NVIDIA GeForce MX150 - krásný low-end s Pascalem

23. 11. 2017 08:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

Konečně do notebooků míří i low-endová grafická karta založená na architektuře Pascal vyráběné 14nm technologií. Výhody jsou jasné – nabídne výkon, který stačí na základní hraní i nejnovějších her a přitom spotřebu a tepelné vyzařování, které obhospodaří i chlazení malého a štíhlého notebooku. A integrovaná řešení poráží na plné čáře.

NVIDIA GeForce MX150 - krásný low-end s Pascalem

Výhody nových grafických karet postavených na 14nm výrobním procesu jsou naprosto zřetelné a u notebooků vystupují na povrch vůbec nejjasněji – vysoká efektivita, ve srovnání s minulou generací jasně vyšší výkon při menší spotřebě. Abych vás nenapínal – MX150 má výkon mírně vyšší než předchozí GeForce 950M, ale spotřebu srovnatelnou s 940MX, za jejíhož nástupce je považována a nejspíše také zamýšlena.

Karta je postavena na nejmenším čipu GP108. Na rozdíl od vyšších modelů není vyráběn 16nm procesem, ale 14nm. Také je s plochou 23 x 23 mm opravdu malý, takže se vejde i do notebooků s malou úhlopříčkou. Navíc řada MX by měla být cílena pouze do notebooků, v desktopové verzi je na čipu GP108 postavena karta GeForce 1030, která dokonce nabídne pouze nižší takty! Karta GeForce MX150 má TDP cíleno na 25 W, což je o pouhé 2 W více, než měl přímý předchůdce, tedy GTX 940MX.

Pojďme k vlastnostem celého grafického řešení: čip GP108 je z hlediska architektury spíše třetí generací Maxwellu, byť značně optimalizovanou a převedenou na menší výrobní proces. V čipu jsou tři streamovací multiprocesorů (Streaming Multiprocessors), z nichž každý má 128 CUDA jader. Dále jsou v multiprocesoru 2 paměťové kontrolery a tedy 64bitová sběrnice.

Jádra jsou továrně naladěna na 1468 MHz s Turbem na 1532 MHz, zde ovšem záleží na výrobci notebooku, co kvůli návrhu chlazení dovolí. Obecně lze říci, že v noteboocích se čipy továrně přetaktovávají podstatně méně, než kolik si dovolí výrobci desktopových karet.

Paměťový systém netvoří jedinou širokou sběrnici, ale pracuje se dvěma paralelními 32bitovými sběrnicemi, udává se tedy šířka 64 bitů. Podporovány jsou pouze GDDR5 paměti, rychlost je 6000 MHz efektivně. Maximální kapacita jsou 2 GB, výhodou oproti 940MX je, že nemusíte dohledávat typ použitých pamětí, a tedy i celkový výkon, protože paměťový řadič už typ DDR3 jednoduše nepodporuje.


Co se týče těch důležitých technologií, karta konečně podporuje plnou specifikaci DirectX 12 (FL_12_1) Shader Model 5.0 a Open GL 4.5. Samozřejmostí je také přepínání mezi dedikovanou a integrovanou grafickou kartou Optimus (které ovšem problematizuje možnost připojení více monitorů), CUDA 5.2 a OpenCL 1.2(pro obecné/negrafické výpočty), PhysX, 3D Vision Pro (které ovšem právě s Optimem nefunguje) a 3DTV Play. Podpora je i pro DisplayPort 1.4 a HDMI 2.0b.

Výsledky syntetických benchmarků pro GeForce MX150 podle nezávislého serveru notebookcheck.net:
• GFXBench 3.0 Manhattan Off: 148,7 bodů
• GFXBench 3.0 Manhattan On: 111,5 bodů
• 3DMark13 Time Spy Graphics 2560x1440: 1058 bodů
• 3DMark13 Fire Strike Graphics: 3579 bodů
• 3DMark13 Cloud Gate Standard Graphics: 20 802 bodů
• 3DMark13 Ice Storm Standard Graphics: 87 680 bodů
• 3DMark11 Performance GPU: 4569 bodů
• ComputeMark 2.1: 2781 bodů
• LuxMark 2.0 Room: 456 samplů
• LuxMark 2.0 Sala: 805 samplů
Výsledky benchmarků SPECviewperf 12:
• Solidworks (sw-03) 1900 x 1060: 23 fps
• Maya (maya-04) 1900 x 1060: 25,1 fps
• Catia (catia-04) 1900 x 1060: 16,9 fps

A na závěr několik herních testů ve vysokém (Full HD) a nízkém (1280 x 720) nastavení rozlišení a detailů:
• Star Wars Battlefront 2 (2017): 28,7 / 102 fps
• Need for Speed Playback (2017): 27,2 / 64 fps
• FIFA 18 (2017): 75 / 155 fps
• Dirt 4 (2017): 32 / 119 fps
• Overwatch (2016): 65 / 152 fps
• Farming Simulator (2016): 73 / 193 fps
• Hitman 2016 (2016): 25,9 / 45,2 fps
• XCOM 2 (2016): 15,8 / 72,8 fps

Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.


Velká pozornost je věnována možnosti zobrazování na 4K panelech, výkon karty také bez problému stačí na vysokou obnovovací frekvenci - 120 Hz by měly bez obtíží zvládnout všechny představené karty na architektuře Pascal, ty dnešní ovšem ve filmech, u her narazíte na na nedostatek výpočetního výkonu, byť zobrazení bude korektní.

Multimediální schopnosti budou opět společné pro celou generaci a vyšší či nižší model příliš změn nepřinese. Oproti Maxwellům toho přibylo celkem dost, Dnes tedy karty zvládají 10bitové kódování HVEC a 10 i 12bitové HVEC dekódování. Přibyla i hardwarová akcelerace VP9 (4K 120 Hz 320 Mbps). Má i certifikaci PlayReady 3.0 (SL3000), umožňuje tedy zobrazovat 4K obsah na Netflixu ve Windows 10. Přibyla i podpora HDR přes HDMI 2.0b a DisplayPort 1.4, první televize už jsou na trhu a monitory se objeví nejspíše ve vánoční sezoně nebo během počátku příštího roku. Připojit lze až 4 monitory najednou a přenést lze až rozlišení 7680x4320 @ 60 Hz přes dva DP 1.3 porty.

Mohu jenom doufat, že NVIDIA má dostatek výrobních kapacit a čip se dostane rychle mezi výrobce. Modely osazené GeForce 940MX byly poměrně oblíbené a je to cesta jak dostat přijatelný herní výkon i do poměrně malých a lehkých notebooků, navíc za přiměřenou cenu.

Technologie

Diskuse