Intel HD Graphics 630 - na střední třídu stále málo, na integrované řešení dost

11. 1. 2017 08:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

Co dokáže nejinovativnější část čipů Kaby Lake od Intelu, tedy jejich grafické jádro? Dnes se podíváme na větší a výkonnější grafiku integrovanou do čipů Intel Core H a HQ s TDP 45 W.

Intel HD Graphics 630 - na střední třídu stále málo, na integrované řešení dost

NVIDIA i AMD se pokusili v aktuálních generací svých grafických čipů postavených na 14/16nm procesu co možná nejvíce setřít hranici mezi desktopovými a notebookovými čipy. I Intel již delší dobu používá podobná řešení v oblasti integrovaných grafických jader ve svých procesorech. Dnešní předmět je toho nejlepším důkoazem. Intel HD 630 najdeme ve všech „plnonapěťových“ procesorech Core iX s TDP 45 W a přídomkem H nebo HQ, ty jsou určeny pro notebooky. Kromě toho je také ve všech desktopových procesorech od třídy T s 35W TDP po otevřené čipy K s TDP 91 W. Určitou zajímavostí snad i je, že Intel prozatím nepředstavil pro desktopy čipy Iris, ty tedy zůstávají doménou mobilních řešení.

V hierarchii intelovských grafik patří HD 630 stále ke skupině GT2, tedy „střední třídě“. Intel ví, že jeho integrované karty nedokáží výkonem konkurovat novým dedikovaným grafikám, ale zdá se, že dochází k určitému přerozdělení trhu – třeba NVIDIA se zatím neobtěžovala s kartami s nižším označením, než je 1050, a zdá se, že s low-end kartami nespěchá. Možná je to proto, že integrované karty od Intelu už zabírají trh, kde se dříve vyskytovaly karty jako GeForce 920M. A to si můžete vybrat i ještě zajímavější grafiky Iris Plus v Intelech s TDP 28 W a dokonce i 15 W (např Core i5-7260U s Iris Plus 640).


Celkový výkon grafického jádra je ovlivněn řadou vlastností celého notebooku, ale to bylo stejné i v minulých generací. Přesto si hlavní vlivy připomeňme: je to nastavení maximálního TDP (všechny mobilní procesory s HD 630 mají 45 W), konstrukcí chladicího systému (výkonnější chlazení umožňuje v plné zátěži udržovat déle Turbo Boost) a typem a zapojením pamětí. DDR4 paměti jsou samozřejmě trochu výkonnější a zároveň energeticky méně náročné. A ještě o něco větší roli hraje fakt, zda jde o zapojení jedno- nebo dvoukanálové, přičemž druhý způsob zvyšuje výkon karty zhruba o 20%, což je rozhodně nezanedbatelné. Specifickou roli pak hraje paměť eDRAM, ta je ovšem vyhrazena modelům Iris Plus.

Fyzické vlastnosti jádra nejsou příliš odlišné od těch z generace předchozí, tedy Skylake - setkáme se s 24 exekučními jednotkami, v Intel HD 630 jsou v základu taktovány na 350 MHz, Turbo Mod dosahuje 1100 MHz. Oproti slabší variantě HD 620 jsou tedy obě frekvence zvýšeny o nevelkých 50 Hz, výhodou procesorů s vyšším TDP bude tedy agresivnější přepínání do Turbo modu a možnost držet delší čas mnohem vyšší frekvence. Výdrž v Turbo modu záleží i na celkovém vytížení procesoru, neboť jednotlivá výpočetní jádra CPU i jádro GPU sdílí stejný rámec tepelného výkonu (TDP), o který se musí podělit, oproti předchozí generaci by však dostupný čas v Turbo Boostu měl být díky optimalizacím podstatně delší.

Přístup k paměti má grafické jádro společné s procesorem, záleží tedy na výbavě notebooků. Základem je především single- nebo double-channel zapojení, zda se ve vašem notebooku bude sběrnice vaší HD 630 chovat jako 64bitová nebo 128bitová záleží tedy na osazení jedním či dvěma paměťovými moduly. Pokud neplánujete rozšiřování celkové paměti, vyplatí se z hlediska výkonu vždy dva moduly, ovšem zase snižují dobu výdrže na baterii, neboť dva paměťové moduly mají pochopitelně dvojnásobnou spotřebu. Stojí za to připomenout, že procesory generace Kaby Lake mají podporu pro paměti DDR4 až do taktování 2400 MHz, Skylake podporoval nativně jen 2133 MHz, rychlejší paměti se samozřejmě na grafickém výkonu také pozitivně podepíšou, vybírat si ještě časování však už běžně nelze.


Intel HD 630 podporuje DirectX 12 (FL 12_1) a OpenGL 4.4 stejně jako OpenCL 2.1. Velká pozornost byla věnována podpoře 4K obsahu a schopnostem čipu generovat obraz pro 4K monitor s obnovovací frekvencí 60 Hz. Bohužel ještě nedošlo na integraci DisplayPortu 2.0 a HDMI 2.0 lze vyvést pouze konvertováním z DisplayPortu, ale Intel se brání tím, že na trhu není ani příslušný hardware, ani obsah, který by to vyžadoval. Podpora je tedy pro DisplayPort 1.2 a Embedded DisplayPort (eDP) do verze 1.3 pro rozlišení 4096 x 2304 při 60 Hz a HDMI 1.4a pro 4096 x 2304 pixelů při 30 Hz. To také znamená, že ani výrobci dalších grafických karet, tedy NVIDIA a AMD, nejsou motivováni do svých aktuálních mobilních grafických karet nové výstupy zavádět, většina jejich výrobků totiž používá řešení Optimus, resp. Enduro, tedy vyvedení vypočítaného obrazu pomocí integrované karty, přidaná podpora by tedy byla řešením od Intelu anulována.

Mezigeneračně asi největší cestu urazila technologie QuickSync, která se stará o kódování videí pomocí kodeku H.264 a H.265. V HD 620 je nyní dedikovaná hardwarová část, která akceleruje AVC/H.264 a HVEC/H.265. Přibyla plná podpora H.265/HVEC standardu Main10 s 10bitovou barevnou hloubkou, běh takového videa si navíc vyžádá pouze 3,2 W. Skylake procesory měly vyšší spotřebu i při dekódování HVEC 8bitových filmů.

K dispozici jsou samozřejmě i testy produkčního nasazení ze syntetických benchmarků a her (za lomítkem data pro NVIDIA GeForce 1050 (Notebooks)):

• 3DMark13 Fire Strike Graphics: 385 / 5784 bodů
• 3DMark13 Fire Strike Score: 346 / 5293 bodů
• 3DMark13 Cloud Gate Standard Graphics: 9715 / 35 884 bodů
• 3DMark13 Cloud Gate Standard Score: 9188 / 19 688 bodů
• 3DMark11 Performance GPU: 1726 / 7360 bodů
• 3DMark11 Performance: 1970 / 7524 bodů

A na závěr několik herních testů ve vysokém / nízkém nastavení rozlišení a detailů (v závorce data pro NVIDIA GeForce 920M):

• Watch Dogs 2 (2016): - /17,3 ( 32 / 72) fps
• Call of Duty IW (2016): - / 24,1 ( 51 / 99) fps
• Farming Simulator 17 (2016): 23,6 /106 ( 74 / max.) fps
• Battlefield 1 (2016): 19,6(med.) / 33,8 (101(med) / 145) fps
• FIFA 17 (2016): 30,1 / 72 ( 144 / 224) fps
• Overwatch(2016): 17,5 / 58,3 (53,8 / 90) fps
• Rise of the Tomb Rider (2016): |14,5 (med) / 23,6 (63 (med) / 110) fps
• Rainbow Six Siege (2015): 16,1 / 39,9 (71 / 209) fps
• World of Warships (2015): 25 / 81 (109 / 154) fps

Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.


Intel HD 630 je příjemným krůčkem vpřed, ale žádnou revolucí obracející herní svět naruby. Zůstává to stále podobné – na integrované jádro si zahrajete řadu her na nejnižší nastavení a v nízkém rozlišení, méně náročné hry jako FIFA nebo World of... jsou na tom lépe, ale při hraní ve Full HD s tím stále budete muset dosti laborovat. Ve srovnání s nejslabší na trhu dostupnou dedikovanou kartou je vidět, jak velká výkonová propast mezi nimi leží. Běžně trojnásobky hodnot bez ohledu na to, zda mluvíme o bodech v benchmarcích nebo fps ve hrách. Je vidět, že prostor pro nižší třídu karet (NVIDIA GeForce1040, 1030, AMD Radeon RX 430...) tu stále ještě je.

Technologie

Diskuse