Nokia v roce 2004 zvýšila tržní podíl

1. 2. 2005 00:00    Rubrika: Tiskové zprávy

Společnost Nokia loni zaznamenala rekord v objemu prodaných přístrojů, který dosáhl 207,7 milionu kusů a podle odhadů zajistil firmě celoroční 32% podíl na trhu. Tento úspěch umožnila především pokračující konjunktura na trzích v Latinské Americe, Rusku, Indii a Číně a také nebývalý masový zájem o nákup telefonů s barevným displejem a fotoaparátem. V posledním čtvrtletí roku 2004 firma zvýšila tržní podíl dokonce na 34%.

Nokia dosáhla v roce 2004 v celosvětovém měřítku čistého obratu 29 267 mil. EUR, což je 1% pokles ve srovnání s předešlým rokem. Čistý obrat v segmentu mobilních telefonů zaznamenal 12% pokles, když dosáhl 18 507 mil. EUR. Naopak výrazný 46% nárůst byl v oblasti multimédií (3 659 mil. EUR) a 57% nárůst v segmentu podnikových řešení (830 mil. EUR). V oblasti sítí dosáhl obrat 6 367 mil. EUR, což je 13% nárůst.

Jorma Ollila, předseda správní rady a CEO společnosti Nokia, shrnul uplynulý rok slovy: „Z celkového počtu 36 přístrojů, které jsme v roce 2004 uvedli, měla významná část integrovaný fotoaparát a téměř všechny barevný displej. Vedle přístrojů pro příjem a odesílání zpráv jsme také představili deset nových véčkových modelů a smartphone Nokia 9300. V loňském roce jsme byli i nadále na špičce trhu telefonů s megapixelovým rozlišením i v oblasti smartphones. Ve 4. čtvrtletí jsme začali distribuovat nejnovější smartphone pro sítě třetí generace, model Nokia 6630. Po okamžité pozitivní reakci jej do své nabídky zařadilo více než 30 provozovatelů sítí třetí generace. V západní Evropě byl ve 4. čtvrtletí nejprodávanějším telefonem model Nokia 6230 - vůbec poprvé tak zvítězil telefon s fotoaparátem.“

V oblasti infrastruktury byl pro nás rok 2004 rokem stěžejním. Významně jsme rozšířili působení v Indii a v Rusku a vstoupili jsme na nové trhy na Středním východě a v Africe. V druhé polovině roku se zintenzívnilo tempo spouštění sítí třetí generace na rozvinutějších trzích a počet uživatelů se do konce roku 2004 vyšplhal na téměř 15 milionů. Na konci roku jsme byli dodavatelem 28 z 63 komerčně spuštěných sítí třetí generace. “

Vývoj v odvětví a výhled do roku 2005

Společnost Nokia očekává růst objemu trhu mobilních přístrojů v roce 2005 o přibližně 10 % (z odhadovaných 643 mil. ks v roce 2004) a určitý, i když omezený, nárůst jeho hodnoty. Hnací silou růstu bude i nadále obnova a modernizace přístrojů na rozvinutějších trzích v závislosti na uvádění nových funkcí, služeb a kvalitnějších fotoaparátů. Dále zřejmě zaznamenáme silný nárůst nových uživatelů na rozvíjejících se mobilních trzích a významnou roli bude hrát též masovější nástup přístrojů třetí generace v druhé polovině roku 2005.

V oblasti infrastruktury Nokia očekává mírné zvýšení hodnoty trhu oproti roku 2004. Operátoři budou i nadále rozšiřovat pokrytí a kapacitu na rostoucích trzích a také optimalizovat a rozšiřovat stávající sítě druhé generace na rozvinutějších trzích. Je pravděpodobné, že k dalšímu tržnímu růstu přispěje pokračující výstavba vysokorychlostních sítí třetí generace.

Nokia také předpokládá, že konkurence na trzích mobilních přístrojů a infrastruktury se v roce 2005 dále zintenzívní vzhledem k očekávanému celkově pomalejšímu růstu.

Nokia v České republice

„V loňském roce společnost Nokia uvedla celou řadu nových modelů mobilních telefonů, které na českém trhu slaví mimořádný úspěch. Podle našich interních statistik tak Nokia loni zvýšila tržní podíl v ČR na 50%,“ řekl Victor Saeijs, generální ředitel Nokia ČR a SR, divize mobilní telefony.

Nejúspěšnějším a tedy nejprodávanějším telefonem v ČR byl jednoznačně model Nokia 6230, který se stal vítězem čtenářské ankety Mobil roku 2004, vyhlášené servery Mobil.cz a Mobilmania. Dalším úspěchem společnosti Nokia bylo též uvedení prvního mobilního telefonu s 1megapixelovým fotoaparátem na náš trh, konkrétně modelu Nokia 7610. V oblasti business řešení bylo průlomem uvedení komunikátoru 9500.

V oblasti designu Nokia uvedla jako první výrobce vůbec exkluzivní módní kolekci Nokia 7260, 7270 a 7280. Nokia taktéž uvedla telefon 3220, 1. opravdový „hravý“ telefon pro mládež.

Co se týče vývoje technologií, Nokia uvedla na trh první 3G telefon Nokia 6630 a nejširší portfolio telefonů s využitím technologií Push To Talk a EDGE.

Tiskové zprávy

Diskuse