notebook za 50 000 Kč či více si můžete koupit jednou za tři roky (nebo za život), je GTX 1070 správnou volbou.


Ve srovnání s minulou generací GTX 1070 hravě překonává i GTX 980M, a to o desítky procent, v některých syntetických testech je dokonce silnější než GTX 970M ve SLI zapojení (jedna karta silnější než dvě předchozí) a GTX 980M ve SLI má opravdu na dostřel.

Karta GeForce GTX 1070 (notebooks) má TDP naškálováno v rozmezí120 - 150 W (podle továrního naladění), alespoň podle zdrojů z webu, protože stále platí, že přímo ve specifikacích NVIDIA TDP neuvádí. Přímý předchůdce, karta GTX 970M, měla podle měření TDP 80-100 W, ani zde NVIDIA TDP neuváděla přímo ve webových specifikacích. Nárůst TDP je ovšem více než vyvážen nárůstem výkonu, jak uvidíme v benchmarcích.


Pojďme k vlastnostem celého grafického řešení: GeForce GTX 1070 (notebooks) je postavena na čipu GP104, který je z hlediska architektury spíše třetí generací Maxwellu, byť značně optimalizovanou. Hlavní změnou je ovšem již zmiňovaný výrobní proces. Mobilní čip je sestaven trochu složitěji. Desktopová 1070 má prostě „uříznutý“ jeden ze čtyř procesorových klastrů, z nichž každý má pět streamovacích multiprocesorů (Streaming Multiprocessors) a 128 CUDA jader. Dále je v multiprocesoru 8 paměťových kontrolerů (celkem 256bitová sběrnice), 256 KB registrového bufferu, 96 KB sdílené paměti, 48 KB L1 cache paměti a 8 texturovacích jednotek. Mobilní GTX 1070 má ovšem aktivované i některé jednotky ve čtvrtém klusteru (celý aktivní je v GTX 1080), výsledkem je 2048 CUDA jader (oproti 1920 u desktopové verze), 170 TM jednotek a 64 ROP. Jádra jsou továrně naladěna na 1443 MHz s Turbem na 1645 MHz, zde ovšem záleží na výrobci notebooku, co kvůli návrhu chlazení dovolí. Obecně lze říci, že v noteboocích se čipy továrně přetaktovávají podstatně méně, než kolik si dovolí výrobci desktopových karet.


Paměťový systém netvoří jedinou širokou sběrnici, ale pracuje s osmi paralelními 32bitovými sběrnicemi, udává se tedy šířka 256 bitů. Podporovány jsou oproti GTX 1080 jen pomalejší GDDR5 paměti, rychlost je 200 MHz (8.000 MHz efektivně). Maximální kapacita je 8 GB a všechny nabízené modely jsou touto pamětí také osazeny. Zapracovalo se i na kompresních algoritmech, teoretická maximální šířka pásma 256 GB/s by tedy měla být využita zase o trochu lépe i v praktických hodnotách. Rychlost může dosáhnout až 8 Gbps. Samozřejmostí je podpora propojení přes PCIe 3.0.

Co se týče těch důležitých technologií, karta konečně podporuje plnou specifikaci DirectX 12 (FL_12_1) Shader Model 5.0 a Open GL 4.5. Samozřejmostí je také přepínání mezi dedikovanou a integrovanou grafickou kartou Optimus (které ovšem problematizuje možnost připojení více monitorů), CUDA 5.2 a OpenCL 1.2(pro obecné/negrafické výpočty), PhysX, 3D Vision Pro (které ovšem právě s Optimem nefunguje) a 3DTV Play. Podpora je i pro DisplayPort 1.4 a HDMI 2.0b.

DELL Alienware 15 s NVIDIA GeForce GTX 1070
DELL Alienware 15 s NVIDIA GeForce GTX 1070

Výsledky syntetických benchmarků (v závorce výsledky karty GTX 980M) podle nezávislého serveru notebookcheck.net:
• GFXBench 3.0 Manhattan Off: 298,5 (101,3) bodů
• GFXBench 3.0 Manhattan On: 59,9 (101,3) bodů
• Cinebench R15 Ref. M. 64B: 99,6 (101,3) bodů
• Cinebench R15 OpenGL 64b: 109,3 (101,3) bodů
• Cinebench R11.5 OpenGL: 68,5 (62,2) bodů
• Cinebench R10 Shading 32b: 6782 (6837) bodů
• 3DMark13 Fire Strike Graphics: 16 525 (9677) bodů
• 3DMark13 Cloud Gate Standard Graphics: 86 780 (65 241) bodů
• 3DMark13 Ice Storm Standard Graphics: 225 405 (231 325) bodů
• 3DMark11 Performance GPU: 21 794 (12 517) bodů
• ComputeMark 2.1: 11 814 (6550) bodů
• LuxMark 2.0 Room: 2409 (1249) samplů
• LuxMark 2.0 Sala: 4097 (2299) samplů

Výsledky benchmarků SPECviewperf 12:
• Solidworks (sw-03) 1900 x 1060: 43,1 (25,6) fps
• Siemens NX (snx-02) 1900 x 1060: 7,4 (3,7) fps
• Maya (maya-04) 1900 x 1060: 73,3 (83,7) fps
• Catia (catia-04) 1900 x 1060: 72 (27,8) fps

A na závěr několik herních testů v ultra vysokém(Full HD) / 4K nastavení rozlišení a detailů:
• Titanfall 2 (2016): (107 / 41 (165,7 / 24,4) fps
• Mafia 3 (2016): 45 / 20 (29,3 / 12) fps
• Mirror's Edge Catalyst (2016): 92 / 36 (53 / 20) fps
• Overwatch (2016): 154 / 81 (83 / 47) fps
• Doom (2016): 118 / 48 (63 / 22) fps
• Need for Speed (2016): 85 / 47 (53 / 26) fps
• Hitman 2016 (2016): 62 / 34 (40 / 18) fps
• XCOM 2 (2016): 39 / 23 (47 / 23) fps
• Rainbow Six Siege (2015): 168 / 64 (90 / 36) fps
• Fallout 4 (2015): 101 / 42 (58 / 24) fps
• FIFA 16 (2015): 211 / 161 (194 / 90) fps
• The Witcher 3 (2015): 55 / 36 (33 / 22) fps
• Dirt Rally (2015): 102 / 98 (74 / 61) fps
• Thief (2014): 103 / 90 (94 / 61) fps

Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.

Velká pozornost je věnována možnosti zobrazování na 4K panelech, výkon karty také bez problému stačí na vysokou obnovovací frekvenci - 120 Hz by měly bez obtíží zvládnout všechny tři dosud představené karty na architektuře Pascal. Obojí ve výsledku zanmená také marketingově tolik propagovanou schopnost poskytnout dostatek výkonu pro virtuální realitu. Se značkou VR ready se tedy budeme setkávat stále častěji.


Multimediální schopnosti budou opět společné pro celou generaci a vyšší či nižší model příliš změn nepřinese. Oproti Maxwellům toho přibylo celkem dost, Dnes tedy karty zvládají 10bitové kódování HVEC a 10 i 12bitové HVEC dekódování. Přibyla i hardwarová akcelerace VP9 (4K 120 Hz 320 Mbps). Má i certifikaci PlayReady 3.0 (SL3000), umožňuje tedy zobrazovat 4K obsah na Netflixu ve Windows 10.Přibyla i podpora HDR přes HDMI 2.0b a DisplayPort 1.4, první televize už jsou na trhu a monitory se objeví nejspíše ve vánoční sezoně nebo během počátku příštího roku. Připojit lze až 4 monitory najednou a přenést lze až rozlišení 7680x4320 @ 60 Hz přes dva DP 1.3 porty.

Aktualizací prošla i technologie BatteryBoost, která má optimalizovat výdrž notebooku na baterie, ale po pravdě, podobné stroje na baterii dlouho nevydrží, ať se hráči i vývojáři snaží, jak chtějí. Podobně je na tom řada mobilních uživatelů s technologií G-SYNC. Externí monitory musí být pro její použití napojeny přímo na kartu, většina notebooků včetně špičkových herních ovšem používá pro zobrazení na externích displejích technologii Optimus. V mobilním světě tedy ještě nějakou dobu bude velice výjimečná.

NVIDIA GeForce GTX 1070 je nejlepší volbou pro hraní ve Full HD. Ani úplně nejnáročnější hry (Deus Ex, Mafia 3, jen XCOM 2 – 39 fps) nepadají pod 40 fps, což je příjemně plynulé. A ani pro rok 2017 nelze očekávat hromadný nástup her, které by měly podobné požadavky, byť pár dalších se jistě ještě objeví. Většina her se naopak drží nad 80 fps, což znamená velkou rezervu do dalších let. Pokud hrajete jen občas a smíříte se s nastavováním detailů jiným stylem než „všechno on“, případně pro vás hraje velkou roli spotřeba, ale dedikovanou kartu chcete, bude lepší počkat na předvánoční uvedení GTX 1050/Ti, ale tam už herních kompromisů bude řada, a to i ve Full HD.


| Diskuse | Technologie
Sdílej: