IBM Business Consulting Services

18. 3. 2006 10:07    Rubrika: Tiskové zprávy

Studie IBM: Většina šéfů světových firem plánuje zásadní změny a očekává, že nové formy inovací podpoří růst. Spolupráce a partnerství jsou podle špičkových manažerů hlavními zdroji svěžích nápadů

Ve studii, kterou zveřejnila divize IBM Business Consulting Services, prohlásilo 65 procent špičkových světových manažerů, že kvůli tlakům ze strany konkurence a trhu plánují ve svých firmách uskutečnit v příštích dvou letech zásadní změny.

Průzkum IBM Global CEO Study 2006 vychází z osobních rozhovorů s více než 750 špičkovými světovými manažery a osobnostmi byznysu a představuje nejkomplexnější studii tohoto druhu na úrovni generálních ředitelů. Letošní studie navazuje na IBM Global CEO Study 2004, jež odhalila, že pro manažery už není hlavní prioritou snižování nákladů a místo toho se začali zaměřovat hlavně na podporu ziskového růstu.

Když dnes generální ředitelé uvažují o této zásadní změně, pouze 20% z nich konstatuje, že byli s takovými snahami v minulosti úspěšní. Studie zjistila, že při uskutečňování těchto změn generální ředitelé nepovažují nové produkty a služby za jediný prostředek růstu. Čím dál častěji se zaměřují na inovace modelů podnikání a provozu jako klíčový mechanismus uskutečňování změn.

Generální ředitelé prohlásili, že zhruba dvě třetiny jejich práce je skutečně zaměřeno na inovace modelů podnikání a provozu. Navíc celých 61% manažerů, jejichž hlavní oblastí zájmu jsou inovace obchodního modelu, se obává, že změny obchodního modelu konkurenta by s největší pravděpodobností mohly mít za následek radikální změnu celé podoby jejich odvětví.

Ginni Rometty, senior viceprezident IBM Enterprise Business Services, řekl: „Teď už nejde jen o inovace produktů. Je třeba pochopit, jak inovovat obchodní model, provozní proces nebo chování managementu – například při řízení rizik v reálném čase, týmovém farmaceutickém vývoji nebo digitální distribuci filmů.“

Pokud jde o to, jak podporovat inovace, studie zjistila, že 76% generálních ředitelů považuje spolupráci s obchodními partnery a zákazníky za hlavní zdroj nových nápadů. Je to ve výrazném rozporu s hodnocením interního výzkumu a vývoje, který uvedlo jako zdroj nových nápadů pouze 14% ředitelů.

Navzdory hodnotě, kterou ředitelé přikládají spolupráci, je hodně z nich stále ve stádiu plánování. Spolupráci považuje za rozhodující 76% ředitelů, ale jen 51% z nich uvádí, že v jejich organizacích v současné době funguje rozsáhlá spolupráce. Kupodivu je to výraznější na rozvíjejících se trzích, kde intenzivně spolupracuje 73% podniků, zatímco na vyspělých trzích je to jen 47%.

Ze studie také vyplývá, že spolupráce má přímou vazbu na finanční výkonnost. Společnosti s vyšším růstem tržeb využívají externí zdroje podstatně více než pomalu rostoucí firmy. Nadprůměrně výkonné firmy využívají externí zdroje o 30% více než podprůměrně výkonné firmy. Dále generální ředitelé prohlásili, že hlavními výhodami spolupráce s partnery jsou: nižší náklady, vyšší kvalita a spokojenost zákazníků, přístup k odbornostem a produktům, vyšší tržby, přístup na nové trhy a k novým zákazníkům.

Jeden generální ředitel o spolupráci řekl: „Na trhu konkurenčních dynamických dodavatelů dnes máme k dispozici mnohem širší spektrum odborností a inovací, než bychom byli schopni vytvořit vlastními prostředky.“ Další poznamenal: „Třetí strany potřebujeme jako srovnávací měřítko a jako sparring partnery. Také to našim pracovníkům pomáhá rozšiřovat si obzory.“ Další jednoduše uvedl: „Pokud si myslíte, že interní cestou dostanete všechny odpovědi, jste vedle.“

Pokud jde o rozvoj inovací, generální ředitelé považují interní brzdy za závažnější než externí překážky. Avšak pouze 35% ředitelů si je troufne překonat tak, že z inovací udělají svou vlastní zodpovědnost. Studie odhalila ostré rozdíly mezi různými geografickými regiony z hlediska zodpovědnosti za inovace. Například v Japonsku, Číně, Koreji a východní Evropě se 47% generálních ředitelů silně angažuje ve věcech, které souvisejí s inovacemi, zatímco v Indii a Spojených státech je to jen 20% generálních ředitelů a řízení inovací je zde široce rozptýleno v celé organizaci i mezi externími obchodními partnery. Na nejvyspělejších trzích hrají zvlášť silnou roli v řízení inovací provozní ředitelé.

Tiskové zprávy

Diskuse