IBM - pojištěni v roce 2020 vyžaduje inovace

6. 6. 2006 16:07    Rubrika: Tiskové zprávy

Pojištění hrazené podle způsobu života a aktivní správa rizik pomohou pojišťovnám vypořádat se s výzvami budoucnosti. Přední světové pojišťovny podle celosvětové studie IBM počítají do budoucna s odvážnou transformací.

V celosvětovém pojišťovnictví dojde v příštích 15 letech k sérii zásadních transformací, jež v zájmu vytváření hodnoty a dosažení dlouhodobého růstu vytvoří zásadně odlišný soubor produktů, služeb a podnikových procesů. Vyplývá to z nově vydané globální studie IBM.

Desítky let staré modely pojištění nahradí pojištění, jehož platby kopírují způsob života. V budoucnu se také uplatní aktivní správa rizik, jež snižuje náklady na likvidaci škod důrazem na prevenci a nové podnikové procesy, které sníží náklady a zvýší atraktivitu produktů. Dlouho udržované standardy pojišťovnictví se brzy dostanou do bodu klesající návratnosti, kdy nebudou moci zajistit trvalou hodnotu. Scénáře budoucího vývoje využívají nové technologie současnosti a technologie očekávané v blízké budoucnosti.

Tyto a další koncepce byly představeny v globální studii, kterou více než rok zpracovával IBM Institute for Business Value (IBV) a nyní ji vydal pod názvem Insurance 2020: Innovating Beyond Old Models (Pojištění v roce 2020: inovace přesahující staré modely). Studie poskytuje nový pohled na výzvy, s nimiž se pojišťovny budou muset vypořádat v roce 2020, a také nastiňuje strategie úspěšných inovací. Její zjištění jsou výsledkem rozhovorů s více než třemi desítkami vrcholových manažerů největších světových pojišťoven a s dalšími vlivnými osobnostmi z celého světa.

Hlavní trendy
Analýza informací získaných od respondentů průzkumu odhalila čtyři hlavní trendy, které podtrhují nutnost inovací a které vytvoří podmínky pro konzistentní generování hodnoty do roku 2020:

Technologie virtualizují hodnotový řetězec a snižují překážky vstupu. Vlna nových technologií umožní vstoupit na trh čím dál většímu počtu okrajových poskytovatelů služeb bez ohledu na to, jestli se v tuto chvíli nacházejí v tradičním hodnotovém řetězci. Během 15 let se objeví na trhu řada částečně nebo zcela virtuálních společností, které budou schopny splňovat potřeby spotřebitelů a firem.

Aktivní, informovaní spotřebitelé napříč všemi demografickými skupinami oceňují netradiční operátory. Dopad moderních informačních sítí a probíhající přesun finanční zodpovědnosti na koncové zákazníky povede k zájmu o lepší úroveň služeb a vyšší pohodlí. Zájemci a pojištěnci z nejrůznějších demografických skupin budou dávat přednost pojistitelům, kteří konzistentně splňují jejich očekávání.

Běžné pojistné produkty jsou dynamické a poskytují konzistentnější obchodní výsledky. Globální populace, která se zájmem využívá všechny možnosti komunikace a personalizace, povede operátory k vývoji flexibilních a přizpůsobitelných produktů. Technologie umožní pojistitelům přiblížit jejich produkty interakci v reálném čase prostřednictvím senzorových sítí a rozumných předpisů na ochranu osobních údajů.

Koordinace předpisů a využívání potvrzených standardů v globálním měřítku. Globalizace všech průmyslových odvětví a nutnost efektivity povede ke koordinaci ochrany spotřebitelů a firem ve všech zeměpisných oblastech, ke zvýšení automatizace a k vyšší poptávce po standardizaci pojistného průmyslu.

Účastníci průzkumu předpovídají, že v příštím desetiletí dojde k výraznému nárůstu flexibility pojistných produktů, a vyšší využívání počítačových technologií umožní tyto předpoklady realizovat. Při výpočtech nákladů na krytí konkrétního rizika se budou využívat poměrně levné senzory, které budou provázány s internetem další generace. Data získaná z těchto senzorů budou podporovat výpočty rizik v reálném čase a na základě skutečných rizik budou průběžně vykazovat pojistné náklady na životní i majetkové pojistky.

Podobná technologie bude podporovat také širokou řadu produktů souvisejících s pojistnou dobou, například tzv. just-in-time pojištění, kde každý krok cesty představuje jiné riziko, například cesta autem na nádraží, cesta vlakem do města, cesta z nádraží do práce atd. U modelu pojištění „pay-as-you-live“ by zákazník získal celkově nižší pojistné výměnou za informace o místech, kde se v určitou denní dobu nachází. A v duchu aktivní správy rizik by stejná síť senzorů mohla poskytovat také praktické informace, například jak se vyhnout zácpě na silnici, které by byly zákazníkům předávány do autorádia, telefonu nebo e-mailu.

Úplné výsledky výzkumu a celá studie je k dispozici na webové adrese: ibm.com/bcs/insurance2020.

Tiskové zprávy

Diskuse