NVIDIA Quadro M2000M – profi grafika pro vyšší střední třídu
24. 5. 2016 08:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
Profesionální grafické karty se obvykle na trh uvádí jako poslední – v herním segmentu se napřed nový hardware vyzkouší, zjistí se slabiny ovladačů a teprve poté se na relativně starém „železe“ postaví profesionální produkt. A tak není divu, že v době nástupu nových Pascalů pracují karty Quadro na čipu z generace Maxwell. A Quadro M2000M? Ta používá čip shodný s GeForce GTX 960M a patří do střední třídy.
Že se profesionální grafické karty prodávají s velkým zpožděním je typické a pochopitelné. Výrobce potřebuje mít spolehlivý a vyzkoušený produkt s dokonale stabilními ovladači, který může jet často v režimu 24/7 (to hlavně u serverů nebo pracovních stanic), nepadá a podává konzistentní výsledky. A na to je potřeba větší práce než u hráčského hardware, kde maximální ztrátou při pádu systému zaviněnému grafikou je pár úrovní v počítačové hře.
NVIDIA právě uvádí na desktopový trh nové grafické karty s architekturou Pascal, jejich mobilní varianty by mohly následovat někdy na podzim, ale celkem jistě se dá říci, že nová 16nm technologie pronikne do světa profesionálních mobilních grafických karet reprezentovanými u NVIDIA značkou Quadro úplně naposledy, karty postavené na Maxwellu jsou tedy stále více než aktuální – tedy pokud se vám nechce čekat další rok.
Jak bylo uvedeno výše, Quadro M2000M je profesionální karta postavená na čipu GM107, tedy na stejném, jako jsou postaveny GeForce GTX 960M a GTX 950M, druhá jmenovaná má ovšem aktivních méně shaderů. A pro srovnání – zatímco GTX 960M byla představena v březnu 2015, Quadro M2000M až v prosinci, tedy v době, kdy už řada lidí netrpělivě čekala na představení Pascala (jakkoli bylo slíbeno až na 2. kvartál letošního roku).
Čip GM107 je prvním postaveným na architektuře Maxwell. NVIDIA disponuje i aktualizovanou, mírně optimalizovanou verzí Maxwellu, tu ovšem najdeme až ve vyšších modelech Quadro M3000M nebo GeForce GTX 965M. Vzhledem k docela výraznému posunu ve výkonu je to pochopitelné.
NA rozdíl od herních grafik u těch profesionálních NVIDIA bez zardění uvádí TDP hned na hlavním přehledu na svém webu, TDP tedy oficiálně činí 55 W, což je vzhledem k výkonu velice slušná hodnota, které dovoluje kartu uchladit i ve středních (15''), a menších (14'', 13'') noteboocích, zejména pokud budou spojené s nízkonapěťovými procesory Skylake nebo staršími Broadwell s TDP 15 W.
Karta Quadro M2000M je stále založena na 28nm jádru vyrobeném v TSMC, to má čtyři části (clustery), každá sestává ze čtyř SMM bloků (bloky streaming multiprocesorů), přičemž každý blok má 128 shaderů a 8 texturovacích jednotek. Karta disponuje 5 aktivovanými bloky, má tedy celkem 640 CUDA jáder a 40 texturovacích jednotek. Celé jádro karty i jednotlivé bloky jsou taktovány na 1038 MHz. I Quadro M2000M nabízí možnost dočasného přetaktování (technologie GPU Boost 2.0) na 1197 MHz v referenčním designu, výrobci samozřejmě mohou s frekvencemi hýbat podle toho, jak věří svému chlazení. U profi karet se obecně využívají nižší frekvence kvůli vyšší stabilitě.
Paměťový systém pracuje se dvěma paralelními 64bitovými sběrnicemi, udává se tedy šířka 128 bitů. Rychlost pamětí je 1250 MHz (5000 MHz efektivně) při použití GDDR5 pamětí. Maximální kapacita jsou 4 GB, sdílenou paměť už tato karta samozřejmě nepoužívá. Šířka pásma je tedy 80 GB/s. Žádnou velkou novinkou už není ani podpora propojení přes PCIe 3.0.
Co se týče těch důležitých technologií, karta stejně jako její silnější kolegyně podporuje plnou specifikaci DirectX 12.0 Shader Model 5.0 a Open GL 4.5 a Open CL 1.1. Samozřejmostí je také přepínání Optimus (které ovšem problematizuje možnost připojení více monitorů), CUDA 5.0 (pro obecné/negrafické výpočty), PhysX, 3D Vision Pro (které ovšem právě s Optimem nefunguje) a 3DTV Play. Podpora je i pro DisplayPort 1.2 a HDMI 2.0. V tomto ohledu se od běžnějších GeForce karet nijak neliší.
Výsledky syntetických benchmarků podle nezávislého serveru notebookcheck.net:
• Cinebench R15 Ref. Match 64b: 99,6 bodů
• Cinebench R15 OpenGL 64b: 95,6 bodů
• Cinebench R11.5 OpenGL: 87,2 bodů
• Cinebench R10 Shading 32b: 5726 bodů
• 3DMark13 Fire Strike Standard Graphics: 4126 bodů
• 3DMark13 Cloud Gate Standard Graphics: 29 906 bodů
• 3DMark13 Ice Storm Standard Graphics: 122 508 bodů
• 3DMark11 Performance GPU: 5107 bodů
• LuxMark 2.0 Room: 903 samplů
• LuxMark 2.0 Sala: 1434 samplů
Výsledky benchmarků SPECviewperf 12:
• Solidworks (sw-03) 1900 x 1060: 66 fps
• Siemens NX (snx-02) 1900 x 1060: 34 fps
• Maya (maya-04) 1900 x 1060: 35,9
• Catia (catia-04) 1900 x 1060: 46,3 fps
Výsledky benchmarků SPECviewperf 11:
• Solidworks 1900 x 1080: 47,7 fps
• Siemens NX 1900 x 1080: 43,1 fps
• Maya 1900 x 1080: 57,7 fps
• Catia 1900 x 1080: 53,5 fps
• Pro/ENGINEER 1900 x 1080: 17,5
A na závěr několik herních testů ve vysokém / nízkém nastavení rozlišení a detailů:
• Rise of the Tomb Rider (2016): 26 / 72 fps
• The Witcher 3 (2015): 24 / 78 fps
• Dirt Rally (2015): 68 / 193 fps
• Thief (2014): 42 / 69 fps
• Metro: Last Light (2013): 53 / 100 fps
• Mafia 2 (2010): 124 / 149 fps
Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.
Co se týče multimediálních a 2D vlastností, je výbava pro všechny karty této generace stejná bez ohledu na jejich zaměření, totiž PureVideo HD šesté generace, vylepšení spočívá především ve zdokonalených kodérech H.264 a MPEG-2.
NVIDIA Quadro M2000M je perfektní volbou pro notebooky střední třídy – na rozdíl od obdobně výkonných herních karet má snížené TDP na 55 W a vysoce stabilní ovladače, přitom její herní výkon není o tolik níže, aby to poznamenalo výběr her, které s ní můžete hrát, přestože konkrétní FPS budou spíše nižší. Výkon v profesionálních 3D apilkacích typu Maya nebo Pro/ENGINEER je již dostatečný na plynulou práci i s náročnými projekty, přestože jde samozřejmě o svým způsobem základ. U výrazně výkonnějších karet už budete muset udělat kompromis vzhledem k mobilitě notebooku.