Notebooky Lenovo místo sešitů a učebnic
20. 5. 2008 16:21 Rubrika: Tiskové zprávy
Místo školní brašny tašku na notebook
TISKOVÁ ZPRÁVA - v původním znění
Středoškolská síť soukromých středních škol učí s pomocí notebooků Lenovo
O čtvrtinu méně studentů ve třídách, možnost zavolat učiteli kdykoli na mobil, napsat mu e-mail nebo si s ním popovídat po ICQ. Notebook Lenovo ThinkPad místo místo sešitů a učebnic. Studenti posedávají po křeslech na chodbách a brousí po internetu nebo procházejí výpisky pro další hodiny, anebo ještě pravděpodobněji chatují. Vlastně odkudkoli, protože veškeré prostory školy jsou pokryté bezdrátovým internetem. Tak vypadá výuka na síti soukromých středních škol EDUCAnet.
Studenti jsou (doposud) nezvyklým způsobem výuky nadšeni a jak podotýká ředitel pražského gymnázia Jan Jirátko, výuka na počítačové technice přinesla řadu výhod například žákům s dysgrafií.
Slohová práce jen starou metodou
Klasická výuka práce s počítačem na téhle škole skoro potřeba není. Každý žák používá notebook po celé vyučování, ve všech předmětech a také v domácí přípravě. Studenti si prakticky nemusejí psát poznámky, výpisky už mají hotové od učitelů – například veškerou látku z české literatury nebo historické mapy v dějepisu najdou na speciálním školním e-learningovém portálu. V biologii patří mezi nejnavštěvovanější rubriky rejstřík, tedy vysvětlení různých termínů, a obrázky druhů rostlin a živočichů. Na jednom místě jsou ale notebooky vypnuté: v tělocvičně. „Tady se naopak snažíme nabídnout aktivní odpočinek od techniky,“ přiznává ředitel Jirátko.
Na počítači se tvoří referáty, prezentace, ale ne všechny písemné práce se dají absolvovat elektronicky. Písemná práce z chemie problém není, ale sloh nebo jiná písemná práce z českého jazyka ano. „Tam musí student psát tak, aby to bylo pravopisně správně, aby dokázal správně oddělovat věty, formulovat. Musí to být jeho vlastní dílo, neměl by používat pomocných prostředků jako je třeba internet nebo pravopisná nápověda v kancelářském balíku.“
Možná by učitel zvyklý na běžnou výuku řekl, že studenti se nedokáží při použití techniky pořádně soustředit na výklad. „Tím, že si nemusejí psát poznámky, jejich soustředěnost může být větší. Určitě jsme všichni zažili situaci, kdy učitel rychle vykládal, ukazoval něco na tabuli a my jsme měli potíže si zapisovat, natož abychom ještě přemýšleli nebo diskutovali o tom, co posloucháme. Soustředěnost je naopak v tomto ohledu větší.“ Navíc notebooky jsou v provozu jen určitou část hodiny a poznámky si mohou studenti později stáhnout doma.
Na druhou stranu to vypadá, že výuka s výpomocí technologií je pro učitele mnohem náročnější. „Chceme-li budovat školu 21. století, tak se bez tohoto přístupu neobejdeme. Situace, kdy učitel vešel do třídy, zapsal do třídní knihy a hodinu něco vykládal bez jakékoli odezvy, studenti si tiše psali a jediné vzrušení bylo, když došla křída a poslalo se pro novou, by už v dnešní době měla být minulostí. Vím, že na mnoha školách je tento stav zakonzervován, ale my jsme šli od založení naší sítě jinou cestou a snažíme se, aby výuka byla pro studenty zajímavá.“ Studenti dnes chtějí nejen slyšet, ale i vidět, zkusit. „Využíváme tu interaktivních tabulí, kde učitel například promítne bitvu u Thermopyl, může zakreslovat do mapy, nakonec ji uložit a rozeslat e-mailem. V tomto případě je pozornost žáků samozřejmě vyšší. Samotné mluvené slovo nedokáže student pozorně poslouchat více než 15-20 mluvit, to znamená, že pokud by hodina byla jednotvárná, její druhá polovina by ztrácela smysl.“
Zápisy do třídní knihy nezmizí
Notebooky dostanou na začátku prvního školního roku všichni studenti, a to naprosto identické (hlavně kvůli jejich správě a údržbě). Na noteboocích je všechno potřebné programové vybavení včetně kancelářského balíku, studenti si mohou stahovat další programy, ale pouze typu freeware (tedy s volným užitím). Problém může přijít, když notebook začne zlobit. Softwarové potíže řeší informatik přímo ve škole, pokud vypadne klávesa nebo je problém závažnější, musí být vyřešen rychle, aby student mohl znovu běžně pracovat. Školy však mají pro tento případ k dispozici náhradní notebooky, které studentům zapůjčují po dobu opravy.
Za zmínku stojí, že po celou dobu studia zůstávají notebooky v majetku školy, po maturitě si studenti mohou počítač odkoupit za symbolickou jednu korunu. Další elektronickou výhodou je školní e-mailová adresa, která zůstane aktivní i po odchodu ze školy. Studenti Educanetu se tedy nemusejí bát, že své spolužáky na sraz po 20 letech neseženou.
A jsou úkony, které už spadly do propadliště času? „Zápisy do třídní knihy jsou dané vyhláškou, takže v tomto ohledu je školská administrativa za našimi možnostmi. Zatím jsme povinni třídní výkazy i knihy vést v papírové formě. Věříme, že i to se změní.“
Ve školním roce 2007/2008 používají školy sítě EDUCAnet notebooky typu T61.