AMD Radeon Pro 555 – nová generace čipů Polaris pro MacBook Pro
9. 8. 2017 08:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
AMD potvrzuje své speciální vztahy s Applem a v podstatě exkluzivně pro ně vydává notebookové čipy Radeon Pro. Jsou založeny na nejnovější generaci čipů Polaris a výkonově patří do nižší střední třídy, což dnes naštěstí opět znamená celkem slušné herní možnosti.
Nebudeme se ovšem tvářit dlouho, že by Apple dostával od AMD něco extra speciálního. AMD má poslední léta trošičku potíže s odbytem a oproti NVIDIA najdeme její produkty přeci jen v menším počtu přístrojů, byť u procesorů je to markantnější, než u grafických karet. Takže si logicky musí vážit každého velkoodběratele. A Apple je je nejen opravdu velký odběratel, ale také velice prestižní zákazník, který je veřejností vnímán jako trendmaker, inovátor a výrobce luxusního zboží v jednom. A pro AMD je pozice „dvorního dodavatele“ zajímavá i marketingově. Neváhala tedy vytvořit řadu grafických karet určenou v praxi jen pro Apple.
Na druhý pohled to ovšem není zase tak úžasné – jde v podstatě jen o přeznačené Radeony RX 560 s neaktivní částí čipu pro dosažení nižší spotřeby. Ve výsledku se tak Radeon Pro, který najdeme zatím pouze v MacBooku Pro, řadí přesně mezi RX 550 postaveném na čipu Polaris 12 a RX 560, který je stejně jako Radeon Pro postaven na čipu 21.
Pojďme se podívat, co všechno se už ví o čipu jako takovém. AMD se rozhodlo značit své čipy v souvislosti s generací produktu, který je na něm postaven. Aktuální Polaris čipy, které prošly inovací ve výrobním procesu, který má přinést možnost vyšších taktů (ovšem nejspíše za cenu vyššího TDP) a nižší zmetkovost při výrobě, jsou značeny jako Polaris 20 (nejsilnější verze pro RX 580 a 570), Polaris 21 (menší čip nahrazující předchozí Polaris 11) a Polaris 12, nejmenší čip pro low-end založený na 14nm procesu. Musím se přiznat, že si dovedu představit i přehlednější značení, ale budiž. Radeon Pro 555 je založen na čipu Polaris 21, tedy střední třídě. Čip samotný nabízí 1024 streamovacích procesorů v 16 výpočetních jednotkách, Radeon Pro 555 má aktivováno pouze 12 jednotek, tedy celkem 768 procesorů. Dále disponuje 16 renderovacími procesory (ROP) a 40 jednotkami texturovacími. Jádro je nataktováno na 855 MHz, tedy oproti RX 560 je to méně.
Paměťová sběrnice má šířku 128 bitů, jsou k ní připojeny a2 GB GDDR5 pamětí s taktem 1450 MHz, což znamená 5080 MHz efektivně. Při cenách pamětí je trošku škoda, že Apple necílí na 4 GB, AMD by mu jistě vstříc vyšlo, takto je karta oproti svým plným schopnostem maličko přiškrcena.
Oproti předchozí generaci čipu, tedy Polaris 11, prý nedošlo k zásadnějším posunům v efektivitě, Apple zjevně řeší spotřebu právě osekáním čipu a snížením frekvencí jádra i pamětí – plnohodnotné karty s Polaris 21 mají TDP kolem 75 W, Apple s Radeonem Pro 555 by se měl vejít do 35 W, tedy prakticky pod polovinu při výkonu, který bude ztrácet nepoměrně méně.
Krom výkonu zůstávají základní vlastnosti stejné, jako byly u předchozí generace - podpora velkých rozlišení (5K60 po jediném kabelu, 4K120 s FreeSync, HDR displeje s 10bitovými barvami a rozlišením 4K96) a nejnovějších standardů přenosu obrazu – DisplayPortu 1,4 a HDMI 2.0b. Podobné je to i s podporou kódování videa (HEVC/H.265 do Main-10 4K60, VC1 1080p60, VP9 4K a podpora pro jejich nasazení v Skype, Hetflixu, Amazonu nebo Youtube) nebo 3D efektů (DirectX 12).
Dodám ještě výsledky syntetických a herních testů podle serveru notebookcheck.net (v závorce výsledky karty NVIDIA GeForce GTX 950M generace Maxwell s 28nm architekturou a TDP kolem 50 W):
• Cinebench R15 Ref. M. 64B: 99,5 (99,6) bodů
• Cinebench R15 OpenGL 64b: 78,3 (50,4) bodů
• 3DMark13 Time Spy Graphics: 1078 (-) bodů
• 3DMark13 Fire Strike Graphics: 3721 (3174) bodů
• 3DMark13 Cloud Gate Standard Graphics: 22 624 (-) bodů
• 3DMark13 Ice Storm Unlimited Graphics: 217 690 (-) bodů
• 3DMark11 Performance GPU: 5185 (4406) bodů
• 3DMark11 Performance: 5566 (4575) bodů
• ComputeMark 2.1: 2991 (2747) bodů
• LuxMark 2.0 Room: 506 (743) samplů
• LuxMark 2.0 Sala: 1001 (1242) samplů
A několik herních testů v nízkém / vysokém nastavení, opět ve srovnání s NVIDIA GeForce GTX 950M:
• Dirt 4 (2017): - / 33,8 (- / 34,1) fps
• Mass Effect Andromeda (2016): 75 / 18,4 (58,2 / 15,5) fps
• Farming Simulator 17 (2017): - / 113 (185 / 65,4) fps
• Battlefield 1 (2016): 113 / 30,2 (97 / 34,3) fps
• Deus Ex MD (2016): 59,7 / 21,3 (34 / 15) fps
• Overwatch (2016): - / 63,6 (152,7 / 65) fps
• Far Cry Primal (2016): 76 / 28 (54 / 22) fps
• Rainbow Six Siege (2015): - / 48,5 (111 / 38) fps
• The Witcher 3 (2015): 66,7 / 23,2 (60 / 19) fps
Zdá se, že trh s mobilními grafickými kartami se nám hezky srovnává a zase může naplno působit konkurence, zejména ta cenová. AMD i NVIDIA nabízejí produkty vyráběné 14/16nm procesem, jsou schopny je dodávat na trh a výkony jsou opět srovnatelné. A tak je jedno, jestli fandíte „červeným“ nebo „zeleným“, rozhodně si vyberete, tedy pokud vývoj zohlední výrobci a začnou dodávat notebooky osazené nejnovějšími čipy.