Český Google Zeitgeist 2009

1. 12. 2009 20:35    Rubrika: Tiskové zprávy

Trendy vyhledávání na Google.cz: Technologie, vynalézavost, video

TISKOVÁ ZPRÁVA - v původním znění


Letošní žebříček nejvyhledávanějších slov na Google.cz potvrzuje tři základní vlastnosti českého národa: zájem o využití technologií ve všech oblastech života, velká vynalézavost a obliba filmu a videa.

• Technologie: V českém „duchu doby“ 2009 vyhrává zájem o různorodé technologie pro komunikaci, sdílení, práci nebo zábavu: YouTube, Facebook, Windows 7, mapy, překladač, sms, Aukro, jak psát web nebo jak na počítač.
• Vynalézavost: Češi často hledají způsob, jak něco využít zdarma nebo za výhodnějších podmínek, což potvrzuje druhé nejhledanější slovo za rok 2009 – free nebo také jeden ze skokanů – sms zdarma.
• Film a video: Češi jsou věrní své tradici milovníků filmu (videa), což potvrzují dotazy jako video, TV, YouTube, ČSFD a iVysílání.
• Přestože se Češi na internetu rádi zabaví, stále častěji vyhledávají praktické informace, jako mapy, překladač, počasí, jízdní řády nebo také nabídky práce.
• Vyhledávání ovlivnila i ekonomická krize – do první desítky skokanů se dostal úřad práce; práce se umístila v první desítce nejhledanějších slov
• Trendem mobilního vyhledávání jsou sociální sítě, email a instant messenger, takže snaha být v kontaktu s ostatními kdekoliv a kdykoliv.
• Největší českou skokankou z českých celebrit za rok 2009 je Marta Jandová.
• Na vyhledávání měly vliv i globální události – smrt známých osobností, vývoj nových technologií nebo události spojené s Evropskou unií.

Jaký byl rok 2009 ve vyhledávání Google? Google Zeitgeist, v doslovném překladu „duch doby“, hledá na tuto otázku odpověď na základě nejpopulárnějších a nejrychleji rostoucích dotazů. Kombinací milionů nejhledanějších slov se podařilo dát dohromady přehled témat a událostí, které v tomto roce zajímaly českou veřejnost.

Letošní žebříček potvrzuje, že technologie jsou Čechům opravdu blízké, a to ve všech sférách jejich života, ať už to je práce, komunikace, zábava, komunity, obchod online nebo možnost nalezení výhodné nabídky. Zajímavý je i velmi silný sociální aspekt mobilního vyhledávání.

„Pro nás je opravdu dobrou zprávou, že technologie jsou tím, co Čechy opravdu baví a o co se intenzivně zajímají," říká Kateřina Holcmanová, marketingová manažerka Googlu, a dodává: „Jelikož Češi čím dál tím více potvrzují praktické využití technologií v běžném životě, i v příštím roce jim budeme přinášet další do češtiny lokalizované technologické novinky ve vyhledávání, komunikaci a sdílení informací."

Největším skokanům letos vládly Windows 7, které tak „odsunuly“ výrazy ze světa zábavy na další pozice. Tam se umístil stále oblíbenější Facebook následovaný letošní Česko-Slovenskou Superstar. V žebříčku nejvyhledávanějších slov se znova po roce na první pozici dostaly mp3 a další příčky potvrdily zájem Čechů o technologie (video, tv, YouTube). Na dalších příčkách se objevily hry (podobně jako loni), které přeskočily populární Facebook.

Češi stále více potvrzují, že kromě zábavy jim internet slouží i jako zdroj praktických informací pro každý den, jako už zmíněné mapy, překladač, počasí nebo jízdní řády. Zejména firmy z oblasti služeb a cestovního ruchu potěší a inspiruje, že právě ony jsou nejčastějším objektem hledání na Mapách Google.

Letošní rok byl ovšem i rokem politických změn a významných událostí, což se odrazilo v žebříčku politických skokanů. První příčky ovládla Evropská unie, státy EU, Lisabonská smlouva a Rada Evropy.

Svět celebrit ovlivnila soutěž Česko-Slovenská Superstar, kdy největší českou skokankou se stala jedna z porotkyní – Marta Jandová. Kontroverzní Lady Gaga vyskočila o nejvíce příček ze všech zahraničních celebrit. Smutné události – smrt Michaela Jacksona a Patricka Swayzeho – se na žebříčku odrazily také.

V rámci snahy naučit se „jak na to?“ vyhrává jednoznačně vytvoření webové stránky, ale i méně lichotivá stránka českého národa – nadváha (jak zhubnout?). Je vidět, že kluci hledají na internetu dokonce inspiraci „jak sbalit holku“.

Více informací o letošních žebříčcích najdete níže v části „České žebříčky Google Zeitgeist pro rok 2009“

Globální Zeitgeist

Na speciálně vytvořené stránce Google odhaluje výsledky globálního vyhledávání za rok 2009. Letos globální výsledky ukazují zájem o sféru populární kultury (s králem popu na vrcholu, následovaném filmem New Moon a Lady Gaga), oblíbené byly i sociální sítě (Facebook) a nové technologie jako Windows 7.

Globální skokani roku 2009:

1. michael jackson
2. facebook
3. tuenti
4. twitter
5. sanalika
6. new moon
7. lady gaga
8. windows 7
9. dantri.com.vn
10. torpedo gratis

Více informací o globálním Zeitgeist žebříčku najdete na adrese google.com/zeitgeist2009.

České žebříčky Google Zeitgeist pro rok 2009

Největší skokani 2009
Následující žebříček znázorňuje 10 slov, která zaznamenala největší skok v počtu vyhledávání českými uživateli Google.

1. Windows 7
2. Facebook
3. Superstar
4. překladač
5. sms zdarma
6. CSFD
7. úřad práce
8. mapy
9. Aukro
10. iVysílání

Nejvyhledávanější slova 2009
Tento přehled přináší 10 slov, která byla mezi českými uživateli Google absolutně nejvyhledávanější.

1. mp3
2. free
3. video
4. tv
5. YouTube
6. hry
7. Facebook
8. práce
9. mapy
10. počasí

V dalších specializovaných žebříčcích se můžete seznámit s největšími skokany ze světa showbusinessu, podívat se na nejhledanější „jak?“ nebo na oblíbené výrazy na Mapách Google.

Tématické Zeitgeisty:

Největší skokani v showbusinessu

1. Marta Jandová
2. Lady Gaga
3. Xindl X
4. Robert Pattinson
5. Michael Jackson
6. Lily Allen
7. Miley Cyrus
8. Patrick Swayze
9. Pussycat Dolls
10. Rammstein

Nejhledanější „jak?“

1. Jak psát web?
2. Jak zhubnout?
3. Jak sbalit holku?
4. Jak napsat životopis?
5. Jak na počítač?
6. Jak uvázat kravatu?
7. Jak otěhotnět?
8. Jak podnikat?
9. Jak přibrat?
10. Jak fotit?

Největší političtí skokani

1. Evropská unie
2. státy EU
3. Lisabonská smlouva
4. Rada Evropy
5. Silvio Berlusconi
6. OSN
7. Barack Obama
8. Nicolas Sarkozy
9. předsednictví EU
10. NATO

Nejhledanější na Mapách Google

1. hotel
2. restaurace
3. ubytování
4. úřad práce
5. pošta
6. airport
7. MHD
8. firmy
9. poliklinika
10. metro

Nejhledanější v mobilu

1. Facebook
2. IDOS
3. Lide.cz
4. YouTube
5. SMS zdarma
6. Libimseti.cz
7. Mapy
8. TV program
9. Gmail
10. ICQ

Co je to Zeitgeist?

Každý rok Google vyhlašuje výroční žebříček "Zeitgeist" (z němčiny doslovně „duch doby), připravený na základě nejpopulárnějších a nejrychleji rostoucích dotazů mezi těmi miliony, které vyhledávač Google zodpovídá každý den. Abyste zkoumali aktuální trendy, není nutné čekat na konec roku. Google má hned několik nástrojů, kterými můžete zkoumat popularitu různých témat v globálním i lokálním měřítku, v současnosti i v minulosti. Jsou po celý rok k dispozici na www.google.com/zeitgeist. Na druhou stranu tyto nástroje nelze použít k vystopování jednotlivých uživatelů nebo k průzkumu jeho preferencí, protože nástroje řady Google Zeitgeist pracují pouze s agregovanými, anonymizovanými daty.

Další informace k Zeitgeistu naleznete na českém press centru.

Tiskové zprávy

Diskuse