Intel - žhavé tipy pro Vánoce 2005
28. 10. 2005 16:08 Rubrika: Tiskové zprávy
Většina trendů, které můžeme v oblasti spotřební elektroniky pozorovat, přichází ze světa digitální zábavy. Hlavní hráči na trhu spotřební elektroniky, telekomunikací, IT a televizního vysílání se přetahují o pozornost spotřebitelů a ohromná vlna různých digitálních zařízení a konceptů zaplavuje trh.
Komentátoři a analytici se liší v názorech, které technologie a výrobci budou ti úspěšní, ale všichni se shodují na tom, že digitální zábava je jedním z největších témat roku 2005. Vzhledem k tomu, že se PC stále výrazněji profiluje jako budoucí hlavní platforma pro zpřístupnění, uložení a využití digitálního obsahu v domácnosti, je mnoho dnešních inovativních digitálních produktů vybaveno propojením s domácím počítačem. O tom, že seznam přání pro letošní Vánoce bude obsahovat digitální zařízení, snad nikdo nepochybuje.
Prozkoumali jsme několik nejzajímavějších technických trendů, porovnali vzhled a funkčnost dostupných produktů a vyhodnotili stupeň jejich novosti – tento parametr ukazuje, zda se zatím jedná o produkty víceméně pro technické nadšence, nebo zda již dozrály do stádia využití běžnými spotřebiteli. A zde je výsledek:
1/ Hity na pochodu – digitální hudební přehrávače
Přenosné přehrávače digitální hudby se ze zábavního módního doplňku velice rychle stávají nezbytnou výbavou pro širokou veřejnost. Jsou to stylová zařízení, která se snadno vejdou do kapsy, pojmou několik hodin vybrané hudby a dávají lidem plnou volnost při poslechu hudby na cestách. Uživatelé si hudbu do přehrávačů stahují ze svých PC – ať už z vlastních CD kolekcí nebo on-line hudebních prodejen (jako je iTunes Music Store nebo Napster). Kdo používá k uchování celé své hudební kolekce vysoce výkonné PC nebo notebook s technologiemi Intel, ten má své hudební zážitky dokonale pod kontrolou. V takovém případě lze snadno organizovat a vyhledávat skladby a přenášet celou oblíbenou kompilaci do přenosných přehrávačů.
Popularita přenosných hudebních přehrávačů se dramaticky zvýšila v roce 2004, kdy dorazila vlna nových, zajímavých produktů reagujících na ohromný úspěch přehrávače iPod. Díky zlevňování flash pamětí a růstu kapacity a zmenšování rozměrů pevných disků nabízí dnešní přehrávače skutečně vysokou užitnou hodnotu. Firma iSuppli věnující se výzkumu trhu uvádí, že se prodeje přenosných hudebních přehrávačů mezi lety 2003 a 2004 více než zdvojnásobily (z 17 milionů na 36,8 milionu kusů) a že do roku 2009 dosáhne objem jejich prodeje 12 miliard dolarů . Souběžně se rozvíjí i on-line hudební služby, například v roce 2004 otevřely svou nabídku pro Evropu firmy Sony, Apple a Napster. Analytická společnost IDC je přesvědčena, že on-line a bezdrátové hudební služby představují pro hudební průmysl dlouhodobě nejzajímavější segment .
Index novosti: 2/10
2/ Skutečné domácí kino – HDTV
Televize s vysokým rozlišením (HDTV, High-Definition TV) bývá označována za největší vývojový krok od přechodu z černobílé na barevnou televizi. Evropští diváci jsou stále žádostivější po zážitcích, které velká televizní obrazovka přináší. HDTV zajišťuje realitě bližší obraz s vyšším rozlišením a lepším prokreslením detailů a špičkový digitální zvuk. HDTV výrazným způsobem zlepšuje zážitky v domácím kině a vzhledem k rozměrům odpovídajícím širokoúhlým filmům je spíše bližší plátnu v kině než běžné televizi.
Většina obchodů s elektronikou již nabízí poměrně širokou škálu HDTV přijímačů. V oblastech, kde televizní společnosti zatím HDTV obsah nenabízí, mohou diváci své nové širokoúhlé zařízení využít naplno právě díky propojení s domácím počítačem, v lepším případě přímo se zábavním PC (navrženým primárně pro domácí zábavu). Tímto způsobem lze sledovat DVD, poslouchat CD nebo si vychutnávat živé on-line vysílání v naprosto špičkové audio-vizuální kvalitě.
Několik evropských televizních společností, včetně BBC, Sky, TPS a TF1, již představily závazné plány na zavedení HDTV služeb a několik z nich tuto službu již spustilo. Analytická společnost Datamonitor předpokládá, že tahouny zavádění HDTV budou Německo, Británie a Francie, současně však upozorňuje, že zavádění těchto služeb bude vzhledem k vysoké ceně HDTV přijímačů a omezené nabídce obsahu s vysokým rozlišením relativně pomalé . Nicméně tvrdí, že posun k HDTV je v Evropě nezvratný, a že do konce roku 2008 se tato technologie dostane do zhruba 4,8 milionu evropských domácností (z 50 tisíc v roce 2003) . Očekává se, že popularita HDTV začne v Evropě znatelně stoupat v roce 2006, přičemž hlavními tahouny budou filmy, hudební koncerty a sport – zvláště pak světový šampionát v Německu.
Index novosti: 7/10
3/ Zábava na cesty – notebooky
Stále univerzálnější a dostupnější přenosné počítače dnes představují základní prvek mobilního digitálního životního stylu, který je ve společnosti stále populárnější. U notebooku vždy existuje dilema mezi přenosností a funkční výbavou, ale současná široká nabídka různých modelů nutnost kompromisů při výběru minimalizuje.
Notebooky již nejsou pouze počítače a bezdrátové komunikátory, ale proměnily se v univerzální zábavní zařízení, které si člověk může vzít kamkoliv. Jejich možnosti stále rostou, od domácí kanceláře po miniaturní domácí kino, od herní konzole po MP3 přehrávač. Protože si lidé do notebooku ukládají stále větší množství obsahu, stávají se tato zařízení centrem osobního digitálního světa, které není možné nechat doma. Naštěstí jsou moderní notebooky snadno přenosné, mají vysoký výkon a dlouhou výdrž baterií, což jsou parametry potřebné k práci i rychlému přístupu k uloženému multimediálnímu obsahu. Vždy hledejte modely s logem Intel Inside. Toto logo zárukou výkonu a technologií, které jsou potřeba k vytvoření skutečně úžasného digitálního světa. Většina dnešních notebooků se dodává s funkcemi bezdrátové komunikace, které uživatelům zajistí přístup k Internetu z tisíců veřejných bezdrátových hotspotů po celém světě.
Prodeje přenosných počítačů zajišťují PC trhu tolik potřebný růst a objem prodeje notebooků již překonává prodej stolních počítačů. Podle společnosti Gartner mobilní počítače dnes představují téměř 30 procent dodávek PC a podle odhadů v roce 2005 dále vzrostou o 26,5 procenta .
Index novosti: 2/10
4/ Od amatérů až po profesionály – digitální fotografie
Ačkoliv fotografie lidstvo provází již více než století, během několika posledních let jsme i v této oblasti svědky velké revoluce. Digitální technologie vložila celý kreativní potenciál tvorby fotografií do rukou spotřebitele. Vybaven digitálním fotoaparátem, počítačem a tiskárnou dokáže šikovný amatérský fotograf vyrábět špičkové obrázky a využít řadu nových způsobů jejich prezentace. Pomocí PC a fotoeditoru si může jednotlivé obrázky prohlédnout a opravit chyby či nežádoucí objekty. Snímky jsou uloženy v počítači, takže je lze snadno prohlížet nebo zasílat přátelům a rodině e-mailem. Další možností je jejich odeslání na jeden z mnoha webů sloužících ke sdílení fotografií (z mnoha jmenujme alespoň flickr.com, Snapfish.com, buzznet.com, Heypix.com a smugmug.com), kde je můžeme zpřístupnit přátelům, rodině nebo dokonce všem návštěvníkům. Společnost IDC odhaduje, že po celém světě bylo v roce 2004 zachyceno a převedeno neuvěřitelných 95 miliard snímků pocházejících z digitálních fotoaparátů .
Nicméně mnoho lidí si chce obrázky prohlížet klasickým způsobem – jako papírovou fotografii, kterou lze vzít do ruky. Díky řadě cenově dostupných tiskáren s vysoce kvalitními výtisky, téměř nerozeznatelnými od tradiční fotografie, je možné toto všechno realizovat v pohodlí svého domova.
Skuteční nadšenci preferují připojení fototiskárny přes PC, protože jedině tak mohou naplno využít možností softwarové úpravy a obrázky před tiskem ještě vylepšit. Ti technicky nejpokročilejší potom možná snímky odešlou z notebooku s Bluetooth rozhraním na tiskárnu s Bluetooth bezdrátově. Pro všechny příznivce skutečně jednoduchého přístupu k fotografování jsou zde tiskárny, do kterých stačí zasunout paměťovou kartu z fotoaparátu a stisknout jediné tlačítko. Případně jsou zde modely, které umožňují propojení fotoaparátu a tiskárny USB kabelem (stejně jako s PC) a ovládání tiskárny z displeje fotoaparátu. Zde je možný výběr snímků k tisku a úplně nejjednodušší formy jejich úpravy. Pokud uvažujete o koupi počítače, který by vám umožnil rozvoj vašeho kreativního potenciálu, vždy hledejte logo Intel Inside. Je zárukou toho, že dostanete výkon a technologie, které k výrobě skutečně úžasných digitálních fotografií potřebujete.
Jakmile digitální fotografie oslovila Evropany, prodeje příslušných zařízení zaznamenaly značný růst. Podle společnosti IDC se na západoevropském trhu prodalo v roce 2004 více než 25 milionů kusů, což je oproti roku 2003 celkem 58% nárůst, přičemž podobný by měl pokračovat i v roce 2005. Souběžně s trhem digitálních fotoaparátů se v roce 2004 dramaticky rozvinul i domácí tisk a prodej odpovídajících maloformátových fototiskáren zaznamenal neobyčejný boom. V roce 2004 spotřebitelé v západní Evropě odebrali více než milion nových zařízení, což je oproti roku 2003 více než 230% nárůst .
Index novosti: 3/10
5/ Realita v přímém přenosu – fotografující telefony
Uvedením mobilních telefonů s fotoaparátem výrobci posunuli jejich možnosti a přitažlivost do zcela nové úrovně. Telefony s fotoaparátem oslovily představivost lidí, protože umožňují zachycení okamžiků každodenního života přesně tak, jak se dějí. V roce 2004 bylo podle společnosti IDC na celém světě vyfoceno neuvěřitelných 80 miliard takovýchto snímků7.
Každý telefon s fotoaparátem dokáže pracovat s multimediálními zprávami a umožňuje majiteli odesílat a přijímat fotografie, obrázky a zvukové zprávy. Uživatelé mohou obrázky rovněž přenést do PC a uložit je do on-line alba nebo je e-mailem poslat přátelům a blízkým. Nejnovější modely nabízí takové funkce, jako je o 180 stupňů otočný objektiv nebo plnobarevný displej, ale především umožňují zaznamenat natolik kvalitní snímky, že stojí za to je i vytisknout. Jak se bude tento trh postupně měnit, rozvinou se nové možnosti a telefony s fotoaparátem budou poskytovat ještě kvalitnější obrázky. Přispěje k tomu zavedení speciálních multimediálních technologií, jako je Intel® Wireless MMX™ 2, které umožní zpracování jemnější grafiky, rychlejšího videa a zajistí efektivnější využití energie. Tento typ technologií nás přiblíží ještě zajímavějším aplikacím, jako je přehrávání videa v DVD kvalitě na telefonu nebo videokonference s plynule pohyblivým obrazem.
Fotografie z telefonů s fotoaparátem se nesmazatelně zapsaly do historie jako pozoruhodné záběry světových událostí, které oběhly celý svět. Již nyní se takto vybavených telefonů prodává čtyřikrát více než digitálních fotoaparátů . Jejich prodej bude podle všeho i nadále dramaticky stoupat, letos na téměř 190 milionů prodaných kusů a v příštích pěti letech bude vykazovat průměrný meziroční růst 26 %, uvádí společnost In-Stat/MDR .
Index novosti: 2/10
6/ Jedno integrované mobilní zařízení na všechno – smartphone
Prodej chytrých telefonů tzv. smartphonů neustále stoupá, protože stále více spotřebitelů preferuje pouze jedno integrované zařízení. Smartphony jsou kapesní počítače, které spojují funkce správy osobních informací a mobilního telefonu. V porovnání se standardními telefony mají obvykle větší displej, výkonnější procesory a sofistikovanější funkční výbavu. Jejich uživatelé mají k dispozici přístup na Internet, e-mail, elektronický diář, zabudovaný fotoaparát, správu kontaktů, software pro GPS navigaci a v některých případech i možnost čtení obchodních dokumentů v řadě formátů, např. PDF a nebo Microsoft Office.
Chytré telefony se během příštích let stanou ještě chytřejší a za pár let bude většina prodávaných telefonů z dnešního úhlu pohledu „chytrá“. Existuje řada nových technologií, jako Intel Wireless MMX 2, které zajistí uživatelům mobilních telefonů lepší multimediální zážitky, včetně jemnější grafiky, rychlejšího videa a efektivnějšího využití energie. To otevře cestu novým zábavným aplikacím, jako je mobilní televize, jejíž uvedení se očekává při příležitosti Světového šampionátu v roce 2006.
Podle analytické společnosti Canalys se prodej chytrých telefonů mezi 2. čtvrtletím 2004 a 2005 zvýšil o 100 %, přesně na 12 milionů . Firma JupiterResearch předpokládá, že prodej smartphonů poroste až do roku 2009 průměrným meziročním tempem 28 %, což povede ke zvýšení jejich podílu na celkovém objemu prodaných mobilních telefonů ze 3,7 % v roce 2004 na 9,3 % v roce 2009 . Gartner ukazuje, že chytré telefony jsou nejrychleji rostoucí kategorií zařízení a očekává, že v roce 2008 se jich na celém světě prodá 200 milionů .
Index novosti: 8/10
7/ Hra skončila? – ne pro PC hry
Už se nejedná o úlet pro dospívající chlapce – počítačové hry jsou jako forma zábavy a relaxace využívány širokou veřejností. Generace lidí, kteří byli zvyklí hrát počítačové hry jako děti, v hraní pokračuje a průměrný věk hráčů se tak posunul na 30 let . Hry dospívaly společně s touto generací a z textových - komunikačních se staly složité, graficky propracované hry. Moderní hry – od globálně úspěšné dobrodružné hry Tomb Raider, až po neslavnou automobilovou hru Grand Theft Auto – od hráčů vyžadují konstrukci hypotéz, přípravu strategií a učení pravidel metodou pokus a omyl. A protože jsou schopnosti řešení problémů, souběžných činností a hodnocení rizik v dnešním světě zvláště potřebné, přitažlivost her dále stoupá. Vzdělávací instituce využívají komerční hry typu Sim City nebo RollerCoaster Tycoon, které obsahují modely ekonomického prostředí, zatímco firmy jako IBM a PriceWaterhouseCoopers si vyvinuly pro potřeby interního školení dokonce hry vlastní.
Hry se každým rokem stávají sofistikovanějšími. Grafika je stále realističtější, zvuk přesvědčivější a interaktivita stále poutavější. Hráči PC her proto potřebují moderní, špičkově výkonné počítače, které mají výpočetní výkon dostačující propracovaným herním aplikacím.
Klíčovým trendem počítačových her je přesun od her pro jednoho hráče ke hrám orientovaným na virtuální komunity. V síťových multiplayer hrách spolu hráči soupeří na několika počítačích vzájemně propojených do sítě, obvykle místní LAN sítě. Výsledkem této poptávky jsou různé LAN párty a klubovny pro hraní multiplayer her. Velké popularitě se rovněž těší on-line hry pro mnoho uživatelů (MMOG, Massively multiplayer online gaming), kde se po připojení k Internetu setkávají v herním světě stovky až tisíce hráčů.
Růst přitažlivosti her bude následován i dalším růstem poptávky po nich. Přední analytická firma Screen Digest předpokládá, že trh on-line PC her se na západě do roku 2007 zdvojnásobí a výnosy se zvýší na více než 2 miliardy dolarů. Uvádí, že MMOG on-line hry budou i nadále největší segment trhu s on-line PC hrami, přičemž trhem s největším potenciálem k růstu v příštích dvou letech je právě Evropa .
Index novosti: 6/10
8/ Webové deníčky - bloggy
Bloggování je fenomén, který se rychle rozšířil po celém světě. Miliony lidí publikují své názory na Internetu a miliony jiných je komentují. Weblog nebo blog je osobní deník či zápisník umístěný na webu. Blogy se mohou věnovat libovolnému tématu a jejich rozsah začíná u občasného příspěvku jednoho autora a končí u spolupráce velké skupiny pisatelů. Některé mají ohromné množství čtenářů a velký vliv, zatímco jiné jsou primárně určeny pro úzký okruh blízkých a přátel. S rostoucí popularitou bloggování se objevily desítky jednoduchých systémů jejich administrace, včetně Blogger, LiveJournal, Typepad a WordPress, které komukoliv s PC a přístupem k Internetu umožňují založení vlastních stránek za účelem sebevyjádření.
Množství lidí, kteří čtou, píší a komentují blogy roste exponenciální řadou. Podle společnosti Technorati vzniká každou sekundu nový blog. V červenci 2005 společnost Technorati našla více než 14,2 milionu blogů, zatímco v březnu to bylo 7,8 milionu – z toho vyvozuje, že „blogosféra“ se zdvojnásobí každých 5,5 měsíce .
Index novosti: 6/10
9/ Digitální obsah v domácnosti – zábavní PC
Zábavní PC nebo multimediální centrum (příp. Entertainment PC či Media Centre) je nový typ zajímavého osobního počítače, který je prvořadě určen pro domácí zábavu a připojuje se přímo k televizi. Toto zařízení vypadá spíše jako elegantní komponent do hi-fi věže, než jako PC a slouží jako CD/DVD přehrávač a rekordér, MP3 přehrávač, herní konzole, osobní videorekordér (PVR) bez měsíčních poplatků a samozřejmě jako počítač.
Integrace všech těchto funkcí do jednoho zařízení s uživatelsky příjemným ovládáním ušetří v domácnosti plno prostoru, omezí množství kabeláže, počet dálkových ovladačů a zpřístupní všechny možnosti internetové zábavy (včetně on-line rádií a her) přímo v obývacím pokoji.
PC se stává hlavní platformou pro zpřístupnění, uložení a přehrávání digitálního obsahu v domácnosti , nicméně prodej počítačů řady Media Centre teprve začíná. Podle společnosti IDC se v 1. čtvrtletí tohoto roku prodalo poměrně malé množství zábavních počítačů. Není však pochyb o tom, že Media Center PC bude hrát na trhu stále významnější roli, zvláště po spuštění předvánočních reklamních kampaní velkých výrobců a prodejců.
Index novosti: 8/10
10/ Skutečná internetová revoluce - broadband
Širokopásmové připojení neboli broadband, což je vysokorychlostní způsob zasílání dat po síti, přineslo revoluci ve využití Internetu. Vzhledem k tomu, že se jedná o 10x až 80x rychlejší připojení, než je klasické vytáčené spojení přes modem, mohou si uživatelé plně vychutnávat prohlížení stránek, stahování souborů, hry, instant messaging a email bez dlouhého čekání. Na počítači je takto možné poslouchat hudbu na pozadí, surfovat po webu a povídat si po telefonu, a to vše ve stejnou dobu. Budoucnost však slibuje ještě více, další zajímavé služby, jako je telefonování po síti, sledování živého videa a televizního vysílání ve vysoké kvalitě nebo stahování objemných MP3 souborů.
Širokopásmové bezdrátové připojení přináší velkému počtu uživatelů veřejné přístupové body, tzv. hotspoty, které se nezadržitelně šíří po celém světě, včetně podnikových kanceláří. Na bezdrátově připojeném notebooku uživatelé využijí širokopásmové připojení na všech možných místech – v kavárnách, železničních nádražích či v knihovně. Dnes se však pozornost přesouvá k systému WiMAX. Na světě je mnoho míst, především v rozvojových zemích a venkovských oblastech, kde by bylo zavádění kabelové broadband infrastruktury příliš drahé. WiMAX představuje ideální alternativu, protože je cenově výhodnější a snadno se zavádí. Očekává se, že během několika příštích let budou notebooky vybavovány WiMAX modemy a za další čtyři roky budou integrovány do chytrých telefonů.
Podle analytické společnosti Canalys během uplynulých dvou let většina vyspělých ekonomik světa zajistila dostupnost širokopásmové konektivity, nicméně nabídka rychlého broadbandu je stále v plenkách. Rychlý broadband je klíčový pro vytvoření konkurence mezi Internetem a TV vysílači, pro přenos filmů a televizního vysílání v reálném čase. Výsledek těchto bitev do velké míry ovlivní i poskytovatelé obsahu, protože omezují dostupnost svých materiálů a povolují pouze kontrolovanou distribuci obsahu prostřednictvím kódovaného přenosu. Existuje několik příkladů kvalitního obsahu, který je distribuován v rámci celé Evropy (nejzajímavějším je asi mistrovství ve fotbale), ale drtivá většina obsahu je jazykově a kulturně vázaná .
Dostupnost broadbandu bude v západní Evropě v dalších letech nadále růst. Společnost IDC předpokládá, že do roku 2009 bude mít 46 % západoevropských domácností širkopásmový přístup, zatímco koncem roku 2004 to bylo zhruba 20 %. To znamená skok ze 40 milionů širokopásmových přípojek na konci roku 2004 na 92 miliony v roce 2009. V rozvinutí trhu s vysokorychlostním připojením k Internetu hrála naprosto klíčovou úlohu plošná dostupnost, široká nabídka, zvyšující se konkurence, dostupné ceny a rostoucí povědomí zákazníků o jeho významu .
Index novosti: 2/10