Intel HD Graphics 615 – integrované grafické jádro pro tablety
10. 5. 2017 08:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
I uživatelé tabletů se chtějí mít dobře. Pojďme se podívat na to, kolik grafického výkonu dostane Intel z aktuální generace Kaby Lake v procesorech, jejichž TDP je omezeno na ultramobilní 4,5 W.
Intel HD 615 patří v nabídce Intelu do procesorů s typovým označením obsahujícím písmeno Y, např. Core i7-7Y75, Core i5-7Y54, To znamená do ultramobilních procesorů pro tablety a nejštíhlejší malé notebooky. Mají TDP 4,5 W pro celý čip, musí se do něj tedy vejít jak spotřeba grafiky, tak výpočetních částí procesoru a také paměťového řadiče. To jsou poměrně výrazná omezení, výrobci notebooků a tabletů se dále přidávají svými návrhy chlazení, ať už pasivního, nebo aktivního, a paměťového systému, což výrazně ovlivňuje celkový výkon. Mějme tedy na paměti, že mluvit budeme především o průměrných hodnotách, výkon konkrétního zařízení se může lišit i o desítky procent proti uváděným hodnotám.
V hierarchii intelovských grafik patří HD 615 ke skupině GT2, tedy střední třídě. Jde ovšem především o označení architektury a výbavy čipu, výkon je závislý spíše na chlazení a pamětech.
Fyzické vlastnosti jádra nejsou příliš odlišné od těch z generace předchozí, tedy Skylake, ani od těch ve skupině GT2 generace aktuální, např. HD 620 - setkáme se s 24 exekučními jednotkami, v Intel HD 615 jsou v základu taktovány na dobře zapamatovatelných 300 MHz, Turbo Mod se liší podle modelu, u Core i7 obvykle dosahuje 1050 MHz, u Core i5 pouze 950 MHz. Výdrž v Turbo modu záleží na celkovém vytížení procesoru, neboť jednotlivá výpočetní jádra CPU i jádro GPU sdílí stejný rámec tepelného výkonu (TDP), o který se musí podělit, oproti předchozí generaci by však dostupný čas v Turbo Boostu měl být díky optimalizacím podstatně delší. Přístup k paměti má grafické jádro společné s procesorem, záleží tedy na výbavě notebooků. Základem je především single- nebo double-channel zapojení, které se dá prakticky přeložit jako 64bitová nebo 128bitová paměťová sběrnice u dedikovaných karet. A není náhodou, že 128bitovou sběrnici najdeme až u střední třídy.
Zdroj: notebookcheck.net
Hlavní změnou oproti HD 620 je ve výsledku fakt, že Y procesory nepodporují DDR4 paměti. Tedy i grafická část procesoru se musí spokojit s paměťmi LPDDR3-1866 nebo DDR3L-1600. Snížení výkonu i jen oproti základním DDR4-2133 je poměrně výrazné, se hrami a obecně 3D výkonem je to tedy podstatně horší, než u ULV procesory s TDP 15 W.
Intel HD 615 podporuje DirectX 12 (FL 12_1) a OpenGL 4.4 stejně jako OpenCL 2.1. Velká pozornost byla věnována podpoře 4K obsahu a schopnostem čipu generovat obraz pro 4K monitor s obnovovací frekvencí 60 Hz. Bohužel ještě nedošlo na integraci DisplayPortu 2.0 a HDMI 2.0 lze vyvést pouze konvertováním s DisplayPortu, ale Intel se brání tím, že na trhu není ani příslušný hardware, ani obsah, který by to vyžadoval. Podpora je tedy pro DisplayPort 1.2 a Embedded DisplayPort (eDP) do verze 1.3 pro rozlišení 4096 x 2304 při 60 Hz a HDMI 1.4a pro 4096 x 2304 pixelů při 24 Hz.
Mezigeneračně asi největší cestu urazila technologie QuickSync, která se stará o kódování videí pomocí kodeku H.264 a H.265. V HD 615 je nyní dedikovaná hardwarová část, která akceleruje AVC/H.264 a HVEC/H.265. Přibyla plná podpora H.265/HVEC standardu Main10 s 10bitovou barevnou hloubkou, běh takového videa si navíc vyžádá pouze 3,2 W. Skylake procesory měly vyšší spotřebu i při dekódování HVEC 8bitových filmů.
K dispozici jsou samozřejmě i testy produkčního nasazení ze syntetických benchmarků a her :
• Cinebench R15 Ref. Match 64b: 97,7 bodů
• Cinebench R15 OpenGL 64b: 32 bodů
• Cinebench R11.5 OpenGL: 26,3 bodů
• Cinebench R10 Shading 32b: 7213 bodů
• 3DMark13 Fire Strike Graphics: 782 bodů
• 3DMark13 Cloud Gate Standard Graphics: 5541 bodů
• 3DMark13 Ice Storm Standard Graphics: 50 760 bodů
• 3DMark11 Performance GPU: 1143 bodů
• ComputeMark v2.1: 709 bodů
• LuxMark v2.0 Room: 185 bodů
• LuxMark v2.0 Sala: 369 bodů
A na závěr několik herních testů ve vysokém / nízkém nastavení rozlišení a detailů:
• Battlefield 1 (2016): - / 13 fps
• Doom (2016): - / 12,9 fps
• Rise of the Tomb Rider (2016): - / 12 fps
• FIFA 167(2016): - / 36,8 fps
• Dirt Rally (2015): - / 71,6 fps
• World of Warcraft (2015): 60 / 88 fps
Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.
Od hypermobilních přístrojů obvykle nečekáme žádné velké herní zážitky, slouží spíše k práci nebo přehrávání filmů a obsahu webu. S tím vším si i procesory s TDP pod 5 W poradí bez problémů. Pokud hledáte co nejlepší kompromis mezi výkonem a mobilitou, je dobré zaměřit se i na další hardwarovou výbavu tabletu či notebooku, klíčové je především dvojkanálové zapojení pamětí.