Panasonic vyrobil 300 milionů televizorů
18. 10. 2008 08:40 Rubrika: Tiskové zprávy
PANASONIC – 1. NA SVĚTĚ
TISKOVÁ ZPRÁVA - v původním znění
Panasonic vyrobil 300 milionů televizorů a dosáhl tak světového rekordu
Společnost Panasonic oznámila, že minulý týden opustil jeji výrobní závod 300miliontý televizor. Stalo se tak 56 let poté, kdy firma začala televizory vyrábět. Panasonic se stal vůbec prvním výrobcem na světě, jenž překonal toto rekordní číslo.
Prvních 100 milionů vyrobených televizorů slavila společnost v roce 1985, a hned poté v roce 1988 začala používat značku Panasonic pro všechny své televizory prodávané na japonském trhu. Hranici 200 milionů televizorů překročila firma v roce 1998.
Významného počtu 300 milionu vyrobených televizorů dosáhl Panasonic v roce 2008, který je pro firmu zároveň historickým milníkem. 1. října 2008 změnila společnost svůj název na Panasonic Corporation a všechny dosavadní značky používané na světě byly sjednoceny pod jedinou značku Panasonic.
Cesta k milníku 300 milionů
Společnost Panasonic začala vyrábět černobílé televizory v listopadu 1952, tedy rok předtím, než bylo v Japonsku spuštěno celoplošné televizní vysílání. V roce 1960 se Panasonic stal prvním japonským výrobcem barevných televizorů.
Od té doby uvedla společnost na trh řadu velice populárních televizorů, například řadu černobílých modelů Saga (1965), které vycházely z konceptu „televizoru jako nábytku“. Následovaly barevné televizory Quintrix (1974), které si získaly obrovskou popularitu díky vysoké kvalitě. Byly vybaveny úsporným obvodem a výrazně napomohly rozšíření barevných televizorů do domácností.
V roce 1985 Panasonic představil řadu „α2000X“, jež byla vybavena nejmodernějšími tehdy dostupnými technologiemi a uvedena na trh na oslavu 100 milionů vyrobených televizorů. Obrovský úspěch měla modelová řada GAOO z roku 1990, které se prodaly plné 4 miliony kusů. V roce 1998 pak Panasonic uvedl model T (tau), jenž byl vůbec prvním digitálním televizorem s plochou obrazovkou.
V roce 2003 spatřil světlo světa první model plochého plazmového televizoru VIERA, který se na trhu objevil současně se zavedením celoplošného pozemního digitálního vysílání a znamenal nástup zcela nové éry televizorů. Od tohoto roku je řada VIERA hlavní modelovou řadou a její prodejnost stoupá s rozšiřováním digitálního vysílání po celém světě. Dne 7. října 2008 byl slavnostně uveden nejnovější model TH-50PZR900 s možností připojení na internet a přímým přístupem na Youtube (na japonském trhu se prodává od 10. října), který zároveň oslavuje dosažení milníku 300 milionů vyrobených televizorů.
Na cestě k číslu 400 milionů
Televize bývala hlavním zdrojem zábavy pro celou rodinu. Aby mohla i nadále fungovat jako „digitální krb“, u něhož se sejde celá rodina i s přáteli, je zapotřebí neustálých inovací a zdokonalování stávajících technologií. Právě to dělá společnost Panasonic, která své modely vybavuje stále většími, modernějšími, jasnějšími a tenčími panely s extrémně rychlou odezvou.
Panasonic rovněž pracuje na zdokonalování bezdrátových technologií a dalším zvyšování uživatelského komfortu. Společnost usiluje o vyvinutí vysoce efektivních technologií, které se budou vyznačovat nejen špičkovým výkonem, ale budou šetrné i k životnímu prostředí.
Dalším cílem v rozvoji výroby je dosažení milníku 400 milionů vyrobených televizorů při souběžném rozvoji televizní kultury po celém světě tak, aby z ní mohli profitovat všichni.
Další informace
Vývoj televizního průmyslu
Technologická evoluce
Základní technologie, které umožnily společnosti Panasonic dosáhnout celkového počtu 300 milionů kusů vyrobených televizorů, prošly během posledních desetiletí značným vývojem. Měnily se i základní komponenty: od výbojek přes tranzistory po obvody IC a LSI. Díky integrovaným obvodům bylo možné vyvinout jednočipové LSI, které se staly základní komponentou v digitálních receiverech a dekodérech. Další vývoj této technologie vedl k vytvoření originální technologie PEAKS a platformy UniPhier (u nás známé u televizorů VIERA jako V-Real a V-Real Pro), které daly vzniknout jedinečné funkci VIERA Link. Vývoj LSI nejen zlepšil základní výkon televizorů, ale nabídl zákazníkům po celém světě bohatší a pohodlnější životní styl. Navíc Panasonic jako jeden z mála výrobců TV si navrhuje a vyrábí vlastní čipy a řídící jednotky. Díky tomu dosahují televizory Panasonic dokonalý obraz za všech podmínek.
Velkých změn doznala i obrazovka, která je vlastně tváří televizoru. Původní CRT (katodové) obrazovky byly nahrazeny velkými plochými panely, ať už postavenými na technologii tekutých krystalů (LCD) nebo plazmy.
Rozvoj technologie plochých panelů probíhá souběžně s rychlým rozšiřováním digitálního vysílání, ať už satelitního nebo pozemního, které bylo v Japonsku spuštěno v roce 2000. I díky této změně plazmové a LCD panely rychle nahradily původní analogové katodové televizory. V roce 2008 představovaly LCD a plazmové televizory plnou polovinu všech prodaných televizorů.
Společnost Panasonic začala vyrábět 42palcové plazmové modely v roce 1997; roku 2000 pak odstartovala výroba 22palcového LCD televizoru, přičemž o tři roky později následoval model s úhlopříčkou 32 palců. V roce 2005 společnost představila 65palcový HD model a o rok později, v roce 2006, odstartoval Panasonic masovou produkci vůbec největšího plazmového panelu na světě, televizoru s plným vysokým rozlišením o úhlopříčce 103 palce (2,6m). I to je dostatečným důkazem neustálé snahy společnosti Panasonic reagovat na požadavky zákazníků, kteří volají po stále větších obrazovkách.
Letos společnost Panasonic vyvinula revoluční technologii NeoPDP pro plazmové panely. Jedná se o supertenké (1 palec) plazmové televizory nové generace a již dnes je jasné, že budou velkou konkurencí OLED panelům. Mají totiž extrémně vysoký jas, kontrastní poměr 1 000 000 : 1 a dlouhou životnost (až 100 000 hodin - tj. při sledování 8 hodin denně až 30 let). Navíc jsou až o polovinu úspornější a mají supertenkou obrazovkou. Právem se lze domnívat, že tato technologie bude hrát v dalším rozvoji TV technologií důležitou roli.
Globální vývoj
Panasonic rovněž propaguje globalizaci výroby televizorů. První modely začala vyvážet do Thajska již v roce 1956.
V roce 1963 byla založena pobočka na Tchajwanu (Panasonic Taiwan), která odstartovala expanzi výrobních aktivit společnosti Panasonic do celého světa.
V současné době se Panasonic soustředí na integrovanou strategii provozu, od výroby plochých panelů až po finální montáž televizorů, přičemž cílem je neustále zvyšovat konkurenceschopnost v globálním prostředí. Společnost Panasonic nyní vyrábí všechny součástky pro své televizory a panely v Japonsku a jejich finální sestavení je následně prováděno na vybraných místech po celém světě tak, aby montáž probíhala co nejblíže spotřebitelského trhu. Tento systém umožňuje velice rychle reagovat na potřeby spotřebitelů, na vývoj trhu a nabízí též vysoce efektivní řízení nákladů.
Díky flexibilnímu systému výroby a promptní reakci na vývoj trhu je společnost Panasonic schopna uspokojovat rozmanité požadavky zákazníků po celém světě.
Historie výroby televizorů
• Prvopočátky. V roce 1925 proběhl v Anglii první úspěšný pokus o přenos televizního signálu. Společnost Panasonic se výzkumu a vývoji televizorů začala věnovat v roce 1935, kdy bylo v Německu spuštěno vůbec první televizní vysílání na světě. Japonsko dostalo celoplošnou televizi až v roce 1953, nicméně již rok předtím začala společnost Panasonic vyrábět černobílé modely.
• Rozšíření televize. V roce 1958 společnost Panasonic založila továrnu v Ibaraki nedaleko Ósaky, jež v té době byla nejmodernější továrnou na výrobu televizorů. Následujícího roku byla živě přenášena svatba japonského císaře a císařovny, jež odstartovala televizní boom.Televize se stala národním fenoménem. Když pak v roce 1960 odstartovalo barevné vysílání, začala společnost Panasonic vyrábět barevné televizory se značným náskokem před konkurencí. Barevné televizory získaly neobyčejnou popularitu v roce 1970, kdy Ósaka hostila světovou výstavu. V roce 1973 se již v Japonsku používalo více barevných televizorů než černobílých.
• Od National k Panasonicu. V roce 1988 došlo ke sjednocení značky pro domácí trh: pod jméno Panasonic. V té době odstartoval v Japonsku ekonomický boom a výrazně stoupla poptávka po větších, luxusnějších a lépe vybavených televizorech, což znamenalo novou fázi ve vývoji televizní výroby, tehdy již považovanou za „vyspělou“. V roce 1990 byla na trh uvedena řada GAOO, jež se vyznačovala nejmodernějšími technologiemi. Společnost představila první televizi s rozlišením HD a v roce 1991 se začalo testovat HD vysílání. Poměr stran u televizorů se změnil z 4:3 na 16:9.
• K novému věku TV zábavy. S příchodem 21. století se výrazně rozšířilo digitální vysílání, což se neslo ve znamení přechodu od analogových přijímačů k digitálním. To též urychlilo přechod k velkým, plochým televizorům. Začala nová fáze ve vývoji televizorů. Kromě schopnosti přijímat digitální televizní signál se teď televizory mohou pochlubit i dalšími funkcemi, jako je například možnost propojení s různými počítačovými zařízeními a dalšími výrobky. Televize dnes slouží jako informační centrum domácnosti a jako taková musí nabízet více a více funkcí.
Společnost Panasonic bude pokračovat ve vývoji nových technologií pro televizory nové generace a i nadále bude usilovat o to, aby svým zákazníkům nabídla řešení, která obohatí je i celou společnost.