NVIDIA Quadro 1000M - grafika pro 15'' workstation
31. 8. 2011 07:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
NVIDIA nabízí grafickou kartu ve středním výkonovém pásmu, ovšem s vyladěním a certifikacemi pro profesionální použití v řadě 3D modelovacích či renderovacích programů nebo ve zdravotnictví. Použila sice osvědčený, v základu rok starý čip, ale dokázala, že s drobnými úpravami a velkou precizností při psaní ovladačů lze výkon karty vylepšit nejen ve specifickém prostředí Computer Aided Design (CAD), ale třeba i ve hrách.
Profesionálové (v našem pohledu tedy lidé, kteří se prací na počítači živí), kteří u notebooku potřebují výkonnější grafický adaptér s patřičnými certifikacemi, ale nechtějí větší než 15" workstation, nemají mnoho grafických karet na výběr. Jednou z možností je dnes představovaná grafická karta. Výkonu má právě tak pro práci se složitými programy na 3D modelování, kdy vás nenadchne, ale ani příliš neomezí. Já osobně vidím typického uživatele jako mladého modeláře v CADu, výborné výsledky oproti svému „civilnímu“ bratru pak karta vykazovala v animačních programech Maya a LightWave.
Co je vlastně Quadro 1000M zač? Zde může možná následovat mírné rozčarovaní, ale se svým soudem ještě chvíli počkejte. Nedávno jsme si popisovali grafickou kartu GeForce GT 525M, což je opravdu „civilní bratr“ Quadra 1000M. Obě karty jsou založeny na jádru GF 108 a mají celou řadu stejných specifikací, ale vyladěny jsou opravdu velice odlišně. Obě karty mají i společného předka, jádro GF 108 se objevilo v kartě GeForce GT 425M, je tomu o něco málo více než rok.
Stejně jako u recenzí hardwarově totožných notebooků vás ohledně specifikací odkážu na necelý měsíc starou recenzi GeForce GT 525M a ve zbytku článku se budu věnovat především rozdílům. Pro čtenáře, kteří neradi klikají, dodám jen zhuštěný souhrn:
Karta Quadro 1000M má 96 CUDA streamovacích jader, 128bitovou paměťovou sběrnici a možnost využívat až 2 GB DDR3 vyhrazené paměti. TDP činí 45 W. Podporuje standardy OpenGL 4.1, DirectX 11 a Shader Model 5.0 pro vykreslování obrazu a obrazových efektů, pro všeobecné výpočty pak CUDA, OpenCL a DirectCompute 2.1. Potvrzena je také aktualizovaná verze 3D projekční technologie 3D Vision s přídomkem Pro. Spolupráci s integrovanou kartou zajišťuje technologie NVIDIA Optimus, kdy dedikovaná karta zajišťuje náročné výpočty, výsledky posílá přes PCI-Express sběrnici do integrované karty, která zajistí jejich vykreslení na obrazovku.
Celkem zásadní rozdíly jsou ve výkonu karty v civilní a profi verzi (jak naměřil server notebookcheck.com). Uvedu vždy průměrné hodnoty pro kartu Quadro 1000M a poté pro GeForce GT 525M:
Syntetické testy (body):
3DMark06: 8311,7 x 7166,4
Cinebench R10: 6771 x 4441,3
3DMark Vantage (P GPU no PhysX ): 3679 x 2974
Windows 7 Experience Index: 6,6 x 5,7
Testy profesionálních programů (1920 x 1080 pixelů) (fps):
Catia: 15 x 3,5
LightWave: 36 x 9,3
Maya: 33,5 x 4,1
Pro/ENGINEER: 8,3 x 1
Siemens NX: 13,3 x 2,3
Je zřejmé, že zlepšení při minimálních úpravách je opravdu velkolepé, přitom jde v podstatě pouze o software: v programu Maya má profesionální karta více než osminásobný výkon a spolu s LightWave půjde opravdu o bezproblémové a plynulé vykreslování, rendering v Catia nebo Pro/ENGINEER bude vyžadovat dávku trpělivosti, ale programy půjdou spustit a budou pracovat korektně. Zůstává nám otázka, jestli bychom místo přetaktovávání a „vaření“ počítačů (ač je to podstatnější spíše u desktopů) neměli chtít „jen“ slušně optimalizované ovladače, výkon mohou zjevně zvednout i o desítky procent.
Zajímavý je i posun výkonu ve hrách, zde je ovšem nutné upozornit na mnohem větší závislost výkonu na sestavě počítače (tedy použitém CPU, velikosti, rychlosti a časování pamětí, rychlostí disku apod.). Přesto i zde Quadro 1000M jednoznačně vede, výsledky nejsou bohužel tak průkazné, neboť vzhledem ke svému zaměření Quadro prošlo jen několika málo herními testy (fps):
Fifa 11 (low): 450 x 353
Fifa 11 (high): 132 x 104
Mafia 2:(low): 64,2 x 59,8
Mafia 2 (high): 41,5 x 30
Zůstává nám otázka, jestli bychom místo přetaktovávání a „vaření“ počítačů (ač je to podstatnější spíše u desktopů) neměli chtít „jen“ precizně optimalizované ovladače, výkon mohou zjevně zvednout i o desítky procent. Vzhledem k ceně a výkonu lze grafickou kartu pouze doporučit, bohužel nebude zdaleka tak běžná a ani levná, jako její civilní konkurent.