AMD Radeon RX 580 (laptops) – vrchol v grafické nabídce od AMD
1. 11. 2017 08:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
Jak je na tom nejlepší mobilní karta od AMD? Vylepšený výrobní proces nebo podpora Freesync technologie, kterou podporují i levnější monitory. A výkon? Na nejlepší NVIDIE nemá, ale pořád na nejnovější hry stačí.
Nové 14nm grafické karty od AMD, a to „čtyřstovkové“ i „ pětistovkové“ generace netrhají výkonnostní rekordy a za NVIDI9 ve špičkovém výkonu dost zaostávají. A určité výhrady lze mít i k jejich spotřebě, NVIDIA umí být o něco málo úspornější při stejném výkonu. Ovšem AMD nabízí v podstatě tři karty, které stojí za to prodávat i v cenově přijatelných noteboocích, protože notebooků s GTX 1080 se určitě v Čechách neprodá zdaleka tolik, jako těch vybavených střední třídou karet. A nejen v Čechách.
Problémem AMD stále zůstává uplatnit své výrobky na trhu, ale s generací Polaris se situace přeci jen zlepšila, i když NVIDIA stále tahá za delší konec provazu. Příhodnou ilustrací je, že třeba dosud nenajdeme na oficiálním webu AMD údaje o mobilní verzi karty Radeon RX 580, stránky odkazují pouze na verzi desktopovou. Odladění ovladačů také není nejsilnější stránkou firmy a spolupráce s výrobci her v programu Gaming Evolved také není oproti podobnému programu konkurence příliš rozšířená. Výkonem by měla karta být zařazena výrazně nad NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti, ale pod GTX 1060.
Pojďme se podívat, co všechno se už ví o čipu jako takovém. Jde o aktualizovaný čip Polaris 20, který je vyráběn vylepšeným 14nm procesem za pomocí FinFET (LPP+) tranzistorů, výrobcem jsou stále Globalfounderies. Výsledkem úprav výroby by měla být možnost dosažení vyšších frekvencí v zátěži a zároveň nižší spotřeba v idle režimu.
AMD mluví i o tom, že jde o nejtenčí grafické čipy na světě, protože se používají waffery (destičky křemíku pro tisk čipů) o tloušťce pouhých 380 mikronů (0,38 mm). To by snad mělo také vést k lepší výtěžnosti materiálu (superčistého křemíku), a tedy k nižším nákladům a vyšší efektivitě.
Obecně je architektura s názvem Polaris dalším stupněm GCN,uvádí se s pořadovým číslem 4.0, tedy čtvrtou generací. Ve smyslu návrhu čipu se jedná tedy o postupný vývoj, evoluci s dílčími změnami a optimalizacemi typu větší L2 cache, lepší barevná komprese, asynchronní výpočty. Zásadní revoluce se nese jen v novém, dlouho očekávaném 14nm výrobním procesu.
Velká pozornost, a to mají stejné i Intel a NVIDIA, je věnována podpoře velkých rozlišení (5K60 po jediném kabelu, 4K120 s FreeSync, HDR displeje s 10bitovými barvami a rozlišením 4K96) a nejnovějších standardů přenosu obrazu – DisplayPortu 1,4 a HDMI 2.0b. Podobné je to i s podporou kódování videa (HEVC/H.265 do Main-10 4K60, VC1 1080p60, VP9 4K a podpora pro jejich nasazení v Skype, Hetflixu, Amazonu nebo Youtube), to je shodné s předchozí modelovou řadou RX 4xx.
Jedná se o větší čip Polaris 20, tedy aktualizaci předchozího Polaris 10.Vv modelu RX 580 má aktivních 36 výpočetních jednotek a v nich 2304 shaderů dále disponuje 32 renderovacími procesory (ROP) a 144 jednotkami texturovacími. Jádro je nataktováno na 1077 MHz (desktopová verze má o 180 MHz více). Paměťová sběrnice má šířku 256 bitů, jsou k ní připojeny až 4 GB GDDR5 pamětí s taktem 2000 MHz, což znamená 8000 MHz efektivně.
Zásadní by mělo být vylepšení efektivity a energetické náročnosti, ovšem dohledat oficiální hodnotu TDP je aktuálně nemožné, neoficiální zdroje pak mluví o hodnotách od 65 (!) W po 185 W, což je ovšem TDP desktopové verze s 8GB pamětí a vyššími frekvencemi. Mně osobně se podle výkonu předchozích generací či srovnatelných karet jeví jako realistické hodnota kolem 120 W, ale je to čistě osobní odhad.
Zdroj: notebookcheck.net
K dispozici jsou i základní benchmarky:
• 3DMark Time Spy Graphics: 3440 bodů
• 3DMark Fire Strike Graphics: 10 010 bodů
• 3DMark Cloud Gate S. Graphics: 68 629 bodů
• 3DMark Ice Storm S. Graphics: 269 688 bodů
• 3DMark11 Performance GPU: 15 264 bodů
• 3DMark11 Performance: 13 320 bodů
• ComputeMark v2.1: 8688 bodů
• LuxMark v2.0 64Bit Room: 1469 samplů
• LuxMark v2.0 64Bit Sala: 894 samplů
• GFXBench 3.0 Manhattan Offscreen: 120,4 fps
• GFXBench 3.0 Manhattan Onscreen: 159,7 fps
Je určitě smutné, když recenzent nebo nový zákazník naráží na nedostatek informací o hardwaru, který si chce koupit. Vždy mě potěší, jak detailní a stabilní charakteristiky má napříč generacemi svých procesorů Intel. Příklad hodný následování. Výrobci grafických procesorů jsou na tom oba o poznání hůř, ale nenajít jasnou specifikaci nejlepší karty v nabídce, to Rudým příliš nepomáhá. Zorientovat se u Zelených chce také povícero kliků myší, ale zásadní se dozvím. A tak je otázka, proč vlastně produkty AMD zákazníkům doporučovat, jakkoli nejsou špatné, mají řadu zajímavých technologií a výhod.