Co najdeme pod stromečkem?

1. 12. 2004 00:01    Rubrika: Tiskové zprávy

Do Vánoc zbývá necelý měsíc a nákupní horečka sílí každým dnem. Tím jaká přání mají Češi a Češky pro letošní rok a jaké dárky budou opravdu pod letošním vánočním stromečkem čekat na rozbalení se tak jako v loňském roce zabýval průzkum agentury STEM/MARK, jehož zadavatelem byla společnost Samsung Electronics.

Co najdeme pod stromečkem?

Z výsledků průzkumu vyplynulo, že přibližně dvě třetiny (64%) respondentů ve věku 25-52 let mají již představu o tom co si k Vánocům přejí a čím obdarují své blízké. Pokud jde o plánované výdaje na nákup dárků, zůstává podobně jako v minulém roce „magická“ hranice 9 000 Kč pro větší část populace (76%) nepřekročitelnou.
Letošní Vánoce budou opět převážně ve znamení praktických drobností jako je kosmetika (87%), oblečení (81%), a knížky (76%). Velký zájem bude také o dárky z oblasti zábavy jako jsou hračky (63%), hudba (62%), sportovní vybavení (45%), film (41%) a o elektroniku. Tento profil zcela odpovídá objemu ušetřených peněz na letošní vánoce a faktu, že více než 80 % respondentů uvedlo, že žije v domácnosti o třech a více členech a tedy se ušetřené finanční prostředky rozpočítávají na větší počet dárků.

O jakou elektroniku bude letos největší zájem?
Ceny elektroniky oproti loňskému roku opět výrazně poklesly a dá se předpokládat, že dárky této kategorie se pod letošním vánočním stromečkem objeví ve větším počtu. Žebříček dárků z kategorie elektroniky vedou mobilní telefony, které plánuje pořídit 17% dotazovaných. Půjde zejména o telefony nižší a střední třídy, neboť více než tři čtvrtiny (78%) těchto respondentů má v plánu pořídit mobilní telefon jako dárek v cenové relaci do 6 000 Kč. Vybavení uvažovaných mobilních telefonů jen potvrzuje současný trend, kterým jsou zábava a multimédia. Mezi nejvíce preferované parametry na obou stranách (jako přání, jako dárek) patří: barevný displej (42%), polyfonní vyzvánění (36%) a fotoaparát (36%). Funkce fotoaparátu se letos stává jedním z „tahounů“ současné výbavy mobilních dárečků.

Následuje počítačové vybavení (13% respondentů), kterému v letošním roce vévodí LCD monitory. Je patrné, že mírně „luxusní“ počítačové periférie se již zabydlely a stávají se součástí běžných úvah současných spotřebitelů – sny minulé zimy se stávají skutečností té současné. Dokladem může být LCD monitor, který se letos stává nejvíce zvažovaným a nejvíce žádaným vánočním dárkem v této kategorii. V loňském roce byl plochý monitor přáním 51 % respondentů a o jeho nákupu uvažovalo pouze 13 % respondentů. Letos bude toto přání uspokojeno (36 % uvažuje o koupi, 30 % si ho přeje)
Podobná situace jako u LCD monitorů je také u DVD/R-DVD/RW mechanik, které měly minulý rok příznak mírného luxusu.

Dále následují digitální fotoaparáty a kamery (12%), audio systémy a přehrávače (10%) a video/DVD přehrávače (9%). Výsledky letošního průzkumu opět potvrzují nastoupenou vítěznou cestu digitálních technologií také v oblasti fotoaparátů (60%) a kamer (21%). Oproti loňskému roku roste zájem o digitální kameru a letošní přání bude vyslyšeno skoro všemi. Při konečné volbě bude opět hrát svoji roli cena, neboť více než polovina respondentů považuje svojí hranici do 7 500 Kč (15% do 15,000Kč).

Tradičním technologiím (VHS) dle výsledků končí životní cyklus. Její nástupce - DVD technologie - zaujímá stále výraznější místo v popředí vnímání spotřebitelů. Oproti loňskému roku výrazně poklesl zájem o nákup tradičního videorekordéru z 31 na 11% dotazovaných, přičemž půjde zejména o kombinované přístroje DVD Combo (videorekordér/DVD). Přibližně polovina všech respondentů této kategorie potvrzuje současný trend domácích kin a ve srovnání s minulým rokem bude přání domácího kina vyslyšeno výrazně častěji (48 % si jej přeje, 18 % jej bude kupovat).

Značka a technické parametry jsou klíčové
Většina respondentů z těch kteří letos budou kupovat nebo si přejí elektroniku jako dárek preferuje značkové výrobky (76%) ve srovnání s minoritní skupinou zájemců (3%) o výrobky neznačkové. „Technické parametry“ (43%) jdou ruku v ruce s „preferencí značkových výrobků“ (31%) a zůstávají tak klíčovými faktory při volbě elektroniky.

Kolik nás budou Vánoce stát?
Podobně jako v minulém roce, zůstává „magická“ hranice 9 000 Kč pro větší část populace nepřekročitelnou hranicí. Více něž dvě třetiny české populace (76 %) bude kupovat letošní dárky do výše 9 000 Kč.

Více než čtvrtina české populace (27%) hodlá za dárky letos utratit částku do 3 000 korun a více než třetina (36%) Čechů počítá s vánočním rozpočtem do 6 000 korun. 13% dotazovaných hodlá utratit částku do 9 000 Kč a zhruba pětina do 15 000 Kč.

Co tedy opravdu najdeme letos pod vánočním stromečkem?
Z výsledků průzkumu je patrné, že aktivní populace je realistická co se týče svých přání a nepreferuje takové dárky od svých blízkých, které by sami nemohli koupit. Potvrzuje se také předpoklad, že cenově dostupnější drobnosti jsou tradicí a většina respondentů je přesvědčena, že je letos koupí. Dražší dárky bývají doplňkem, u kterého se zvažuje více dražších alternativ, a tedy podíl váhajících je vyšší než u dárků levnějších.

Tiskové zprávy

Diskuse