Společenské a komunitní portály musí zvýšit svůj standard zabezpečení

8. 10. 2008 10:52    Rubrika: Tiskové zprávy

Společenské a komunitní portály musí zvýšit svůj standard zabezpečení

Společenské a komunitní portály musí zvýšit svůj standard zabezpečení

TISKOVÁ ZPRÁVA - v původním znění

Wieland Alge, generální ředitel společnosti phion AG, která je jedním z předních evropských poskytovatelů řešení ochrany komunikace, komentuje výsledky průzkumu „Ochrana soukromí v platformách společenských sítí“ (Privatsph\xE4renschutz in Soziale-Netzwerke-Plattformen) provedeného Fraunhoferovým institutem. Průzkum analyzoval bezpečnostní funkce sedmi komunitních portálů, které jsou v německy mluvících regionech nejznámější. Výsledky zčásti identifikují některé zásadní chyby zabezpečení.

„Výsledky průzkumu Fraunhoferova institutu jasně ukazují, že nedostatečné využívání šifrování a často nedostatečné ověřování uživatelů na platformách společenských sítí umožňuje špehovat citlivá uživatelská data a otevírá dveře pro kriminální aktivity s uživatelskými identitami a důvěrnými uživatelskými daty.

Členové komunitních portálů se přímo vystavují nebezpečím, o nichž často nemají potuchy. Zatímco online bankovnictví, krádežím a zneužitím dat se média často věnují a příslušné formality a regulace předepisují velmi vysoký stupeň zabezpečení, pro platformy společenských sítí to v žádném případě neplatí. Výsledkem je nedbalé nakládání s citlivými daty. Komunitní portály jsou sice obecně koncipovány jako otevřené platformy, ale zároveň slouží jako datová centra, kde jsou uloženy důvěrné informace. Proto představují atraktivní cíl pro útočníky. Provozovatelé společenských sítí by měli mít povinnost zajistit bezpečné nakládání s důvěrnými daty.

Je to něco, k čemu vyzýváme nejen komunitní portály využívané k soukromým účelům, ale také v daleko serióznějším tónu pro podnikové platformy. Zaměstnanci mnoha společností totiž tyto platformy čím dál častěji využívají jako rozšíření systémů CRM k navazování dialogu se zákazníky, obchodními partnery a dalšími cílovými skupinami. V důsledku potom důležitá podniková data, například informace relevantní pro prodej, nejsou při přenosu vůbec chráněna. Veškeré předchozí snahy společnosti o ochranu podnikových dat před neoprávněným přístupem tak přicházejí nazmar.

Dokud technické systémy používané provozovateli společenských sítí nebudou vyhovovat stejným bezpečnostním standardům jako systémy používané pro elektronické bankovnictví, vyhledání a zneužití dat ke kriminálním účelům zůstane pro útočníky snadnou záležitostí. Provozovatelé komunitních portálů si přitom nemusí dělat starosti se zodpovědností za případy zneužití dat. Ve vážných případech má totiž právní zodpovědnost osoba, která důvěrné informace o třetích stranách na komunitním portálu vystavila.

phion proto společnostem doporučuje formulovat jasná pravidla, která zakážou zaměstnancům komunikovat prostřednictvím společenských sítí informace obchodního charakteru. Jednotlivcům phion radí, aby si pečlivě rozmysleli, které informace chtějí na soukromých komunitních portálech zveřejnit. I ze zdánlivě neškodných informací lze totiž sestavit velice přesvědčivý profil a udělat z nich potenciálně zajímavý terč kriminálních aktivit, od zasílání spamu až po promyšlené sociální inženýrství, kdy útočník využije informace o uživatelích k vlastnímu prospěchu.

Provozovatelům komunitních platforem phion doporučuje podniknout kroky ke zlepšení standardu zabezpečení. Vodítkem by mohla být norma Payment Card Industry Standard (PCI DSS) definovaná vydavateli kreditních karet za účelem zvýšení bezpečnosti webových aplikací. Domníváme se, že se tyto normy mohou uplatnit nejen v bankovnictví a při zpracování transakcí kreditními kartami, ale i v prostředí Webu 2.0 pro všechny strany, které pracují s citlivými uživatelskými daty.“

Tiskové zprávy

Diskuse