O2 - finanční výsledky za 1Q 2008
22. 4. 2008 08:03 Rubrika: Tiskové zprávy
Telefónica O2 Czech Republic - Finanční výsledky za první čtvrtletí 2008
TISKOVÁ ZPRÁVA - v původním znění
Telefónica O2 Czech Republic, a.s., oznamuje své neauditované konsolidované finanční výsledky za 1. čtvrtletí 2008, připravené v souladu s Mezinárodními standardy účetního výkaznictví (IFRS). Zahrnuty jsou také výsledky společnosti Telefónica O2 Slovakia.
"Jsem rád, že výkonnost skupiny v oblasti výnosů v prvním čtvrtletí roku 2008 byla nadále podpořena pokračujícím růstem našeho mobilního segmentu. Výsledkem naší strategie v oblasti pevných linek zaměřené na růstové oblasti, jako jsou vysokorychlostní přístup na internet, digitální televize IPTV a konvergované služby byl 28% nárůst počtu zákazníků ADSL a IPTV. Zároveň se nám podařilo udržet vysokou úroveň ziskovosti včetně zahrnutí vlivu nákladů na zahájení provozu na Slovensku," komentuje finanční výsledky Salvador Anglada, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Telefónica O2 Czech Republic.
Přehled výsledků skupiny za 1. čtvrtletí 2008[1]
1. čtvrtletí 2008
Výnosy: 15,4 mld. Kč (+ 1,5%)
- z toho výnosy z podnikání: 15,3 mld. Kč (+1,6%)
OIBDA: 6,7 mld. Kč (- 4,5%)
Marže OIBDA: 43,8% (- 2,8 p.b.)
Provozní zisk: 3,4 mld. Kč (+ 5,4%)
Čistý zisk: 2,4 mld. Kč (+ 5,4%)
Čistá zadluženost: -4,9%[2]
Výdaje na investice: 806 mil. Kč (-1%)
Poměr Investice/Výnosy: 5,2%
Počet zaměstnanců skupiny: 9 314 (- 2%)
Registrovaní mobilní zákazníci v České republice: 5 159 tis. (+ 6,6%)
- z toho tarifní: 2 306 tis. (+ 17,3%)
ADSL linky: 587 tis. (+ 16,9%)
Zákazníci O2 TV: 87 tis.
Pevné telefonní linky: 1 996 tis. (- 12,8 %)
Registrovaní mobilní zákazníci na Slovensku: 523 tis.
Konsolidované finanční výsledky
Výnosy, náklady a OIBDA
Celkové konsolidované výnosy dosáhly v prvním čtvrtletí 2008 výše 15,4 mld. Kč, meziročně o 1,5 % více, zatímco výnosy z podnikání vzrostly o 1,6 % na 15,3 mld. Kč. Klíčovou roli v tomto růstu hrál mobilní segment společnosti Telefónica O2 Czech Republic s 6,1% růstem výnosů z podnikání. Výnosy z podnikání v segmentu pevných linek poklesly v prvním čtvrtletí 2008 meziročně o 5,9 %. Celkové konsolidované provozní náklady se zvýšily meziročně o 6,3 % na 8,8 mld. Kč. Výsledkem byla konsolidovanávýše OIBDA ve výši 6,7 mld. Kč, což představuje meziroční pokles o 4,5 %. Marže OIBDA (OIBDA/Výnosy z podnikání) dosáhla v prvním čtvrtletí 2008 výše 43,8 % ve srovnání s 46,6 % ve stejném období minulého roku. Provoz na Slovensku snížil konsolidovanou marži OIBDA v prvním čtvrtletí roku 2008 o téměř 3 p.b.
Odpisy a amortizace
Konsolidované odpisy a amortizace dosáhly v prvním čtvrtletí 2008 výše 3,4 mld. Kč, meziročně o 12,7 % méně a potvrdily pokračující pokles.
Provozní výsledek, výsledek před zdaněním a čistý zisk
Konsolidovaný provozní výsledek a konsolidovaný zisk před zdaněním vzrostly v prvním čtvrtletí 2008 meziročně o 5,4 % a 7 % na 3,4 mld. Kč na základě poklesu konsolidovaných odpisů a amortizace. Kromě toho finanční zisk pozitivně přispěl k růstu konsolidovaného zisku před zdaněním a čistého zisku. Konsolidovaný čistý zisk v prvním čtvrtletí 2008 dosáhl výše 2,4 mld. Kč, meziročně o 5,4 %.
Investice
Celkové konsolidované investice v prvním čtvrtletí 2008 dosáhly výše 806 mil. Kč, meziročně o 1 % méně. Investice v České republice byly vynaloženy především na zvýšení kapacity a pokrytí sítě GSM, rozvoj ADSL a IPTV v souvislosti s nárůstem počtu zákazníků, zkvalitnění pevné přístupové sítě a zdokonalení informačních systémů. Investice na Slovensku představovaly zejména investice spojené s výstavbou vlastní sítě a investice do systémů. Nižší investice jsou do značné míry výsledkem zpoždění některých investic, plánovaných na první čtvrtletí 2008. Proto úroveň investic v prvním čtvrtletí nereprezentuje očekávanou výši investic pro období do konce roku 2008 a společnost nadále potvrzuje svůj odhad investic pro rok 2008 ve výši přibližně 9 mld. Kč.
Volné hotovostní toky
V prvním čtvrtletí 2008 dosáhla výše volných hotovostních toků 3,6 mld. Kč, což představuje meziroční pokles o 11,1 %. Hotovostní toky z běžné činnosti poklesly meziročně o 0,6 % na 5,3 mld. Kč díky poklesu OIBDA a vyšší zaplacené dani z příjmu. Hotovostní toky vydané na investiční činnost vzrostly meziročně o 36,4 % na 1,6 mld. Kč.
Peníze a zadluženost
Celková výše konsolidovaných finančních dluhů (krátkodobých a dlouhodobých) dosáhla k 31. březnu 2007 výše 9,3 mld. Kč, tedy o 0,5 % více ve srovnání s koncem roku 2007. Objem peněz a peněžních ekvivalentů na konci března 2008 dosáhl výše 13,4 mld. Kč. Výsledkem byla čistá zadluženost ve výši mínus 4,9 % a hrubá zadluženost na úrovni 10,9 % ve srovnání s minus 0,4 % a 11,2 % ke konci roku 2007.
Přehled výsledků v České republice
Aktivity společnosti Telefónica O2 v prvním čtvrtletí roku 2008 se nadále zaměřovaly na zkvalitňování produktů a služeb v růstových oblastech. V segmentu pevných linek k nim patřily služby založené na vysokorychlostním připojení k internetu, IPTV, datové služby, služby IT a komplexní zákaznická řešení. V mobilním segmentu se společnost nadále soustředila na stimulaci hlasového provozu a propagaci svých mobilních datových služeb. Telefónica O2 nadále podporovala aktivní migraci zákazníků předplacených služeb na tarifní služby se záměrem zvýšit potenciál ARPU (průměrný výnos na jednoho zákazníka za měsíc) u těchto zákazníků.
Přehled mobilního segmentu[3]
Celkové výnosy z podnikání mobilního segmentu vzrostly v prvním čtvrtletí 2008 meziročně o 6,1 % na 8,1 mld. Kč.
Výnosy z hlasových služeb (stálé poplatky, hovorné a propojovací poplatky) vzrostly dohromady meziročně o 4,9 % na 6 mld. Kč.
Počet registrovaných mobilních zákazníků stoupl k 31. březnu 2008 meziročně o 6,6 % na 5 159 tisíc. Počet tarifních zákazníků k tomuto datu dosáhl výše 2 306 tisíc, meziročně o 340 tisíc více. To představuje nárůst o 17,3 %, který je výsledkem strategie aktivní migrace zákazníků z předplacených služeb na tarifní. Podíl tarifních zákazníků na celkovém počtu dosáhl na konci března 2008 úrovně 44,7 % ve srovnání s 40,6 % o rok dříve.
Počet registrovaných zákazníků předplacených služeb se do konce března 2008 meziročně snížil o 20 tisíc (0,7 %) na 2 853 tisíc. Podle metodologie, která definuje zákazníka předplacených služeb jako zákazníka, který generoval výnosy v průběhu posledních tří měsíců, dosáhl počet aktivních zákazníků předplacených služeb k 31. březnu 2008 výše 2 451 tisíc, meziročně o 6,2 % méně.
Celková průměrná měsíční míra odchodu zákazníků v prvním čtvrtletí 2008 dosáhla výše 1,7 % ve srovnání s 2 % v prvním čtvrtletí 2007.
Výnosy z měsíčních poplatků vzrostly meziročně o 9,3 % na 1,9 mld. Kč v prvním čtvrtletí 2008, zejména díky 17,3% meziročnímu nárůstu počtu tarifních zákazníků.
Výnosy z hovorného stouply v prvním čtvrtletí 2008 meziročně o 3,8 % na 2,9 mld. Kč, zejména díky 14,5% nárůstu celkového odchozího provozu generovaného mobilními zákazníky v České republice. Průměrný počet minut na zákazníka za měsíc (MOU) se v prvním čtvrtletí 2008 zvýšil na 117 minut, v porovnání se 109 minutami v prvním čtvrtletí 2007. To bylo způsobeno především nárůstem počtu tarifních zákazníků generujících větší provoz a díky úspěchu tarifů stimulujících provoz v mobilní síti.
Výnosy z propojení dosáhly v prvním čtvrtletí 2008 výše 1,3 mld. Kč, meziročně o 1,4 % více.
V prvním čtvrtletí 2008 dosáhla hodnota ukazatele ARPU [4]výše 509 Kč, meziročně o 1,6 % více (1. čtvrtletí 2007: 501 Kč). Průměrný měsíční výnos na tarifního zákazníka dosáhl v 1. čtvrtletí 2008 výše 853 Kč, meziročně o 6,3 % méně (1. čtvrtletí 2007: 910 Kč). Hlavním důvodem poklesu ARPU u tarifních zákazníků bylo jeho oslabení díky migraci předplacených zákazníků na tarifní služby. ARPU u zákazníků předplacených služeb vzrostl meziročně o 0,9 % na 237 Kč v prvním čtvrtletí 2008 (235 Kč v prvním čtvrtletí 2007).
Celkové výnosy ze služeb s přidanou hodnotou (včetně SMS, MMS a obsahu) vzrostly v prvním čtvrtletí 2008 meziročně o 9,4 % na 1,2 mld. Kč díky rostoucímu objemu SMS a MMS zpráv. Zákazníci společnosti Telefónica O2 poslali a přijali v prvním čtvrtletí 2008 celkem 816 mil. SMS, což představuje meziroční nárůst o 8,8 %.
Výnosy z internetu a datových služeb zaznamenaly v prvním čtvrtletí 2008 meziroční nárůst o 12,5 % a dosáhly výše 503 mil. Kč. Celkový počet tarifních datových zákazníků (GPRS, CDMA a UMTS) vzrostl k 31. březnu 2008 meziročně o 17,9 % více na 205 tisíc. Průměrný měsíční výnos z datových služeb na zákazníka dosáhl v prvním čtvrtletí 2008 výše 113 Kč, o 5,6 % více ve srovnání s prvním čtvrtletí 2007. Průměrný měsíční výnos z datových služeb bez SMS na zákazníka představoval 43 % z celkového měsíčního průměrného výnosu na zákazníka z datových služeb v prvním čtvrtletí 2008, ve srovnání se 41 % ve stejném období 2007. Tento nárůst byl způsoben především nárůstem počtu zákazníků služeb CDMA, GPRS a UMTS a nárůstem počtu poslaných MMS.
Výnosy z prodeje zařízení (včetně poplatků za aktivaci) poklesly v prvním čtvrtletí 2008 meziročně o 7,9 % na 325 mil. Kč. Ostatní výnosy z podnikání vzrostly meziročně mírně o 1,7 % na 59 mil. Kč.
Přehled segmentu pevných linek[5]
Celkové výnosy z podnikání v segmentu pevných linek pokleslyv prvním čtvrtletí 2008meziročně o 5,9 % na 6,9 mld. Kč. Podíl výnosů z vysokorychlostního internetu, datových služeb a dalších telekomunikačních služeb s přidanou hodnotou na celkových výnosech z podnikánív prvním čtvrtletí 2008na 30,9 % oproti 27,9 % ve stejném období roku 2007.
Výnosy z měsíčních poplatků pokleslyv prvním čtvrtletí 2008meziročně o 16,6 % na 2,1 mld. Kč díky 12,8% poklesu počtu pevných telefonních linek. Jejich počet dosáhl na konci března 2008 výše 1 996 tisíc. Tento pokles byl především výsledkem pokračující substituce služeb pevných linek mobilními službami. Nicméně pokles počtu pevných telefonních linek se v prvním čtvrtletí 2008 oproti stejnému období 2007 zpomalil. V prvním čtvrtletí 2008dosáhl čistý pokles počtu pevných telefonních 73 tisíc ve srovnání se 114 tisíci v prvním čtvrtletí 2007. Snížení poklesu je výsledkem zlepšujícího se počtu hrubých přírůstků a menšího počtu odhlášených pevných linek. K tomuto pozitivnímu vývoji přispělo úsilí společnosti zvýšit kvalitu pevných linek vylepšenou nabídkou služeb vysokorychlostního připojení k internetu a konvergentních balíčků. Celkový počet zákazníků, kteří si objednali některý z balíčků (O2 Duo, O2 Trio, O2 Duo Mobil), dosáhl na konci března 2008 zhruba 120 tisíc.
Výnosy z tradičních hlasových služeb (hovorné a propojení) pokleslyv prvním čtvrtletí 2008dohromady meziročně o 8 % na 2,2 mld. Kč. Výnosy z hovorného poklesly meziročně o 9,8 % na 1,1 mld. Kč, což bylo způsobeno 16,1% poklesem hlasového provozu generovaného zákazníky pevných linek na 641 milionů minut. Růst výnosů ze služeb založených na vysokorychlostním připojení k internetu, služeb s přidanou hodnotou a IT služeb nevyrovnal pokles výnosů z tradičních hlasových služeb.
Výnosy z propojení pokleslyv prvním čtvrtletí 2008o 6,1 % a dosáhly 1,1 mld. Kč díky poklesu výnosů z příchozího provozu, které nebyl vykompenzovány nárůstem mezinárodního tranzitnímu provozu a nárůstem počtu zpřístupněných místních smyček.
Výnosy z internetu (vytáčeného a vysokorychlostního) vzrostlyv prvním čtvrtletí 2008dohromady meziročně o 9,7 % na 1 mld. Kč díky kombinaci 16,7% nárůstu výnosů ze služeb založených na vysokorychlostním připojení k internetu, který více než vyrovnal pokračující pokles výnosů z vytáčeného internetu. To potvrdilo úspěšnou strategii společnosti zaměřenou na rostoucí služby technologie ADSL, IPTV a jedinečný obsah.
Výnosy ze služeb založených na vysokorychlostním připojení k internetu (ADSL, IPTV a služby obsahu) dosáhlyv prvním čtvrtletí 2008výše 1 mld. Kč, meziročně o 16,7 % více. Z toho 921 mil. Kč představovaly výnosy z maloobchodních služeb (meziroční nárůst o 20,5 %) a 90 mil. Kč z velkoobchodních služeb (meziroční pokles o 11,8 %). Celkový počet přípojek ADSL (maloobchodních i velkoobchodních) ke konci března 2008 stoupl na 587 tisíc ve srovnání s 502 tisíci na konci března 2007, což představuje meziroční nárůst o 16,9 %. Počet zákazníků služby O2 TV dosáhl k 31. březnu 2008 výše 87 tisíc zákazníků, což představuje čistý nárůst o 14 tisícv prvním čtvrtletí 2008.
Výnosy z datových služeb poklesly meziročně dohromady o 4,6 % na 985 mil. Kč, zejména kvůli 18,1% poklesu výnosů z pronajatých okruhů, zatímco výnosy z datových služeb sítě vzrostly meziročně o 10,8 % díky nárůstu počtu IP Connect a IP VPN připojení.
Výnosy z IT služeb a zákaznických řešení dosáhlyv prvním čtvrtletí 2008výše 365 mil. Kč, o 40,9 % více ve srovnání s 1. čtvrtletím roku 2007. K tomuto nárůstu přispěly i výnosy společnosti Deltax Systems. Výnosy z prodeje koncových zařízení dosáhly 104 mil. Kč, meziročně o 1 % méně díky nižším prodejům zařízení a speciálním akčním nabídkám. Ostatní výnosy z podnikání vzrostly meziročně o 16,3 % na 171 mil. Kč.
Aktivity na Slovensku
V prvním čtvrtletí 2008společnost Telefónica O2 Slovakia nadále zaměřovala své hlavní aktivity na propagaci tarifních služeb a pokračující propagaci atraktivních předplacených služeb. Cílem bylo dále rozšířit zákaznickou bázi a zdokonalit její strukturu. Společnost se rovněž soustředila na další zlepšování v oblasti péče o zákazníky. V březnu představila Telefónica O2 Slovakia novou nabídku pro zákazníky z řad živnostníků, podnikatelů a malých firem. Funkce "Vždy výhodněji" umožňuje automatické přizpůsobování zákazníkova tarifu jeho aktuálnímu využívání služeb v průběhu daného fakturačního období. Díky tomu mohou tito zákazníci volat výhodněji vždy, když potřebují telefonovat více a naopak ušetřit v období, kdy volají méně. Tento princip zohledňuje silnější a slabší období u různých druhů podnikání. Uvedené komerční aktivity by měly posílit využívání sítě O2 na Slovensku.
V průběhu prvního čtvrtletí roku 2008 vytvořila společnost na Slovensku opravnou položku týkající se nezinkasovaných pohledávek od prvních zákazníků tarifních služeb, což ovlivnilo konsolidovaný provozní zisk OIBDA.
Část zákazníků získaná v rámci kampaně při zahájení provozu na začátku roku 2007 využívala služeb společnosti nepravidelně, což vedlo k nižšímu stupni aktivity. To odpovídá očekávání společnosti a jejím dřívějším vyjádřením. V souladu se svými všeobecnými obchodními podmínkami tyto zákazníky Telefónica O2 Slovakia v průběhu prvního čtvrtletí deaktivovala. Podle metodologie srovnatelné s ostatními mobilními operátory na Slovensku tak počet registrovaných zákazníků předplacených služeb ke konci období činil 449 tisíc. Počet zákazníků smluvních služeb dosáhl výše 73 tisíc a celkový počet registrovaných zákazníků 523 tisíc. Podle metodologie, která definuje zákazníka předplacených služeb jako zákazníka, který generoval výnosy v průběhu posledních tří měsíců, dosáhl počet aktivních zákazníků předplacených služeb výše 213 tisíc. Telefónica O2 pokračovala v rozvoji své sítě a na konci března 2008 byla schopna realizovat již 65 % hlasového provozu generovaného jejími zákazníky ve vlastní síti.
Konsolidované provozní náklady
Konsolidované provozní náklady skupiny (včetně Slovenska) vzrostly v prvním čtvrtletí 2008 meziročně o 6,3 % na 8,8 mld. Kč.
Dodávky, které zahrnují náklady na propojení a roaming, náklady na prodej zboží a ostatní dodávky dosáhly v prvním čtvrtletí 2008 dohromady 4 mld. Kč, meziročně o 3,8 % více. Náklady na propojení a roaming vzrostly v prvním čtvrtletí 2008 meziročně o 7,5 % na 2,7 mld. Kč v důsledku propojovacích poplatků na Slovensku a vyšších aktivit v tranzitní oblasti v České republice. Náklady na prodej zboží poklesly v prvním čtvrtletí 2008 meziročně o 6 % na 766 mil. Kč. Ostatní dodávky vzrostly v prvním čtvrtletí 2008 o 1,1 % na 478 mil. Kč.
Osobní náklady, včetně nákladů souvisejících se snižováním počtu zaměstnanců, dosáhly v prvním čtvrtletí 2008 výše 1,8 mld. Kč, o 2,2 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2007. Počet zaměstnanců skupiny (včetně společnosti Deltax Systems) k 31. březnu 2008 dosáhl 9 314, meziročně o 2 % méně. Počet zaměstnanců společnosti Telefónica O2 Czech Republic se do konce března 2008 snížil meziročně o 6,3 % na 8 609.
Celkové náklady na subdodávky vzrostly v prvním čtvrtletí 2008 meziročně o 8,4 % na 2,7 mld. Kč. Náklady na marketing a prodej poklesly meziročně o 4,9 % na 697 mil. Kč. Náklady na opravy a údržbu sítí a IT poklesly v prvním čtvrtletí 2008 meziročně o 7,5 % na 618 mil. Kč. Nájemné a náklady na provoz budov a vozidel dosáhly 530 mil. Kč, meziročně o 35,9 % více, zatímco spotřeba materiálu a energie vzrostla meziročně o 22,6 % na 260 mil. Kč, zejména z důvodu nárůstu cen energií. Ostatní externí náklady včetně nákladů na poradenské služby, call centra a další externí služby vzrostly v prvním čtvrtletí 2008 dohromady meziročně o 22,8 % na 571 mil. Kč.
Daně (kromě daně z příjmů), poplatky a opravné položky vzrostly v prvním čtvrtletí 2008 meziročně o 64 % na 328 mil. Kč, zejména kvůli tvorbě opravných položek k pohledávkám na Slovensku.
Výhled pro zbytek roku 2008
V segmentu pevných linek se bude úsilí společnosti nadále zaměřovat na snížení poklesu pevných linek. Společnost očekává, že pokračující zlepšování nabídky ADSL a IPTV zvýší hodnotu nabídky pevné linky. Služby vysokorychlostního připojení k internetu budou základním pilířem konvergentní nabídky. Silný potenciál růstu společnost vidí v oblasti IT a integrovaných zákaznických řešení určených především pro korporátní zákazníky a zákazníky z oblasti veřejné správy. Na tuto oblast svého podnikání zaměří společnost své úsilí i v roce 2008. Akvizice společnosti Deltax Systems ještě více posílí pozici společnosti na rychle rostoucím trhu ICT. Strategie v mobilním segmentu se nadále zaměří na udržení průměrného úrovně měsíčního výnosu na zákazníka (ARPU), a to především díky pokračující migraci zákazníků z předplacených služeb na tarifní a rostoucími výnosy z mobilních datových služeb (jiných než SMS) a mobilního vysokorychlostního internetového připojení.
Telefónica O2 bude dále podporovat další rozvoj provozu na Slovensku, zejména v oblasti podpůrných služeb. Komerční aktivity budou zaměřeny především na zlepšení struktury zákaznické báze prostřednictvím rostoucí podílu zákazníků tarifních služeb a získávání nových zákazníků s cílem zvýšit jejich aktivitu.
Hlavními aspekty finančního řízení skupiny Telefónica O2 budou nadále udržení růstu výnosů při zachování růstu provozního zisku OIBDA, efektivní investice a silné volné hotovostní toky.
Skupina Telefónica O2 potvrzuje svůj odhad výsledků pro celý rok 2008. Očekává, že konsolidované výnosy [6]vzrostou o 2 až 4 % a provozní zisk před opisy a amortizací (OIBDA) [7]vzroste o 0 až 2 %. Skupina dále předpokládá, že celkové konsolidované investice dosáhnou v roce 2008 zhruba 9 mld. Kč.