Telefónica O2 - finanční výsledky za tři čtvrtletí 2008

24. 10. 2008 08:47    Rubrika: Tiskové zprávy

Telefónica O2 Czech Republic - Finanční výsledky za tři čtvrtletí 2008

TISKOVÁ ZPRÁVA - v původním znění

Telefónica O2 Czech Republic, a.s. oznamuje své neauditované konsolidované finanční výsledky za první pololetí 2008, připravené v souladu s Mezinárodními standardy účetního výkaznictví (IFRS). Zahrnuty jsou také výsledky společností Telefónica O2 Slovakia a Deltax Systems.

„Jsem rád, že po uplynutí devíti měsíců roku 2008 mohu říci, že jsme na dobré cestě splnit naše celoroční cíle. Podařilo se nám zvýšit výnosy a současně udržet náklady pod kontrolou, a dosáhnout tak opět solidní výše provozní ziskovosti. V podmínkách současného makroekonomického prostředí nadále naplňujeme strategii zaměřit se na co největší uspokojení potřeb našich zákazníků, neboť v tom vidíme klíč k našemu budoucímu úspěchu,“ komentuje finanční výsledky Salvador Anglada, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Telefónica O2 Czech Republic.

Konsolidované finanční výsledky
Výnosy, náklady a OIBDA
Celkové konsolidované výnosy dosáhly v prvních třech čtvrtletích roku 2008 výše 48,1 mld. Kč, meziročně o 2,1 % více. V samotném třetím čtvrtletí 2008 dosáhly 16,8 mld. Kč, meziročně o 5 % více. Výnosy z podnikání vzrostly v prvních třech čtvrtletích na 47,9 mld. Kč, meziročně o 2,4 % a ve třetím čtvrtletí o 5 % na 16,8 mld. Kč. Výnosy z podnikání v segmentu pevných linek klesly v prvních devíti měsících meziročně o 1,2 %, ale v samotném třetím čtvrtletí zaznamenaly 7,5% nárůst. Výnosy z podnikání mobilního segmentu společnosti Telefónica O2 vzrostly o 3,7 % a 2,1 % v prvních devíti měsících a třetím čtvrtletí roku 2008. Celkové konsolidované provozní náklady se zvýšily meziročně v prvních třech čtvrtletích roku 2008 o 5,2 % na 27,6 mld. Kč, ve třetím čtvrtletí o 8,7 %. Výsledkem byla konsolidovaná výše OIBDA v prvních třech čtvrtletích roku 2008 ve výši 21,5 mld. Kč, což představuje meziroční růst o 0,5 %. Ve třetím čtvrtletí konsolidovaná výše OIBDA dosáhla 7,2 mld. Kč, meziročně o 0,5% méně. Marže OIBDA (OIBDA/Výnosy z podnikání) dosáhla v prvních třech měsících roku 2008 výše 44,9 % a ve třetím čtvrtletí 43 % ve srovnání s 45,8 % a 45,4 % ve stejných obdobích minulého roku. Aktivity na Slovensku snížil konsolidovanou marži OIBDA v prvních třech čtvrtletích roku 2008 přibližně o 2,5 p.b.

Odpisy a amortizace
Konsolidované odpisy a amortizace dosáhly v prvních třech čtvrtletích roku 2008 výše 9,7 mld. Kč, meziročně o 11,0 % méně.

Provozní zisk, zisk před zdaněním a čistý zisk
Konsolidovaný provozní zisk a konsolidovaný zisk před zdaněním vzrostly v prvních třech čtvrtletích roku 2008 meziročně o 12,3 % a 13,4 % na 11,9 mld. Kč díky nárůstu OIBDA a pokračujícímu poklesu konsolidovaných odpisů a amortizace. Konsolidovaný čistý zisk v prvních třech čtvrtletích roku 2008 dosáhl výše 9 mld. Kč, meziročně o 18,5 % více. Ve třetím čtvrtletí 2008 se konsolidovaný čistý zisk v meziročním srovnání zvýšil o 18,4 % na 3,2 mld. Kč.

Investice
Celkové konsolidované investice v prvních třech čtvrtletích 2008 dosáhly výše 4,2 mld. Kč, meziročně o 10,1 % méně. V samotném třetím čtvrtletí 2008 to bylo 1,7 mld. Kč. Podobně jako v předchozích čtvrtletích roku 2008 byly investice vynakládány selektivně a směřovaly do růstových oblastí podnikání. Investice v České republice byly vynaloženy především na zvýšení kapacity a pokrytí sítí CDMA, UMTS a GSM, rozvoj a zvýšení kapacity ADSL a IPTV v souvislosti s nárůstem počtu zákazníků, zkvalitnění pevné přístupové sítě a zdokonalení informačních systémů. Na Slovensku společnost pokračovala v investicích do pokračující výstavby vlastní sítě a rozvoje systémů. Do konce září 2008 bylo zprovozněno více než 850 základnových stanic, čímž Telefónica O2 Slovakia splnila podmínky licence.

Volné hotovostní toky
V prvních třech čtvrtletích roku 2008 dosáhla výše volných hotovostních toků 12,6 mld. Kč, což představuje meziroční pokles o 3,5 %. Čistý peněžní tok z běžné činnosti se snížil o 10,9 % na 14,7 mld. Kč, Tento pokles byl způsoben především nárůstem zaplacené daně z příjmu díky nárůstu čistého zisku a platbě ve výši 2 mld. Kč, která se týkala soudního sporu se společností T-Mobile. V průběhu třetího čtvrtletí společnost zinkasovala více než polovinu příjmů z prodeje nemovitostí, který byl zaúčtován do výsledků ve druhém čtvrtletí 2008. Tyto příjmy částečně kompensovaly vyšší výdaje hotovosti na investice, které byly zaúčtované již ve čtvrtém čtvrtletí 2007, ale zaplacené až v průběhu prvních třech čtvrtletí roku 2008. Výsledkem kombinace výše uvedených faktorů je pokles čistých peněžních toků z investiční činnosti o 37,5 %.

Peníze a zadluženost
Dne 9. července 2008 splatila Telefónica O2 své 5-leté dluhopisy vydané v českých korunách ve výši 6 mld. Kč. Celková výše konsolidovaných finančních dluhů (krátkodobých a dlouhodobých) tak k 30. září 2008 dosáhla výše 3,4 mld. Kč, oproti 9 mld. Kč na konci června 2008. Objem hotovosti, peněžních ekvivalentů a krátkodobých finančních investic na konci září 2008 dosáhl výše 16,7 mld. Kč, což představuje nárůst z 15,1 mld. Kč na konci druhého čtvrtletí 2008. V průběhu třetího čtvrtletí 2008 pokračovala Telefónica O2 v akumulaci hotovosti pro výplatu dividendy za rok 2007 (16,1 mld. Kč), ke které došlo 8. října 2008, tzn. až ve čtvrtém čtvrtletí 2008. Jak bylo uvedeno výše, k tvorbě hotovosti ve třetím čtvrtletí 2008 přispěly významně příjmy z prodeje části portfolia nemovitostí. Výsledkem je ukazatel čisté zadluženosti ve výši mínus 17,7 % a hrubá zadluženost na úrovni 4,5 % ve srovnání s minus 0,4 % a 11,2 % na konci roku 2007.

Přehled výsledků v České republice
Aktivity společnosti Telefónica O2 ve třetím čtvrtletí roku 2008 se nadále zaměřovaly na zkvalitňování produktů a služeb v růstových oblastech. Společnost se zároveň soustředila na udržení výnosů z tradičních služeb.

Přehled mobilního segmentu3
Celkové výnosy z podnikání mobilního segmentu vzrostly v prvních třech čtvrtletích roku 2008 meziročně o 3,7 % na 25,1 mld. Kč a ve třetím čtvrtletí 2008 o 2,1 % na 8,6 mld. Kč. Výnosy ze služeb pak vzrostly o 4,3 % na 24,2 mld. Kč v prvních třech čtvrtletích a o 2,2 % na 8,2 mld. Kč v samotném třetím čtvrtletí.

Výnosy z hlasových služeb (stálé poplatky, hovorné a propojovací poplatky) vzrostly v prvních třech čtvrtletích roku 2008 dohromady meziročně o 2,0 % na 18,6 mld. Kč.

Počet registrovaných mobilních zákazníků k 30. září 2008 vzrostl meziročně o 4,4 % na 5 187 tisíc. Počet tarifních zákazníků k tomuto datu dosáhl výše 2 429 tisíc, meziročně o 269 tisíc více. To představuje meziroční nárůst o 12,4 %, který je výsledkem úspěšné strategie aktivní migrace zákazníků z předplacených služeb na tarifní. Čistý přírůstek počtu tarifních zákazníků dosáhl ve třetím čtvrtletí 2008 výše 60 tisíc. Podíl tarifních zákazníků na celkovém počtu dosáhl na konci září 2008 úrovně 46,8 % ve srovnání s 45,7 % ve druhém čtvrtletí a 43,5 % o rok dříve.

Na konci září 2008 dosáhl počet registrovaných zákazníků předplacených služeb 2 758 tisíc, meziročně o 1,7 % méně. Ve třetím čtvrtletí počet registrovaných zákazníků předplacených služeb poklesl o 59 tisíc. Podle metodologie, která definuje zákazníka předplacených služeb jako zákazníka, který generoval výnosy v průběhu posledních tří měsíců, dosáhl počet aktivních zákazníků předplacených služeb k 30. září 2008 výše 2 282 tisíc, což představuje pokles o 6,6 % ve srovnání se stejným období 2007.

Celková průměrná měsíční míra odchodu zákazníků v prvních třech čtvrtletích roku 2008 dosáhla výše 1,6 % stejně jako ve třech čtvrtletích roku 2007. Ve třetím čtvrtletí 2008 to bylo 1,6 %, tedy o 0,3 p.b. více ve srovnání s třetím čtvrtletím 2007.

Výnosy z měsíčních poplatků vzrostly v prvních třech čtvrtletích roku 2008 meziročně o 8,8 % na 5,7 mld. Kč, zejména díky 12,4 % meziročnímu nárůstu počtu tarifních zákazníků. Ve třetím čtvrtletí tyto výnosy vzrostly o 8,1 % na 2 mld. Kč.

Výnosy z hovorného poklesly v prvních třech čtvrtletích roku 2008 meziročně o 1 % na 8,9 mld. Kč (6,1% pokles v samotném třetím čtvrtletí), zejména kvůli poklesu výnosů z roamingu v zahraničí. Průměrný počet minut na zákazníka za měsíc dosáhl v prvních třech čtvrtletích roku 2008 výše 120 minut, v porovnání se 115 minutami v prvních třech čtvrtletích roku 2007 (120 minut ve třetím čtvrtletí 2008 a 117 minut ve třetím čtvrtletí 2007). Za tímto růstem stojí zejména nárůst počtu tarifních zákazníků generujících větší hlasový provoz a úspěch tarifů stimulujících provoz v mobilní síti, které si získaly oblibu mezi zákazníky. Do konce září 2008 si některý z nové koncepce tarifů O2 Neon uvedených na trh v květnu aktivovalo zhruba 140 tisíc zákazníků.

Výnosy z propojení (příchozí provoz a roaming zákazníků zahraničních operátorů) dosáhly v prvních třech čtvrtletích 2008 výše 4 mld. Kč, meziročně o 0,4 % méně, zatímco ve třetím čtvrtletí poklesly o 0,5 %. Důvodem tohoto poklesu byly zejména nižší výnosy z roamingu zákazníků zahraničních operátorů přijíždějících do České republiky v důsledku snížení terminačních poplatků v rámci Evropské unie.

V prvních třech čtvrtletích 2008 dosáhla hodnota ukazatele ARPU4 výše 519 Kč ve srovnání s 523 Kč za první tři čtvrtletí 2007. Ve třetím čtvrtletí dosáhla výše ARPU 524 Kč oproti 540 Kč ve třetím čtvrtletí 2007. Průměrný měsíční výnos na tarifního zákazníka dosáhl v prvních třech čtvrtletích 2008 výše 854 Kč, o 6,7 % méně než v prvních třech čtvrtletích 2007 (915 Kč), zatímco v samotném třetím čtvrtletí 2008 to bylo 846 Kč ve srovnání s 916 Kč v roce 2007. Hlavním důvodem poklesu ARPU u tarifních zákazníků byla migrace předplacených zákazníků na tarifní služby. ARPU u zákazníků předplacených služeb klesl v prvních třech čtvrtletích roku 2008 meziročně o 1,9 % na 242 Kč z 247 Kč ve stejném období 2007 a z 256 Kč ve třetím čtvrtletí 2007 na 246 Kč ve stejném období 2008.

Celkové výnosy ze služeb s přidanou hodnotou (včetně SMS, MMS a obsahu) vzrostly v prvních třech čtvrtletích 2008 meziročně o 8,3 % na 3,6 mld. Kč (o 4,6 % ve třetím čtvrtletí 2008) díky pokračujícímu růstu objemu SMS a MMS zpráv. Zákazníci společnosti Telefónica O2 poslali a přijali v prvních třech čtvrtletích 2008 celkem 2 427 mil. SMS, což představuje meziroční nárůst o 8 %.

Výnosy z internetu a datových služeb zaznamenaly v prvních třech čtvrtletích roku 2008 meziroční nárůst o 8,1 % a dosáhly výše 1,6 mld. Kč (nárůst o 5,6 % na 556 mil. Kč ve třetím čtvrtletí). Celkový počet tarifních datových zákazníků (GPRS, CDMA a UMTS) vzrostl k 30. září 2008 meziročně o 19 % na 217 tisíc. Čistý přírůstek těchto zákazníků ve třetím čtvrtletí 2008 dosáhl 5 tisíc. Průměrný měsíční výnos z datových služeb na zákazníka dosáhl v prvních třech čtvrtletích roku 2008 výše 113 Kč, o 2,6 % více ve srovnání s prvními třemi čtvrtletími roku 2007, zatímco ve třetím čtvrtletí poklesl meziročně o 0,5 % na 112 Kč. Díky nárůstu počtu zákazníků mobilních datových služeb dosáhl průměrný měsíční výnos z datových služeb bez SMS na zákazníka 43,6 % z celkového měsíčního průměrného výnosu na zákazníka z datových služeb v prvních třech čtvrtletích roku 2008 a 45,7 % ve třetím čtvrtletí, ve srovnání s 42,9 % a 45,5 % ve stejných obdobích 2007. V souladu se svojí strategií zaměřenou na maximální uspokojení potřeb svých zákazníků Telefónica O2 plánuje podstatně rozšířit pokrytí své 3G sítě. 3G pokrytí bude rozšířeno do dalších 20 až 30 měst České republiky, což podle společnosti bude znamenat pokrytí více než 70 % populace v České republice v následujících 2 až 3 letech.

Přehled segmentu pevných linek5
Celkové výnosy z podnikání v segmentu pevných linek poklesly v prvních třech čtvrtletích 2008 meziročně o 1,2 % na 22,1 mld. Kč, ale v samotném třetím čtvrtletí 2008 vzrostly o 7,5 % na 7,9 mld. Kč. Za tímto růstem stálo zlepšení výkonnosti tradičních služeb (snížení poklesu počtu pevných linek a vliv univerzální služby). Společnost očekává, že ICT služby pozitivně ovlivní výnosy segmentu pevných linek zejména ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku a přispějí tak velkou měrou k dosažení celoročního cíle nárůstu výnosů.

Výnosy z měsíčních poplatků poklesly v prvních třech čtvrtletích 2008 meziročně o 16,2 % na 6,1 mld. Kč (o 16,4 % ve třetím čtvrtletí 2008) zejména kvůli 11,3% poklesu počtu pevných telefonních linek. Jejich počet dosáhl na konci září 2008 výše 1 892 tisíc. Nicméně pokles počtu pevných telefonních linek se v prvních třech čtvrtletích 2008 v porovnání se stejným obdobím 2007 snížil o 33,9 %. Ve třetím čtvrtletí 2008 dosáhl čistý pokles počtu pevných telefonních linek 45 tisíc ve srovnání s 58 tisíci ve druhém čtvrtletí 2008 a s 74 tisíci v prvním čtvrtletí 2008. Snížení poklesu je výsledkem zlepšujícího se počtu hrubých přírůstků a menšího počtu odhlášených pevných linek. K tomuto pozitivnímu vývoji přispělo úsilí společnosti zvýšit kvalitu pevných linek vylepšenou nabídkou služeb vysokorychlostního připojení k internetu a konvergentních balíčků. Celkový počet zákazníků, kteří si objednali některý z balíčků (O2 Duo, O2 Trio, O2 Duo Mobil), dosáhl na konci září 2008 zhruba 190 tisíc.

Výnosy z tradičních hlasových služeb (hovorné a propojení) poklesly v prvních třech čtvrtletích 2008 dohromady meziročně o 2,2 % na 6,7 mld. Kč, zatímco ve třetím čtvrtletí 2008 vzrostly o 1,6 %. Za první tři čtvrtletí roku 2008 poklesly výnosy z hovorného meziročně o 7,8 % na 3,2 mld. Kč, což bylo způsobeno 13,8% poklesem hlasového provozu generovaného zákazníky pevných linek na 1 760 milionů minut. V samotném třetím čtvrtletí 2008 výnosy z hlasového provozu klesly o 7 % a hlasový provoz klesl o 11,8 %. Výnosy z propojení v prvních třech čtvrtletích roku 2008 meziročně vzrostly o 3,3 % a dosáhly 3,6 mld. Kč (nárůst o 9,6 % ve třetím čtvrtletí 2008). Tento vývoj byl výsledkem nárůstu mezinárodního tranzitního provozu a nárůstu počtu zpřístupněných místních smyček, které více než kompenzovaly pokles výnosů z příchozího provozu.

S cílem ještě více zatraktivnit své služby založené na technologii ADSL a zvýšit svůj podíl na trhu fixního vysokorychlostního připojení k internetu Telefónica O2 v průběhu třetího čtvrtletí zdokonalila svoji nabídku služeb ADSL. U služby O2 Internet ADSL zvýšila rychlost připojení až čtyřnásobně při zachování stávající ceny. Základní rychlost byla zvýšena na 8 Mb/s, kromě toho nabízí i prémiovou rychlost 16 Mb/s. Výnosy z internetu a IPTV vzrostly v prvních třech čtvrtletích roku 2008 dohromady meziročně o 6,8 % na 3,1 mld. Kč (o 4 % ve třetím čtvrtletí 2008) díky 11,5% nárůstu výnosů ze služeb založených na vysokorychlostním připojení k internetu. To potvrdilo úspěšnou strategii společnosti zaměřenou na rostoucí služby technologie ADSL, IPTV a jedinečný obsah. Výnosy ze služeb založených na vysokorychlostním připojení k internetu (ADSL, IPTV a služby obsahu) dosáhly v prvních třech čtvrtletích roku 2008 výše 3 mld. Kč, z toho 2,8 mld. Kč představovaly výnosy z maloobchodních služeb (meziroční nárůst o 14,8 %) a 253 mil. Kč z velkoobchodních služeb (meziroční pokles o 15,5 %). Celkový počet přípojek ADSL (maloobchodních i velkoobchodních) ke konci září 2008 stoupl na 608 tisíc ve srovnání s 545 tisíci na konci září 2007, což představuje meziroční nárůst o 11,6 %. Počet maloobchodních uživatelů ADSL se zvýšil meziročně v tomto období o 14,3 % na 552 tisíc. Počet zákazníků služby O2 TV dosáhl k 30. září 2008 výše 108 tisíc zákazníků.

Výnosy z datových služeb poklesly v prvních třech čtvrtletích roku 2008 meziročně dohromady o 3,7 % na 2,9 mld. Kč zejména kvůli 17,3 % poklesu výnosů z pronajatých okruhů na 1,3 mld. Kč, zatímco výnosy z datových služeb sítě vzrostly meziročně o 11,5 % na 1,6 mld. Kč díky nárůstu počtu IP Connect a IP VPN připojení.

Ostatní výnosy (ICT, koncová zařízení a ostatní telekomunikační služby) se v prvních třech čtvrtletích roku 2008 zvýšily celkem o 45,9 % na 3,2 mld. Kč. Za tímto růstem stojí především výnosy z univerzální služby, které ve třetím čtvrtletí 2008 dosáhly výše zhruba 960 mil. Kč.

Aktivity na Slovensku
S cílem podpořit růst počtu zákazníků uvedla Telefónica O2 Slovakia v září 2008 na trh službu O2 Fér. Jedná se o jednoduchý tarif, který spojuje přednosti předplacených a smluvních služeb a ruší povinné měsíční poplatky. Po jednom měsíci od uvedení této novinky na trh se ukázalo, že O2 Fér si mezi zákazníky získal popularitu. Výsledkem byl nárůst počtu žádostí zákazníků ostatních operátorů o přenesení čísla ke společnosti Telefónica O2 Slovakia.

K 30. září 2008 dosáhl počet registrovaných zákazníků na Slovensku výše 413 tisíc. Podle metodologie, která definuje aktivního zákazníka jako zákazníka, který generoval výnosy v průběhu posledních tří měsíců, dosáhl počet aktivních zákazníků výše 277 tisíc (z čehož 199 tisíc bylo zákazníků předplacených služeb). To představuje meziroční nárůst o 10,8 %, zejména díky nárůstu počtu zákazníků smluvních služeb. Tento vývoj potvrzuje stabilizaci zákaznické základny po deaktivaci neaktivních zákazníků, ke které došlo v prvním a druhém čtvrtletí 2008.

Výnosy společnosti Telefónica O2 Slovakia se v prvních třech čtvrtletích roku 2008 ve srovnání se stejným obdobím v roce 2007 více než ztrojnásobily. Za tímto růstem stojí zejména zlepšení zákaznické struktury. Zavedení systému efektivních opatření v oblasti kontroly a vymáhání pohledávek v průběhu druhého čtvrtletí 2008 vedlo ke snížení tvorby opravných položek k pohledávkám.

Telefónica O2 Slovakia nadále pokračovala v rozvoji své sítě a do konce září 2008 zprovoznila více než 850 základnových stanic. Tím splnila podmínky vyplývající z licence na poskytování mobilních služeb na Slovensku. Její síť tak pokrývá téměř 90 % populace, což je zhruba dvakrát více než požadují licenční podmínky a umožňuje realizovat více než 80 % hlasového provozu generovaného jejími zákazníky ve vlastní síti.

Konsolidované provozní náklady
Konsolidované provozní náklady skupiny (včetně Slovenska) vzrostly v prvních třech čtvrtletích 2008 meziročně o 5,2 % na 27,6 mld. Kč, zatímco ve třetím čtvrtletí 2008 to bylo o 8,7 % na 9,8 mld. Kč.

Dodávky, které zahrnují náklady na propojení a roaming, náklady na prodej zboží a ostatní dodávky, dosáhly v prvních třech čtvrtletích roku 2008 dohromady výše 13,4 mld. Kč, meziročně o 6,2 % více, zatímco ve třetím čtvrtletí 2008 vzrostly o 17,4 %. Náklady na propojení vzrostly v prvních třech čtvrtletích roku 2008 meziročně o 7,9 % na 8,9 mld. Kč a o 11,5 % ve třetím čtvrtletí díky vyšším nákladům za tranzitní služby (v souladu s vyššími výnosy) a nákladům na Slovensku. Náklady na prodej zboží poklesly v prvních třech čtvrtletích roku 2008 meziročně o 5 % na 230 mi. Kč. Ostatní dodávky se v prvních třech čtvrtletích roku 2008 zvýšily o 12,5 % na 2,3 mld. Kč a o 63,6 % ve třetím čtvrtletí zejména díky nákladům spojených s universální službou, které v tomto čtvrtletí dosáhly výše přibližně 660 mil. Kč.

Osobní náklady, včetně nákladů souvisejících se snižováním počtu zaměstnanců, dosáhly v prvních třech čtvrtletích roku 2008 výše 5,3 mld. Kč, o 0,4 % méně ve srovnání se stejným obdobím roku 2007. Ve třetím čtvrtletí to bylo meziročně o 0,9 % méně i přes zahrnutí zaměstnanců společnosti Deltax Systems (jejíž výsledky nebyly v roce 2007 konsolidovány) a rostoucí počet zaměstnanců na Slovensku. Počet zaměstnanců skupiny dosáhl k 30. září 2008 výše 9 201, meziročně o 2 % méně. Počet zaměstnanců mateřské společnosti Telefónica O2 Czech Republic se do konce září 2008 snížil meziročně o 4,4 % na 8 486.

Celkové náklady na subdodávky vzrostly v prvních třech čtvrtletích roku 2008 meziročně o 5 % na 8,2 mld. Kč, ale jen o 0,6 % ve třetím čtvrtletí. Náklady na marketing a prodej poklesly meziročně o 4,1 % na 2,3 mld. Kč. Náklady na opravy a údržbu sítí a IT poklesly v prvních třech čtvrtletích roku 2008 meziročně o 7,3 % na 1,8 mld. Kč díky pokračujícímu zlepšení efektivity v oblasti nákupu těchto služeb. Nájemné a náklady na provoz budov a vozidel dosáhly 1,6 mld. Kč, meziročně o 19,1 % více. Tento nárůst byl zapříčiněn především vyššími náklady na nájem a služby souvisejícími s přestěhováním sídla společnosti do nové budovy a náklady spojenými s nájmem na Slovensku. Spotřeba materiálu a energie vzrostla meziročně o 22 % na 686 mil. Kč, zejména z důvodu nárůstu cen elektrické energie a nákladů na Slovensku. Ostatní externí náklady včetně nákladů na poradenské služby, call centra a další externí služby klesly v prvních třech čtvrtletích roku 2008 dohromady meziročně o 15 % na 1,2 mld. Kč (pokles o 8,5 % ve třetím čtvrtletí).

Daně, které zahrnují daně jiné než daň z příjmů, poplatky a opravné položky vzrostly v prvních třech čtvrtletích roku 2008 meziročně o 42,8 % na 740 mil. Kč, zejména kvůli tvorbě opravných položek k pohledávkám na Slovensku v prvním čtvrtletí a druhém čtvrtletí, zatímco tyto opravné položky ve třetím čtvrtletí významně klesly. Výsledkem bylo snížení růstu této kategorie nákladů ve třetím čtvrtletí na 7,2 %.

Výhled pro zbytek roku 2008
Na základě zveřejněných výsledků za první tři čtvrtletí roku 2008 Telefónica O2 věří, že je na dobré cestě splnit své cíle hospodaření pro rok 2008. Pokračující zpomalení poklesu pevných linek, fixní a mobilní internetové služby, ICT služby a zvýšení příspěvku výnosů realizovaných na Slovensku jsou hlavními oblastmi pro dosažení růstu konsolidovaných výnosů6 o 2 až 4 % v roce 2008 ve srovnání s rokem 2007. Výsledkem pokračující důsledné finanční disciplíny zaměřené na efektivní provoz a snižování negativního vlivu provozu na Slovensku na marži skupiny bude nárůst provozního zisku před odpisy a amortizací (OIBDA)7 v roce 2008 meziročně o 0 až 2 %. Skupina dále předpokládá, že celkové konsolidované investice v roce 2008 budou zhruba o 5 až 10 % nižší než původně očekávaných 9 mld. Kč.

Tiskové zprávy

Diskuse