Digitalizace škol s Intelem
4. 12. 2008 20:08 Rubrika: Tiskové zprávy
Intel pomůže školám vyučovat digitálně
TISKOVÁ ZPRÁVA - v původním znění
Zcela nový způsob využívání počítačů při výuce přináší školám spolupráce ministerstva školství a společnosti Intel. Český koncept inspirovala řada podobných úspěšných zahraničních realizací. Míru a způsob svého zapojení budou ovlivňovat samy školy.
Společnost Intel a Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky se dnes podpisem Memoranda o vzájemném porozumění zavázaly podpořit koncepci rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání v období 2009–2013. Učiní tak prostřednictvím dvou projektů: „Intel – Vzdělávání pro budoucnost“ a „1:1 eLearning“.
„Intel – Vzdělávání pro budoucnost“ pomáhá učitelům naplno využívat možností nových digitálních technologií
Pomocí metody „výuky lektorů“ umožní program Intel – Vzdělávání pro budoucnost učitelům pracovat s informačními technologiemi jinak než doposud. S výpočetní technikou se nepracuje pouze v jedné počítačové učebně, ale v běžných hodinách výuky. Učitel i studenti naplno využívají školní počítačovou síť i nová dostupná digitální média (internet, digitální tabule atd.). Plán výuky si připravuje učitel sám a díky tomu může tempo a obsah výuky přizpůsobit tempu práce skupiny i dlouhodobým cílům. Program rovněž podporuje vzdělávání studentů z domova.
„Memorandum, které jsme se společností Intel vzájemně podepsali, znamená podporu naší koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělání. Její realizaci si nedokážu představit bez úzké spolupráce se silnými a zkušenými partnery, jako je tento,“ řekl Ondřej Liška, ministr školství.
Jedním z klíčových bodů programu Intel – Vzdělávání pro budoucnost v České republice je školit učitele tak, aby byli připraveni nové možnosti digitální výuky naplno využít. Účast učitelů v tréninkovém programu samozřejmě není povinná. Absolventi programu, kteří úspěšně zvládnou závěrečný test, získají mezinárodní odborný certifikát.
K tomu, aby digitalizace výuky přinesla požadovaný efekt, je nezbytná intenzivní a nepřetržitá podpora ze strany jejího iniciátora, tedy vlády. Uvádí to agentura Economist Intelligence Unit (EIU) ve své Studii o zmenšování digitální propasti v Evropě. Velmi důležitou součástí celého projektu je podpora dalšího vzdělávání učitelů.
„1:1 eLearning“ je synonymem pro výukové metody 21. století
Nový výukový program společnosti Intel pro efektivní výuku 21. století s názvem „1:1 eLearning“ je založen na maximálním využití všech znalostí a dovedností studentů. V průběhu výuky studenti průběžně rozvíjejí i schopnost kritického myšlení, řešení abstraktních problémů nebo týmové spolupráce při řešení úkolů. Osvojení těchto dovedností již u nejmladší věkové skupiny může výrazně zvýšit šanci na budoucí úspěšné uplatnění.
„Jsme rádi, že můžeme podpořit rozvoj vzdělání v České republice a umožnit tak dětem plně rozvinout jejich dovednosti,“ prohlásila Bernadette Andrietti, ředitelka společnosti Intel pro Evropu. „Naše zkušenosti z celého světa ukazují, že při aktivní spolupráci privátního a veřejného sektoru je začlenění digitálních technologií do výuky velmi efektivní,“ dodala Bernadette Andrietti.
Nedílnou součástí programu 1:1 eLearning je využívání speciálních notebooků pro studenty i učitele, určené pro výuku ve škole i doma. Společnost Intel se zavázala základní škole Pramínek v Brně zapůjčit v druhé polovině školního roku 2008/2009 celkem 25 počítačů Intel Classmate PC.
Inspirace ze zahraničí
Spolupráce při vzdělávání byla inspirována řadou již probíhajících evropských programů. Ty nejznámější jsou popsány ve Studii o zmenšování digitální propasti v Evropě.
Jedním z příkladů může být program portugalské vlády. Ambiciózní vzdělávací program s názvem „Magalhãesova iniciativa“ se zaměřuje na výuku nových technologií a svým rozsahem se tento projekt řadí mezi největší na světě. Cílem iniciativy je poskytnout v následujícím školním roce portugalským žákům půl milionu počítačů typu Classmate PC. Plně vybavený studentský notebook vyvinula právě pro vzdělávací účely společnost Intel. Magalhãesova iniciativa doplňuje loni zahájený úspěšný projekt „e-Škola“, který zajišťuje stejný typ notebooků a přístup k internetu učitelům a studentům středních škol. Oba programy tvoří součást rozsáhlého vládního „Technologického plánu – Portugalsko“. Ten si klade za cíl rozšířit používání počítačů a internetu, poskytnout portugalským občanům nejnovější technologie a podpořit jejich účast na znalostní ekonomice.
Dalším příkladem je program rumunské vlády s názvem EURO2000, zahájený už v roce 2004. Rumunsko se v něm zaměřilo na vybavení sociálně slabších domácností s dětmi ve školním věku počítači pro výuku. Vláda vydává na základě zákona přijatého rumunským parlamentem žákům z rodin s nízkými příjmy poukazy na nový počítač. Podle předsedy komise pro ICT rumunského parlamentu Varujana Pambucciana „Rumunsko zahájilo svůj program eInclusion výchovou mladší generace“.
Celé znění Studie o zmenšování digitální propasti v Evropě, kterou vypracovala agentura Economist Intelligence Unit (EIU), najdete v příloze nebo na adrese
http://www.mediakom.cz/intel/2008_12_03-Memorandum/orig/CZ_economist_17_11_08.pdf.
Studie je sponzorována společností Intel.
Co bylo obsahem Memoranda, naleznete na http://www.mediakom.cz/intel/2008_12_03-Memorandum/MOU_MSMT_Intel_web.doc