Gartner - radikální změny v ekonomice a ve způsobu komunikace

10. 11. 2005 16:32    Rubrika: Tiskové zprávy

Gartner předpověděl, že celosvětový telekomunikační trh zůstane největším segmentem trhu IT. V letech 2004-2009 očekávejte každoroční růst trhu cca o 5%. Mobilní a širokopásmové služby, přechod na IP infrastrukturu, prodej mobilních přístrojů a rostoucí poptávka na nově vznikajících trzích obzvláště v Asii budou představovat hlavní faktory růstu. Navzdory tomu Gartner také dodává, že do roku 2009 se změní spotřebitelské návyky v oblasti přenosu hlasu. Například třetina uživatelů zruší klasické telefonní linky a začne využívat přenos hlasu přes Internet a bezdrátové sítě.

V roce 2005 se bude telekomunikační trh podílet 3,5 % na celosvětovém hrubém domácím produktu (HDP). IT odvětví bude celkově tvořit 6% celosvětového HDP.

Gartner odhalil svůj pohled na budoucnost telekomunikací u příležitosti pořádání Symposia ITXpo v Cannes (Francie), které probíhá ve dnech 7.-11.11.2005. Několik tisíc manažerů odpovědných za strategii řízení IT se setká s více než 100 analytiky Gartner na konferenci, která pomáhá propojovat využití moderních technologií s firemní strategií.

Gartner předpovídá, že za růstem telekomunikačního odvětví budou stát mobilní telekomunikační služby. Gartner očekává, že tyto služby vzrostou každoročně až do roku 2009 o 8,5%. Do roku 2010 přitom očekává, že služby budou využívat tři miliardy předplatitelů. U zákazníků s pevnými linkami vzroste obliba širokopásmového připojení k internetu. xDSL zůstane preferovaným médiem, i když Gartner očekává nárůst využití Ethernetu. V letech 2004-2009 by jeho podíl mohl každoročně vzrůst až o 40%. Příjmy v telekomunikačním sektoru vzrostou ve stejném období o 41% (272 miliard USD v r.2004, 384 miliard USD v roce 2009).

„Největší růst zaznamená trh mobilních přístrojů typu smart phones a bezdrátová PDA,“ řekl Mike Hartus, Vice President Gartner. Podle předpovědí Gartner bude mít mobilní služby v roce 2010 předplaceno 3 miliardy zákazníků (tj.dvojnásobek oproti současnému stavu). Tento nárůst je očekáván ze dvou důvodů. Šíří se levné sady mobilních telefonů (v roce 2010 s cenou cca 25 USD) a za druhé, roste pokrytí mobilními sítěmi i v oblastech hustě obydlených, ale chudých (např. Čína a Indie).

Gartner odhaduje, že region Asie/Pacifik bude konkurovat Severní Americe. V roce 2006 dokonce předběhne Západní Evropu a stane se druhým největším telekomunikačním trhem. Pokračující expanze regionu Asie/Pacifik je zaměřena na nové trhy v Číně, Indii, Thajsku, Indonésii a Filipíny. „Očekávejte nové hráče, nové produkty, nové trhy, a proto novou konkurenci,“ řekl David Neil, Vice President pro výzkum. „Zvítězí ti, kteří se pustí do bezdrátové komunikace a IP a přizpůsobí tomu nabízené aplikace a služby. Mezi těmi, kdo prohrají, se ocitnou tradiční poskytovatelé komunikačních služeb, kteří se dostatečně nepřizpůsobili. Nebo to budou ti, co neměli jasnou strategii.“

Pan Neil pokračoval: “ Vlna konsolidace v posledních letech ukázala, jak se změnila pozice telefonních operátorů. Je úžasné, když si vzpomenete, že před šesti lety byl AT&T na druhém místě mezi top 13 telekomunikačními operátory. V roce 2004 spadnul na 9.místo, protože se mu nahromadily od roku 2000 dluhy. Trend pokračuje u mobilních operátorů typu Vodafone, který přebírá tradiční provozovatele telefonních linek a získává tak dominantní pozici na trhu.“

„Provozovatelé v regionu Asie/Pacifik si vedou dobře,“ řekl pan Neil. „Obecně mají lepší provozní zisky, protože převažuje poptávka, nezaznamenávají tlaky na snížení cen a konkurence je menší. Trh v Severní Americe prochází hlubokou restrukturalizací, která povede ke vzniku několika dominantních firem. Tyto firmy nabídnou paletu služeb s cenovou strukturu nastavenou tak, aby odrážela nabídku u evropských provozovatelů, kteří zaznamenávají vyšší provozní zisky. V krátkém období se proto mohou změnou cenové struktury zvýšit provozní zisky. Nicméně z dlouhodobého hlediska je jasné, že firmy budou muset hledat nové zdroje příjmů nebo pokračovat v restrukturalizaci a snižování nákladů.“

Gartner doporučuje telekomunikačním firmám, aby inovace zaměřily na koncové zákazníky. Uspokojení zákaznických potřeb bude kritickým bodem strategie firmy a klíčem k úspěchu každého operátora. Příkladem toho je i VoIP a změna spotřebitelských návyků, které mění ekonomickou hodnotu přenosu hlasu.

Gartner předpovídá, že do roku 2009 bude 70% hlasových přenosů probíhat přes bezdrátové sítě. Očekává, že třetina zákazníků ze Severní Ameriky a Západní Evropy vymění klasické telefonní linky za VoIP a bezdrátové připojení. V letech 2004-2009 Gartner odhaduje nárůst tržeb z VoIP o 400%. Nízké ceny neumožní razantní zvýšení zisku, který by jinak vykompenzoval pokles příjmů z provozu klasických linek. Mezi firemní klientelou očekává Gartner nárůst investic do VoIP o 23,7% ročně. I tak však celkový příjem z VoIP v roce 2009 dosáhne pouze 10% příjmů z telekomunikačních služeb.

Aby se operátoři pevných linek vyhnuli hrozbě VoIP a následnému rozpadu trhu, integrují nabídky využívající bezdrátové i klasické technologie. V nabídce se proto objevují jedno zařízení, jedno číslo, jeden účet a jedna platforma. Ale pokud ceny hovorů mobilních operátorů budou i nadále klesat, zákazníci by mohli urychleně přecházet na telefonování výhradně přes mobily.

Gartner předpovídá, že do roku 2010 bude Internet uspokojovat 70% firemních požadavků s přijatelnou kvalitou. To znamená, že uživatelé mohou očekávat srovnatelnou kvalitu, na kterou si zvykají u mobilních telefonů. Gartner také říká, že do roku 2010 se bude většina malých a středních firem spoléhat na IP VPN (Internet protocol virtual private network) pro přístup do podnikových sítí.

Gartner doporučuje
Gartner doporučuje dodavatelům na telekomunikačním trhu:
- Aby telekomunikační firmy přežily, musí pochopit, že žijeme ve světě IP. Aby uspěli, musí vyvinout a představit nové aplikace v návaznosti na IP.

- Poskytovatelé služeb musí zlepšit celkový výkon připojení k Internetu, obzvláště kvalitu, zabezpečení a stálost připojení, pokud je Internet používán jako „podniková komunikační páteř“.
- Telekomunikační firmy, dodavatelé a poskytovatelé služeb musí zaměřit inovace na uspokojování potřeb zákazníků. Jedině tak uspějí v konkurenčním prostředí.

- Výměně pevné linky za mobilní telekomunikační služby je u firemní klientely méně pravděpodobná než ve spotřebitelském segmentu
- Poskytovatelé připojení k Internetu musí rychle připravit vlastní nabídky pro VoIP- jinak budou riskovat ztrátu zákazníků s PSTN (Public Switched Telephone Network)

Rady koncovým uživatelům:
- Manažeři odpovědní za podnikové sítě musí komunikovat s podnikovými uživateli a ohodnotit, kde může organizace získal přínosy z mobilních a jiných telekomunikačních

- Identifikujte podnikové aplikace a procesy, kterým může infrastruktura založená na IP pomoci. Např. pokud je hlas využíván u aplikací SFA (Sales Force Automation) nebo jak se změní některé procesy ve firmě.
- Ujistěte se, že poskytovatel služeb má jasnou strategii v oblasti mobilních služeb a IP a bude tuto strategii v blízké době implementovat.
- Finanční situace poskytovatelů služeb se v příštích pěti letech změní. Výsledkem bud slučování dodavatelských firem. Proto by koncoví uživatelé neměli podepisovat smlouvy s dlouhou dobou platnosti. Měli by sledovat finanční situaci poskytovatele služeb a zabudovat do smluv dodatky, které jim případně umožní smlouvu předčasně ukončit.
- Poučte se od asijských poskytovatelů služeb a uživatelů. Asijští dodavatelé by měli být na seznamu při výběru mobilních přístrojů a síťových produktů.

Tiskové zprávy

Diskuse