Nokia - televize pro mobil

15. 3. 2006 14:58    Rubrika: Tiskové zprávy

Průzkumy a pilotní projekty ukazují, že spotřebitelé mají velký zájem o mobilní televizní vysílání (DVB-H)

Výsledky pilotních projektů zaměřených na televizní vysílání (DVB-H) prostřednictvím mobilní sítě, kterých se zúčastnili spotřebitelé ve Finsku, Velké Británii, Španělsku a Francii, jasně ukázaly, že spotřebitelé mají o tento druh služeb zájem,

a naznačily, jak by měly vypadat budoucí obchodní modely služeb mobilní televize.

Pilotní projekty, na kterých se podílela Nokia společně s celou řadou dalších firem zahrnujících televizní společnosti, mobilní operátory a vysílací společnosti, ukázaly velký zájem o mobilní televizi a její uvedení do praxe. V rámci každého z pilotních projektů byl prostřednictvím sítí DVB-H vysílán a přes chytrý telefon Nokia 7710 přijímán signál běžného digitálního televizního vysílání.

Spotřebitelská poptávka po mobilní TV

Předběžné výsledky pilotního projektu probíhajícího v anglickém Oxfordu ukázaly, že se službou bylo spokojeno 83 % účastníků a více než tři čtvrtiny (76 %) uvedly, že uvažují

o možnosti si tuto službu během příštích 12 měsíců objednat. Ve Francii 68 % účastníků projektu uvedlo, že by byli ochotni za mobilní TV platit, přičemž ve Španělsku to byla více než polovina účastníků projektu (55 %). Téměř 75 % účastníků španělského projektu by tuto službu doporučilo svým přátelům nebo rodině.

Cenové modely

Pilotní projekty a vysoké procento účastníků, kteří projevili ochotu za služby mobilní TV platit, jasně ukázaly komerční výhody mobilní TV pro celé toto odvětví. Nejpopulárnějším cenovým modelem bude zřejmě měsíční předplatné dané programové nabídky. Polovina účastníků, kteří se účastnili projektu v Helsinkách, považovala za rozumnou částku, kterou by byli ochotni zaplatit, 10 EUR měsíčně, ve Francii bylo 68 % účastníků projektu ochotno platit 7 EUR měsíčně.

Chování diváků a struktura sledovanosti

S nástupem nové technologie se pro televizní společnosti a zadavatele reklamy objevují nové možnosti hlavních vysílacích časů. Z výsledků britského projektu např. vyplývá, že přes poledne nastává vysoký nárůst sledovanosti, který předčí sledovanost klasické TV - tedy, že diváci sledují své oblíbené televizní programy během polední pauzy. Ve Francii sledovali účastníci mobilní televizi v průměru 20 minut denně, přičemž nejvyšší sledovanost byla dosahována brzy ráno, přes poledne a v podvečer. Také španělský projekt potvrdil, že mobilní televize je sledována v průběhu celého dne, s tím, že nejvyšší sledovanost zde byla dosahována v podvečer.

Zajímavým zjištěním bylo, že mnoho uživatelů sledovalo mobilní televizi doma. Téměř polovina účastníků projektů probíhajících ve Francii a ve Španělsku uvedla, že mobilní televizi sledují především doma. Pro téměř třetinu účastníků pilotu probíhajícího ve Velké Británii, to bylo první seznámení s televizí šířenou prostřednictvím různých vysílacích kanálů.

Obsah

Z pilotních projektů vyplynulo, že spotřebitelé vedle širokého výběru televizních kanálů požadují také obsah, který je uzpůsoben pro sledování na mobilních zařízeních. Mezi nejpopulárnější druhy obsahu patřily zprávy, sport, hudba, televizní seriály a dokumentární pořady. Pro více než polovinu (58 %) španělských uživatelů byla důležitá také interaktivita. Tito uživatelé uvedli, že požadují konkrétní interaktivní program upravený tak, aby bral ohled na kratší dobu sledování. V rámci finského pilotu patřily mezi deset programů s nejvyšší sledovaností Velká cena San Marina, Velká cena Monaka a zápas Ligy mistrů UEFA mezi kluby Liverpool a AC Milán.

„Tyto pilotní projekty jsou stejně jako jiné projekty, které v současnosti probíhají po celém světě, důležitou složkou rozvoje mobilního televizního vysílání a demonstrují poptávku spotřebitelů a obchodní modely pro komerční služby,“ uvedl Ilkka Raiskinen, senior viceprezident obchodní jednotky Multimedia Experiences společnosti Nokia. „Těší nás výsledky pilotních projektů, kterých se účastní tak široké spektrum různých společností z odvětví mobilních komunikací a televizního vysílání. Z těchto výsledků mj. vyplývá, že tyto projekty jsou pro všechny zúčastněné velkým přínosem.“

Technologie DVB-H umožňuje efektivní distribuci televizních kanálů na mobilní zařízení. Představuje záruku nejlepšího uživatelského zážitku s vynikajícím obrazem ve vysílací kvalitě, nízkou spotřebou energie a širokou paletou programů (až 50). V létě 2006 uvede Nokia v zemích západní Evropy na trh přístroj Nokia N92 spolu se síťovými prvky Mobile Broadcast Solution 3.0, a zajistí tak nejúplnější implementaci stávajících standardů pro mobilní televizní vysílání na trhu. Podle odhadů společnosti Informa se do roku 2010 prodá po celém světě 50,97 mil. přístrojů vybavených technologií DVB-H.

Informace o finském pilotním projektu Helsinki

Finský pilotní projekt probíhal v březnu až červnu 2005 za účasti 500 uživatelů a zapojily se do něho společnosti Nokia, Digita, Elisa, Nelonen, Sonera a YLE.

Informace o britském pilotním projektu Oxford

Projekt Oxford byl zahájen v září 2005 a 375 účastníkům nabízí 16 programů. Pilotní projekt realizují společnosti O2, Arquiva a Nokia a konečné výsledky budou oznámeny na jaře 2006.

Informace o španělském pilotním projektu

Tohoto pilotního projektu, prvního svého druhu ve Španělsku, se zúčastnilo 500 uživatelů v Madridu a Barceloně a na jeho realizaci se podílely společnosti Abertis Telecom, Nokia a Telefonica Moviles. Jeho výsledky byly oznámeny na letošním Světovém kongresu 3GSM v Barceloně.

Informace o francouzském pilotním projektu

Tento pilotní projekt organizují společnosti CANAL + Group, Nokia, SFR a towerCast. Probíhá od září 2005 až do června 2006 a účastní se ho 500 uživatelů.

Tiskové zprávy

Diskuse