Dolby Atmos – zvuk jako v kině i pro mobilní zařízení
5. 4. 2017 08:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
Bohatý, silný a prostorový zvuk je něco, co si spojujeme spíše s návštěvou moderního kina než s mobilní elektrotechnikou. Šlo by vůbec něco podobného přenést do maličkých (a často velice levných) sluchátek a využívat při dlouhých cestách vlakem či letadlem? Dolby se pokusilo o odpověď.
S narůstajícími schopnostmi mobilních přístrojů stále rostou uživatelská očekávání toho, co ještě budou za své peníze chtít. A tak se objevují stále nové a vytříbenější technologie. Hudba většinu lidí provází celé dny dlouhé hodiny, na filmy se rádi díváme i při kodrcání MHD, o dlouhých cestách vlakem či letadlem ani nemluvím. Nároky na podání zvuku tedy rostou, zejména když za přijatelné peníze lze koupit i docela dobrá sluchátka. A přiznejme si, že pokud dobrý smartphone střední třídy stojí 10 – 12 tisíc korun, investice kolem jednoho tisíce do slušných sluchátek už dává smysl. Navíc sluchátka nepatří jen k mobilu, lze je připojit k počítači, tabletu, notebooku... Teď ještě, aby obě zařízení co nejlépe spolupracovala.
Technologie „vylepšující zvuk“ jsou u notebooků celkem běžné, ovšem jejich přínos může být diskutabilní. Staré rčení praví, že objem ničím nenahradíš, a neplatí to jen o motorech, ale také o reproduktorech. Softwarová úprava zvuku ovšem nemusí mířit jen na ekvalizaci a dohánění basů ztracených v příliš malých měničích. Zde nastupuje Dolby Atmos.
Dolby Atmos je technologie, kterou mnohem spíše budete znát z kina. Pomocí bohaté soustavy reproduktorů, specifického způsobu nahrávání původní zvukové stopy a pokročilých algoritmů zpracování zvuku vytváří co nejdokonalejší prostorový zvuk. Jednotlivé zvuky v nahrávce, obvykle zvukové stopě filmu, se chovají jako nezávislé audioobjekty a mohou se dokonale pohybovat prostorem, ne pouze zleva doprava, jak tomu je u běžného sterea, ale také nahoru a dolu a dopředu a dozadu. Prostě 3D. Původní technologie pro kinosály pochází z roku 2012 a poprvé byla použita v disneyovském animáku Rebelka. Jak ovšem podobnou technologii vtěsnat do mobilního zařízení?
Dolby dobře ví, že u mobilních zařízení si bude muset vystačit se dvěma kanály stereosluchátek. Zaměřilo se tedy na to, jakým způsobem „dešifruje“ zvuk náš mozek. Zvuk přicházející do našich sluchových orgánů je ovlivněn celou řadou interferencí – tvarem boltce, lebky, celého těla. Pravé i levé ucho vnímají zvuk stejného zdroje různě – s nepatrným zpožděním a různě utlumený podle polohy zvuku a podle toho, kterými částmi našeho těla musel projít. Tato zpoždění a interference vtělil do speciálních algoritmů a zkombinoval se stereo podáním – různé zvuky tak jsou nejen zahrány stejně hlasitě, ale také mohou být mírně zpožděny nebo zkresleny. Mozek to poté, jak je zvyklý z fyzického světa, dešifruje jako úplně jiný směr, než ze kterého zvuk přichází – například umístí neviděný zdroj zvuku přímo nad naši hlavu.
Lenovo Legion Y520
Zatím nejde o nějak zvlášť rozšířenou technologii, koneckonců si Dolby jistě nechá za své dílo dobře zaplatit. Ale jde o věc, která může být snadno implementována do jakéhokoli zařízení, které má zvukový stereovýstup a nevyžaduje žádný další hardware. A také se už objevují první výrobci, který ho používají. Licence zakoupil Amazon pro své tablety Fire HD 10 a Fire HDX 8.9 a objevuje se také v tabletech Lenovo TAB 2 A10 a A8 a mobilním telefoneu Lenovo A7000. Proslýchá se, že prvky Atmosu jsou také součástí technologie Dolby Audio Premium z herních počítačů Lenovo Legion Y520 a Y720, výrobce to však na svých stránkách nepotvrzuje (ale ani nevyvrací, popis technologie Dolby Audio Premium je opravdu velmi všeobecný).