Intel Iris Plus Graphics 650 - vyšší integrovaný grafický výkon v málo nabízených procesorech

26. 7. 2017 06:20    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

Nová generace procesorů Kaby Lake přinesla i nová grafická jádra posílená o eDRAM paměti. Jejich výkon je rozhodně zajímavý, potíž je v tom, že jsou pouze v procesorech, se kterými se v nabídce notebooků setkáme naprosto minimálně.

Intel Iris Plus Graphics 650 - vyšší integrovaný grafický výkon v málo nabízených procesorech

Kosmetická změna názvu nás nemůže zmást. Intel Iris Plus jsou aktualizovaná grafická jádra, která přišla s procesorovou generací Kaby Lake, tedy procesory Intelu Core i sedmé řady. Najdeme je jen v několika málo procesorech a obdobně jako u generace Skylake se v běžných noteboocích příliš objevovat nebudou. A to je škoda.

Rozdílů mezi Skylake a Kaby Lake procesory mnoho není. Jistě, optimalizace a vyšší frekvence ocení každý a cenová politika je také setrvalá, takže nic jako uživatelé netratíme. Ale z technologického hlediska jde o přešlapování na místě. A tak držme palce AMD, i když Ryzeny mají, zdá se, do notebooků ještě dlouhou cestu...

Obecně lze říci, že Iris Plus 650 je pouze optimalizované a přejmenované jádro z Iris 550. Vyskytuje se v procesorech s 28W TDP a vyšší tepelný prostor a tedy možnost používat častěji a po delší dobu Turbo frekvence je spolu s 64MB eDRAM pamětí hlavní výhodou oproti běžnějším Intel HD jádrům. Grafický výkon procesorů je tedy patřičně vyšší a může se rovnat dedikovaným grafickým kartám nižší třídy z předchozí generace vyráběné 28nm procesem. Ostatně – aktuální karty AMD i NVIDIA vyráběné 14 a 16nm procesem ani nižší třídu nenabízí.

V hierarchii intelovských grafik patří Iris Plus 650 ke skupině GT3e, tedy k vyšší střední třídě. Díky tomu může mít vysoký Turbo Boost, až do 1100 MHz, který také vydrží poměrně dlouho. Zde je již ovšem přímo závislá grafika na typu CPU i vytížení výpočetních jader. Výkon bude samozřejmě variovat i podle účinnosti osazeného chlazení, a s tím má Intel málo co do činění, záleží jen na výrobci konkrétního notebooku.

Aktuálně se grafika nachází v procesorech Intel Core i3-7167U, Core i5-7267U a 7287U a Core i7-7567U. Podle nich variuje i maximální Turbo frekvence, v Core i3 je pouze 1000 MHz, v V Core i5-7287U naopak plných 1100 MHz, zbylé dva procesory pak umožňují 1050 MHz. A to u Core i3 lze usuzovat na umělé omezení pouze kvůli nižší kategorii řady Core i3.


GT3 zařízení se dobře poznají podle hardware, setkáte se zde se 48 exekučními jednotkami, ty jsou v základu taktovány na 300 MHz, Turbo mód dosahuje již zmiňovaných 1100 MHz. Aby grafiky Iris vyrovnaly hendikep v připojení k paměti, disponují extrémně rychlou eDRAM pamětí, která funguje jako svým způsobem obří cache. V tomto případě má velikost 64 MB, což je polovina oproti grafikám řady GT4. Běžné grafiky GT2 nemají žádnou. Jen pro připomenutí – jakékoli integrované grafiky si berou paměťový prostor ze systémové paměti, často mohou alokovat jen 128 MB bez ohledu na to, jak velkou paměť v počítači máte osazenou. Výrazně mohou profitovat z dvoukanálového zapojení pamětí, neboť pak mohou využívat virtuální 128bitovou sběrnici (2x 64 bitů), což je také doména dedikovaných grafik až od střední třídy výše. Procesory Kaby Lake podporují paměti DDR3-1600 a DDR4-2133 a DDR4-2400.

Intel Iris Plus 650 podporuje stejně jako všechna zařízení generace Kaby Lake DirectX 12 (FL12_1) a OpenGL 4.4 stejně jako OpenCL 2.1. Velká pozornost byla věnována podpoře 4K obsahu a schopnostem čipu generovat obraz pro 4K monitor. Výstupy jsou možné přes DisplayPort 1.2 a eDP 1.3 nebo HDMI 1.4a. HDMI 2.0 lze využít pouze konverzí z DisplayPortu. Jako u všech Kaby Lake zařízení přibyla i podpora hardwarového kódování kodeků H.265/HVEC (Main 10, 10bitová hloubka bareva) a googlovského VP9.

Výsledky testů:

  • Cinebench R15 Ref. Match 64b: 99 bodů
  • Cinebench R15 OpenGL 64b: 41 bodů
  • Cinebench R11.5 OpenGL: 45 bodů
  • Cinebench R10 Shading 32b: 8770 bodů
  • 3DMark13 Time Spy Score: 620 bodů
  • 3DMark13 Fire Strike Standard Graphics: 1700 bodů
  • 3DMark13 Cloud Gate Standard Graphics: 13150 bodů
  • 3DMark13 Ice Storm Unlimited Graphics: 161540 bodů
  • 3DMark11 Performance GPU: 2760 bodů
  • ComputeMark 2.1: 1730 samplů
  • LuxMark 2.0 Room: 336 samplů
  • LuxMark 2.0 Sala: 813 samplů

Následující tabulka při vysokém (1920 x 1080) / nízkém (1280 x 720) nastavení v:

  • Dirt 4 (2017): 21,3 / 64 fps
  • Prey (2017): 51,4 fps
  • Overwatch (2016): 25 / 79,2 fps
  • Farming Simulator 17 (2016): 36,8 fps
  • rainbow Six Siege (2015): 20,8 / 54,2 fps

Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.

Celý problém grafik Iris jsem nastínil už v úvodu – jsou velice zajímavé z pohledu výkonu i spotřeby, ovšem Intel je ze zřejmých důvodů nasazuje jen do procesorů s 28W TDP, které výrobci příliš často neosazují (nejspíše z důvodů výdrže na baterie) a uživatelé příliš nepoptávají. Přitom cenový rozdíl je v oficiálních cenách 23 dolarů mezi Core i5-7200U a 7287U.

Technologie

Diskuse