AMD Radeon R7 M445 – GDDR5 paměti pro nižší třídu
15. 2. 2017 08:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
AMD má potíže s uvedením svých 14nm mobilních karet do výroby. Nová generace se však přeci jen odrazila na starých čipech i v dobrém, protože i starší přeznačené procesory lze snadno a levně sehnat s GDDR5 paměťmi. Jaké budou výkonnostní posuny?
Přeznačování čipů u AMD, a nejen u něj, je dlouhý a neradostný příběh. Dnes představovaný Radeon je jeho dalším pokračováním, i když alespoň jednou optimističtějším. Rychlý rozvoj generací nových grafických čipů založených na 14nm procesu u AMD i NVIDIA přinesl vysokou poptávku po GDDR5 paměťových modulech, vysokému výkonu jader už jiné paměti nestačí, čipy Polaris a Pascal už pomalejší nepoužívají, naopak se pomalu rozvíjí systémy jako HBM paměti nebo GDDR5X. To vedlo k výraznému zvýšení výroby a posléze také snížení ceny GDDR5 pamětí. A jsem u Radeonu R7 M445.
Pětka v názvu tohoto modelu totiž značí právě jen a pouze osazení GDDR5 pamětí, jinak jde o kartu s čipem Meso Pro, který je založený na architektuře GCN 1.0, která má kořeny v roce 2011. S trochou nadsázky tak lze říci, že jde o kartu Radeon HD 8550M s rychlejšími paměťmi, trochu vážněji jde o kartu R7 M440 s GDDR5 paměťmi.
Základní modely právě až po R7 M440 a dnes i M445 jsou postaveny na čipu Meso / Oland vyráběném 28nm procesem. Jeho historie vede nejméně do roku 2013. V průběhu vývoje čip dostal alespoň aktuálnější výbavu a podporuje potřebné protokoly a rozhraní – DirectX 12, OpenCL 2.0, OpenGL 4.5 i Vulkan.
Radeon R7 M445 je karta nižší třídy, která by měla zaručit běh méně náročných aktuálních 3D her, ovšem jen v základních detailech a na nejnižší rozlišení. U dnešních modelů, které jsou i ve středních cenových hladinách kolem 15 000 Kč vybavovány Full HD displeji, to znamená nepříjemné snižování rozlišení, které obvykle vede k mírně rozostřeným konturám. Naopak karta nabízí krásné srovnání, do jaké míry se na grafickém výkonu podílí právě jen paměti.
Pojďme se podívat na hardwarové specifikace: Radeon R7 M445 disponuje 320 unifikovanými shadery v 5 výpočetních jádrech a 20 texturovacími jednotkami. Jádro je referenčně taktováno na 920 MHz, ovšem frekvence mohou variovat podle potřeby výrobce notebooku. AMD samotné referenční frekvence nezveřejňuje a na webu lze u nezávislých recenzentů potkat široké rozpětí hodnot. Paměťová sběrnice má šířku pouze 64 bitů, což je škoda, ale pochopitelné vzhledem k zařazení ve výrobní nabídce. Kapacitou je možné osadit 4 GB, častěji se setkáme se 2 GB. Paměti jsou ze strany AMD naladěny na 1000 MHz (4000 MHz efektivně), konkrétní taktování však záleží na každém jednotlivém výrobci. Výkon, resp. propustnost pamětí je 32 GB/s. Grafika má PCI Express 3.0 x16 rozhraní.
AMD již obvykle neuvádí TDP svých karet a dohledávat ho z neoficiálních zdrojů není ani jednoduché, ani spolehlivé, a to i u starších karet, natož u novinky, byť přeznačené. U Radeonu R7 M445 lze na netu dohledat rozpětí údajů od 15 W po 25 W, AMD má tradičně u své GCN architektury vyšší spotřebu, ovšem všechny údaje v této kategorii jsou bez záruky.
Multimediálním jádrem zůstává UVD 4, umí formáty MPEG-2, -4 AVC/H.264 a i part 2 (DivX, Xvid), VC-1, MVC a také Adobe Flash, dále AMD HD3D, tedy zobrazování 3D obsahu z Blu-ray. Plně využívá maximálních rozlišení výstupů DVI i DisplayPort (2560 x 1600), HDMI (1920 x 1200) i VGA (2048 x 1536). Přes digitální výstupy je samozřejmě přenášena i hudba ve vysokém rozlišení a prostorovém uspořádání až 7.1 ve formátech AC-3, AAC, Dolby TrueHD a DTS Master Audio. Nechybí ani technologie Enduro pro automatické přepínání dedikované a integrované grafické karty (obdoba NVIDIA Optimus), ZeroCore a PowerTune pro regulaci spotřeby a napětí.
Podle nezávislého serveru notebookcheck.net dosáhne karta v syntetických testech následujících výsledků (za lomítkem porovnání s Radeonem R7 M440 s DDR3 paměťmi):
• Cinebench R15 Ref. Match 64b: 98 / 98 bodů
• Cinebench R15 OpenGL 64b: 45,9 / 33 bodů
• Cinebench R11.5 OpenGL: 41,8 / 25,4 bodů
• 3DMark13 Fire Strike Graphics: 1579 / 1197,5 bodů
• 3DMark13 Cloud Gate Standard Graphics: 9617 / 6040 bodů
• 3DMark13 Ice Storm Standard Graphics: 46 659/ 46 243 bodů
• 3DMark11 Performance GPU: 2208 / 2245 bodů
Následuje tabulka herních testů při vysokém/nízkém nastavení, opět v porovnání s Radeonem R7 440:
• Resident Evil 7 (2017): 13,9 / 55,3 (- / 40,5) fps
• Watch Dogs 2 (2016): 11,5 / 30,2 (- / 18,7) fps
• Titanfall 2 (2016): 17 / 57 (11,2 / 41,1) fps
• Farming Simulator 17 (2016): 16,9 / 64,2 (21,1 / 69,7) fps
• FIFA 17(2016): 34,6 / 61,8 (34,6 / 61,8) fps
• Overwatch (2016): 23,5 / 75,3 (22,3 / 60,5) fps
• XCOM 2 (2016): 5,2 / 22,8 (5,2 / 22,8) fps
• Rise of the Tomb Rider (2016): 8,5 / 29,6 (6 / 22) fps
• Rainbow Six Siege (2015): 20,1 / 64,4 (26,9 / 54) fps
• The Witcher (2015): 9,6 / 30,8 (7 / 21) fps
• Sims 4 (2014): 28,8 / 132,9 (19,9 / 81,9) fps
Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.
Je zřetelně poznat, že v některém typu her a v některých syntetických benchmarcích hrají paměti zásadní úlohu (Resident Evil 7, Overwatch, Cinebench Open GL a novější 3DMarky), jinde naopak téměř žádnou (XCOM 2). Ve výsledku je jasné, že Radeon R7 M445 se pohybuje lehce pod úrovní NVIDIA GeForce GTX 940M a při lepší ceně je s ní, řekněme, zaměnitelný, protože rozdíl fps ve hrách asi příliš nepoznáte. GDDR5 paměti určitě dobře poslouží i u předchůdců 14nm grafických karet a zase kousek posunou pro rok 2017 výkony karet nižší a nižší střední třídy, pro kterou zatím AMD ani NVIDIA nové čipy nemají.