AMD Radeon Pro 555 – nová generace čipů Polaris pro MacBook Pro

9. 8. 2017 08:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

AMD potvrzuje své speciální vztahy s Applem a v podstatě exkluzivně pro ně vydává notebookové čipy Radeon Pro. Jsou založeny na nejnovější generaci čipů Polaris a výkonově patří do nižší střední třídy, což dnes naštěstí opět znamená celkem slušné herní možnosti.

AMD Radeon Pro 555 – nová generace čipů Polaris pro MacBook Pro

Nebudeme se ovšem tvářit dlouho, že by Apple dostával od AMD něco extra speciálního. AMD má poslední léta trošičku potíže s odbytem a oproti NVIDIA najdeme její produkty přeci jen v menším počtu přístrojů, byť u procesorů je to markantnější, než u grafických karet. Takže si logicky musí vážit každého velkoodběratele. A Apple je je nejen opravdu velký odběratel, ale také velice prestižní zákazník, který je veřejností vnímán jako trendmaker, inovátor a výrobce luxusního zboží v jednom. A pro AMD je pozice „dvorního dodavatele“ zajímavá i marketingově. Neváhala tedy vytvořit řadu grafických karet určenou v praxi jen pro Apple.

Na druhý pohled to ovšem není zase tak úžasné – jde v podstatě jen o přeznačené Radeony RX 560 s neaktivní částí čipu pro dosažení nižší spotřeby. Ve výsledku se tak Radeon Pro, který najdeme zatím pouze v MacBooku Pro, řadí přesně mezi RX 550 postaveném na čipu Polaris 12 a RX 560, který je stejně jako Radeon Pro postaven na čipu 21.

Pojďme se podívat, co všechno se už ví o čipu jako takovém. AMD se rozhodlo značit své čipy v souvislosti s generací produktu, který je na něm postaven. Aktuální Polaris čipy, které prošly inovací ve výrobním procesu, který má přinést možnost vyšších taktů (ovšem nejspíše za cenu vyššího TDP) a nižší zmetkovost při výrobě, jsou značeny jako Polaris 20 (nejsilnější verze pro RX 580 a 570), Polaris 21 (menší čip nahrazující předchozí Polaris 11) a Polaris 12, nejmenší čip pro low-end založený na 14nm procesu. Musím se přiznat, že si dovedu představit i přehlednější značení, ale budiž. Radeon Pro 555 je založen na čipu Polaris 21, tedy střední třídě. Čip samotný nabízí 1024 streamovacích procesorů v 16 výpočetních jednotkách, Radeon Pro 555 má aktivováno pouze 12 jednotek, tedy celkem 768 procesorů. Dále disponuje 16 renderovacími procesory (ROP) a 40 jednotkami texturovacími. Jádro je nataktováno na 855 MHz, tedy oproti RX 560 je to méně.


Paměťová sběrnice má šířku 128 bitů, jsou k ní připojeny a2 GB GDDR5 pamětí s taktem 1450 MHz, což znamená 5080 MHz efektivně. Při cenách pamětí je trošku škoda, že Apple necílí na 4 GB, AMD by mu jistě vstříc vyšlo, takto je karta oproti svým plným schopnostem maličko přiškrcena.

Oproti předchozí generaci čipu, tedy Polaris 11, prý nedošlo k zásadnějším posunům v efektivitě, Apple zjevně řeší spotřebu právě osekáním čipu a snížením frekvencí jádra i pamětí – plnohodnotné karty s Polaris 21 mají TDP kolem 75 W, Apple s Radeonem Pro 555 by se měl vejít do 35 W, tedy prakticky pod polovinu při výkonu, který bude ztrácet nepoměrně méně.

Krom výkonu zůstávají základní vlastnosti stejné, jako byly u předchozí generace - podpora velkých rozlišení (5K60 po jediném kabelu, 4K120 s FreeSync, HDR displeje s 10bitovými barvami a rozlišením 4K96) a nejnovějších standardů přenosu obrazu – DisplayPortu 1,4 a HDMI 2.0b. Podobné je to i s podporou kódování videa (HEVC/H.265 do Main-10 4K60, VC1 1080p60, VP9 4K a podpora pro jejich nasazení v Skype, Hetflixu, Amazonu nebo Youtube) nebo 3D efektů (DirectX 12).

Dodám ještě výsledky syntetických a herních testů podle serveru notebookcheck.net (v závorce výsledky karty NVIDIA GeForce GTX 950M generace Maxwell s 28nm architekturou a TDP kolem 50 W):

• Cinebench R15 Ref. M. 64B: 99,5 (99,6) bodů
• Cinebench R15 OpenGL 64b: 78,3 (50,4) bodů
• 3DMark13 Time Spy Graphics: 1078 (-) bodů
• 3DMark13 Fire Strike Graphics: 3721 (3174) bodů
• 3DMark13 Cloud Gate Standard Graphics: 22 624 (-) bodů
• 3DMark13 Ice Storm Unlimited Graphics: 217 690 (-) bodů
• 3DMark11 Performance GPU: 5185 (4406) bodů
• 3DMark11 Performance: 5566 (4575) bodů
• ComputeMark 2.1: 2991 (2747) bodů
• LuxMark 2.0 Room: 506 (743) samplů
• LuxMark 2.0 Sala: 1001 (1242) samplů
A několik herních testů v nízkém / vysokém nastavení, opět ve srovnání s NVIDIA GeForce GTX 950M:
• Dirt 4 (2017): - / 33,8 (- / 34,1) fps
• Mass Effect Andromeda (2016): 75 / 18,4 (58,2 / 15,5) fps
• Farming Simulator 17 (2017): - / 113 (185 / 65,4) fps
• Battlefield 1 (2016): 113 / 30,2 (97 / 34,3) fps
• Deus Ex MD (2016): 59,7 / 21,3 (34 / 15) fps
• Overwatch (2016): - / 63,6 (152,7 / 65) fps
• Far Cry Primal (2016): 76 / 28 (54 / 22) fps
• Rainbow Six Siege (2015): - / 48,5 (111 / 38) fps
• The Witcher 3 (2015): 66,7 / 23,2 (60 / 19) fps


Zdá se, že trh s mobilními grafickými kartami se nám hezky srovnává a zase může naplno působit konkurence, zejména ta cenová. AMD i NVIDIA nabízejí produkty vyráběné 14/16nm procesem, jsou schopny je dodávat na trh a výkony jsou opět srovnatelné. A tak je jedno, jestli fandíte „červeným“ nebo „zeleným“, rozhodně si vyberete, tedy pokud vývoj zohlední výrobci a začnou dodávat notebooky osazené nejnovějšími čipy.

Technologie

Diskuse