IBM - největší soukromý superpočítač na světě

11. 7. 2005 16:49    Rubrika: Tiskové zprávy

IBM představuje největší soukromý superpočítač na světě, který má řešit široké spektrum vědeckých a obchodních problémů. Nový systém má také pomoci pokrýt enormní poptávku po programu INCITE amerického ministerstva energetiky

IBM - největší soukromý superpočítač na světě

Společnost IBM oznámila spuštění nejvýkonnějšího soukromého superpočítače na světě Watson Blue Gene (BGW), který je nainstalován ve středisku IBM Thomas J. Watson Research Center v Yorktown Heights ve státě New York.

Systém s rychlostí zpracování 91,29 teraflopů se má připojit k příbuznému stroji Blue Gene/L, který je nainstalován v Národních laboratořích Lawrence Livermore (LLNL) a je v současnosti nejrychlejším superpočítačem na světě. Zařadí se tak mezi tři nejvýkonnější superpočítače světa. Systém BGW tvoří 20 skříní o velikosti ledničky, což není ani polovina rozměrů srovnatelných konvenčních systémů. Přitom má trojnásobek jejich výkonu.

IBM od systému očekává, že jeho bezprecedentní výkon umožní mimořádný pokrok v široké řadě oblastí od přírodních věd, hydrodynamiky, zkoumání materiálů, kvantové chemie, molekulární dynamiky a dynamiky tekutin až po podnikové aplikace.

Jednou z prvních aplikací, které na něm budou zprovozněny, bude Blue Matter, softwarová aplikace vyvinutá v rámci vědecké práce na projektu Blue Gene v laboratořích IBM Research. Aplikace Blue Matter slouží pro simulace dynamiky bílkovin, které jsou důležité při vývoji léků. Její první výsledky byly publikovány v časopise Journal of the American Chemical Society v dubnu 2005.

IBM má také v úmyslu zpřístupnit výpočetní prostředky BGW akademickým a průmyslovým výzkumníkům v rámci programu INCITE (Innovative and Novel Computational Impact on Theory and Experiment, Dopad výpočetních systémů na inovace v teoretickém a experimentálním výzkumu) amerického ministerstva energetiky. Ministerstvo program INCITE nedávno rozšířilo, takže nyní nabízí přístup k systému Blue Gene v Národních laboratořích Argonne také vybraným externím subjektům. Kapacitu tohoto systému doplní IBM až pěti procenty výpočetních cyklů, které jsou k dispozici u systému BGW. Program vyhledává výpočetně náročné, rozsáhlé výzkumné projekty, zejména návrhy univerzit, dalších výzkumných institucí a průmyslu.

Národní administrativa jaderné bezpečnosti, jež spadá pod Ministerstvo energetiky, vstoupila v roce 2000 do partnerství s IBM a spolupracuje na financování výzkumu a vývoje superpočítače Blue Gene/L. Cílem projektu je zkoumat návrhy finančně výhodných počítačů pro vědu a státní účely. Výzkumníci LLNL a sesterské Národní laboratoře Los Alamos od té doby úzce spolupracovali s IBM jak v raných stádiích návrhu systému, tak později, když zajišťovali náročné pracovní úlohy a technické podněty včetně výkonových analýz. Po dokončení instalace celého systému o 64 skříních s více než 130 000 procesory IBM PowerPC® v laboratoři Lawrence Livermore National Laboratory (LLNL) dosáhne BlueGene/L výkonu 360 teraflopů ve špičce.

Superpočítač bude využívat také nová poradenská a softwarová jednotka IBM Center for Business Optimization (CBO), která s využitím matematiků IBM a odbornosti v oblasti různých průmyslových odvětví a superpočítačových systémů řeší dříve neřešitelné problémy klientů. CBO plánuje s využitím BGW vyvinout a provozovat vyspělé matematické algoritmy pro širokou řadu dříve složitě řešitelných problémů klientů. Například vysoce přesný meteorologický software bude předávat data do prediktivních modelů pro tak rozmanité aplikace jako reakce na katastrofy, předpovídání dodávek a poptávky po energiích, plánování zemědělské údržby a plánování dopravy. BGW dále poskytuje dostatečný výkon pro sledování a analýzu světových finančních trhů na podporu vyhodnocování a řízení globálních rizik.