Synovate zkoumal - Technika - žít s ní nebo bez ní?

19. 7. 2006 12:32    Rubrika: Tiskové zprávy

Dokážeme si představit život bez mobilních telefonů, bez notebooků, LCD obrazovek, MP3 přehrávačů a dalších „high-tech“ udělátek dnešní doby a jakou značku považujeme za symbol kvality? To vše zkoumala agentura Synovate ve svém posledním výzkumu.

Zatímco čtvrtina z nás by si život bez high-tech hračiček představit dokázala, mobilní telefony bysme z ruky už nedali. Navíc skoro polovina lidí označuje novou techniku za „světovou“ a to i přes to, že jí někdy nerozumí.

Synovate zkoumal přístup k nejnovějším technickým vymoženostem u 5,500 respondentů v Kanadě, Číně, Francii, Maďarsku, Indii, Rumunsku, Saudské Arábii, Slovensku, Tchaj-wanu a Thajsku.

Vlastnit horkou novinku ze světa techniky je důležité pro většinu obyvatel Saudské Arábie (87 procent), Rumunska (65 procent) a Indie (60 procent). 45 procent respondentů ze všech zkoumaných zemí si nedokáže představit život bez mobilního telefonu. To platí hlavně v Saudské Arábii a to u 68 procent obyvatel. Stejně jsou na tom i Thajci s 61 procenty. Devět procent dotazovaných by postrádalo svůj notebook, osm procent plazmovou nebo LCD televizi.

Naopak většina Kanaďanů (52 procent) dokáže bez high-tech novinek žít. Robin Brown, více-prezident Synovate v Torontu přiřazuje toto číslo hned několika faktorům. „Jedním z nich je relativně starší populace oproti některým rozvojovým zemím. Kanaďané také kladou menší důraz na prezentaci svého společenského postavení skrze technické vymoženosti. V severní Americe byly mobilní technologie přijaty později než v Evropě, díky zdejším telefonním systémům.“

Jaké vlastnosti jsou pro spotřebitele nejdůležitější? Pro 28 procent respondentů to je cena. Stejné procento preferuje snadné používání a značkou se zaobírá 27 procent dotazovaných. Snadném používání dávají přednost hlavně Číňané (38 procent), Thajci (35 procent) a Tchaj-wanci (35 procent). Značku považuje za důležitou 54 procent Indů, 52 procent Rumunů a přesně 50 procent Saudských Arabů. Poslední skupina jmenovaných se pak nezajímá o cenu výrobku. Podle ceny vybírají Francouzi (43 procent) a Kanaďané (42 procent).

Andreas Gregoriou, generální ředitel Synovate v oblasti Perského Zálivu, přiznává, že se tato zjištění shodují s výsledky Synovate PAX průzkumu, který probíhal v daném regionu. Ten zjistil, že se bohatí zákazníci na Středním Východě cítí velice sebejistě a utrácejí peníze za špičkové výrobky. „Zvláště saudsko-arabští zákazníci horlivě nakupují technické novinky a většina z nich se nezabývá jejich cenou. Stojí také za zmínku, že na otázku – jakou značku si spojujete s high-tech produkty - odpovědělo pouze 0.3 procent Saudských Arabů „nevím“. To ukazuje, jak moc si jsou vědomi významem značky výrobku.“

Moderní technologie jsou samozřejmě spojovány se značkami výrobků. Když se řekne „špičková technologie“, nejvíce respondentů (25 procent) ve všech věkových skupinách si jako první vybaví Sony. Za ní následuje Samsung a Philips – obě značky s osmi procenty a se sedmi procenty LG. Samsung a LG je nejvíce uznáván respondenty mladších 35 let, zatímco Philips je značkou věkové skupiny nad 35 let.

Synovate také zkoumal jaký je náš emocionální vztah k novým technologiím. 34 procent Číňanů spolu s 32 procenty Saudských Arabů přímo „miluje“ nové technologie a nedokáže si představit, že by takové novinky v jejich životě chyběly. Celosvětově, 49 procent respondentů je těmito technologiemi přímo fascinováno, ale zároveň k nim přistupují s jistou dávkou obezřetností. 29 procent také přiznává, že je někdy velice těžké udržet krok s technologickým pokrokem.

Čínské nadšení pro nové technologie pramení ze sociálně-ekonomické minulosti. V řízeném hospodářství nebyl skoro žádný výběr, vysvětluje Darryl Andrew, generální ředitel Synovate v Číně. „Čínští zákazníci nyní mají nesčetně nových možností – a technologie je nejlepších symbolem něčeho nového. Právě proto si Číňané svých možností maximálně užívají.“

„Mobilní telefony a internet jim pomáhají, a to hlavně teenagerům a mladým dospělým, překonat sociální izolaci danou systémem rodin s jedním dítětem. Tyto technologie jim pomáhají rozšířit jejich kontakty, které pak nejsou geograficky ani sociálně limitovány.“

Co se týká demografických trendů, v porovnání více mužů než žen tráví svůj čas vysvětlováním posledních technologií svým drahým polovičkám, přátelům a rodině a to v poměru 50 ku 30 procent. Muži také stráví více času studiem nových technologiích (41 ku 27 procentům). Kolem 45. roku se z mužů školitelů, stávají muži žáci, kteří hledají pomocnou ruku s high-tech novinkami (43 procent). Ke spotřební elektronice tíhne nejvíce věková skupina do 35 let, která používá MP3 a DVD přehrávače. Starší generace však neztrácí nadšení. 58 procent respondentů nad 65 let přiznává, že přestože ne vždy novým technologiím rozumí, připadají jim „světové“.

Tiskové zprávy

Diskuse