Český Google Zeitgeist 2008

10. 12. 2008 21:18    Rubrika: Tiskové zprávy

• Zároveň roste zájem českých uživatelů o praktické informace, nejvíce o mapy

TISKOVÁ ZPRÁVA - v původním znění







Jaký byl rok 2008? Google Zeitgeist, v doslovném překladu „duch doby“, hledá na tuto otázku odpověď na základě nejpopulárnějších a nejrychleji rostoucích dotazů. Kombinací milionů nejhledanějších slov se podařilo dát dohromady přehled témat a událostí, která v tomto roce zajímala českou, ale i světovou veřejnost nejvíce.

Rok 2008 byl i v České republice rokem změn a různých společenských, politických i ekonomických událostí a informace o nich čeští uživatelé hledali i na vyhledávači Google. Nejhledanější je v Čechách zábava a hudba, což potvrzují i první tři příčky: mp3, hry a YouTube. Největšími skokany jsou moderní komunikace (iPhone a Facebook), i když první příčku má opět zábava, a to v pohodlí domova - filmy online.

A zábava vyhrává i v sekci „české“, kde vede Česká televize. A asi vás překvapí i „gramatická nejistota“, kterou naznačuje časté hledání pravidel českého pravopisu. Nejčastěji hledanými sporty zůstávají fotbal a hokej, je zajímavé, že v jejich těsném závěsu je golf.

Rok 2008 byl bohatý i na politické i společenské kauzy, přičemž pro veřejnost nejzajímavějšími byly kauzy soudce Jiřího Berky, moderátora Leoše Mareše a politika Jiřího Čunka. Nejhledanějšími českými umělci jsou Ewa Farna, Jaromír Nohavica a Daniel Landa.

„Je zajímavé vidět, kolik zábavy vyhledávač Google českým uživatelům přináší, ať už v podobě hudby, her, videa, filmů, televizní zábavy nebo komunikace s kamarády v rámci sociálních sítí,“ říká Kateřina Holcmanová, marketingová manažerka Google ČR a dodává: „Na druhé straně stoupá zájem o praktické informace po každý den, jakými jsou hlavně mapy, lokální vyhledávání nebo hledání práce.“

Poprvé v historii Googlu (od roku 2001) jsou k dispozici informace nejenom o celosvětovém duchu doby, ale také o nejvyhledávanějších slovech ve více než 30 různých zemích, a to na speciálně vytvořené webové stránce Google Zeitgeist 2008. Největší skokani v celosvětovém žebříčku odrážejí zájem o události jako Olympijské hry v Pekingu a Euro 2008 a také zájem o americké politiky a sociální sítě. Mezi nejzajímavější mezikontinentální zjištění patří:

1. sarah palin
2. beijing 2008
3. facebook login
4. tuenti
5. heath ledger
6. obama
7. nasza klasa
8. wer kennt wen
9. euro 2008
10. jonas brothers

Více informací najdete na www.google.com/zeitgeist2008.

České žebříčky Google Zeitgeist pro rok 2008

Největší skokani 2008
Tento přehled znázorňuje 10 slov, která zaznamenala největší skok v počtu vyhledávání českými uživateli Google.

1. filmy online
2. iphone
3. facebook
4. naruto
5. aukro
6. youtube
7. ošklivka Katka
8. bary a restaurace
9. opencard
10. xfaktor

Nejvyhledávanější slova 2008
Tento přehled znázorňuje 10 slov, která byla mezi českými uživateli Google absolutně nejvyhledávanější.

1. mp3
2. hry
3. youtube
4. mapy
5. práce
6. Praha
7. Brno
8. video
9. tv
10. program

V dalších specializovaných žebříčcích si pak můžete přečíst, která celebrita je mezi internetovými uživateli nejpopulárnější nebo které sporty letos vedly.

Tématické Zeitgeisty:

Sport
1. fotbal
2. hokej
3. golf
4. euro 2008
5. skate
6. nhl
7. tenis
8. olympic
9. f1
10. brusle

České kauzy 2008
1. kauza Berka
2. kauza Mareš
3. kauza Čunek
4. kauza Morava
5. kauza Nohavica
6. kauza Pechanec
7. kauza Tlustý
8. kauza Moťovský
9. kauza Berdych
10. kauza Bohdalová

Česká, český, české... 2008
1. česká televize
2. pravidla českého pravopisu
3. česká hymna
4. česká republika
5. české rádio
6. české budějovice
7. český humor
8. typicky české
9. česká miss
10. xfactor česky

České celebrity 2008
1. Ewa Farna
2. Nohavica
3. Daniel Landa
4. Chinaski
5. Tři sestry
6. Kluci v akci
7. Ošklivka Katka
8. Leoš Mareš
9. Kateřina Janečková
10. Marek Ztracený

YouTube celebrity 2008
Tento přehled prezentuje 10 celebrit, které nejčastěji vyhledávali čeští uživatelé YouTube.

1. Avril
2. Rihanna
3. Lucie
4. Linkin Park
5. Landa
6. Akon
7. Pink
8. Madonna
9. Kiss
10. Ewa Farna

Co je to Zeitgeist?

Každý rok Google vyhlašuje výroční žebříček "Zeitgeist" (z němčiny doslovně „duch doby), připravený na základě nejpopulárnějších a nejrychleji rostoucích dotazů mezi těmi milióny, které vyhledávač Google zodpovídá každý den. Abyste zkoumali aktuální trendy, není nutné čekat na konec roku. Google má hned několik nástrojů, kterými můžete zkoumat popularitu různých témat v globálním i lokálním měřítku, v současnosti i v minulosti. Jsou po celý rok k dispozici na www.google.com/zeitgeist. Na druhou stranu tyto nástroje nelze použít k vystopování jednotlivých uživatelů nebo k průzkumu jeho preferencí, protože nástroje řady Google Zeitgeist pracují pouze s agregovanými, anonymizovanými daty.

Místní žebříčky nevyhledávanějších slov dle různých kategorií najdete na adrese sites.pressatgoogle.com/zeitgeist08-cz.

Tiskové zprávy

Diskuse