AMD Radeon HD 6520G - konkurence pro integrovaný Intel

23. 5. 2012 07:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

AMD vlastně po letech dokázalo opět přijít s konkurenceschopným výrobkem - nabízí spíše jednodušší a méně výkoné APU pro mobilní platformy a nasazení. A své procesory podpořilo integrací zajímavých grafických čipů, které mohou překonávat grafická řešení Intel HD, takže přitáhnou zákazníky, kteří se chtějí spíše bavit a na výkon samotného procesoru nejsou tak nároční. Jak si tedy AMD vede?

AMD Radeon HD 6520G - konkurence pro integrovaný Intel

V nedávné recenzi na Samsung NP305V jsme se zrovna mohli setkat s APU řady A6, které zrovna takové integrované jádro obsahují – jedná se o Radeon HD6520G. Jaké má výhody a nevýhody? Obojím je vlastně jeho integrovanost. Výhodou je samozřejmě nižší náročnost na elektrickou energii, místo i chlazení, nevýhodou potom výrazné omezení v produkovaném teple a nemožnost chladit součástku zvlášť a závislost na sdílené systémové paměti (např. paměti zapojené pouze do jednoho kanálu ubírají podstatnou část výkonu, někdy i kolem 50%).

S cílovým zaměřením je to stejné, jako s celými procesory od AMD. Chtělo by totiž přitáhnout zákazníky, kterým na grafickém výkonu přeci jen záleží více než na běžných výpočtech a kteří hledají spíše mobilní nástroje. Malé a nenáročné APU jsou v současnosti jediným segmentem trhu, kde AMD představuje proti Intelu smysluplnou alternativu. AMD těží z know-how kdysi pohlcené firmy ATI, a i když vyklidila pole nejsilnějších procesorů a do určité míry i grafických karet (za o maličko delší konec provazu dnes přeci jen tahá NVIDIA), rozumně soustředilo veškerý svůj vývojový potenciál na jeden širší a stále rostoucí segment a zdá se, že dokáže uspět.

Jádro vystavěné na architektuře Terascale 2 je integrováno do APU řady A6. Jen těžko lze mluvit o TDP grafické části, neboť se počítá pro celé APU, kde činí 35 W, jde ovšem o celkem 4 výpočetní jádra, grafický čip a dvoukanálový (dual-channel) paměťový řadič. Celkově lze tedy pokládat grafické jádro za energeticky velice skromnou součástku.

Co se týče výrobního procesu, AMD je opravdu jen krůček za Intelem. 32 nm proces Intel používá u 2. generace Intel Core iX procesorů (Sandy Bridge) a tedy i u integrovaných grafických jader Intel HD3000. A AMD stejně vyrábí i tento Radeon. Pravda, Intel pro Ivy Bridge zase výrobní proces o 10 nm zmenšil, ale jednak má značně omezené kapacity, druhak se Ivy Bridge procesory do nových notebooků dostávají jen pomalu a za třetí, co je nové, to je drahé – minimálně tedy ve světě IT. Radeon může být právě teď výbornou volbou, pokud máte hlouběji do kapsy, i když nechcete mnoho slevovat z aktuálních technologií a trendů.

Dalším zajímavým trumfem je u integrovaných Radeonů možnost použít Hybrid CrossFire X zapojení, tedy oproti NVIDIA, Intelu a jejich kombinacím integrované a dedikované řešení nePŘEpínat, ale PŘIpínat. Při použití dvou slabších karet tedy dosáhnete obdobného výkonu jako s jednou silnější dedikovanou, výhodou je především nižší pořizovací cena druhé karety.

A teď už ke specifikacím: v grafické části APU najdeme 320 stream procesorů na frekvenci 400 MHz, na stejné frekvenci je naladěno jak jádro, tak shadery. Velkou brzdou se mohou stát paměti, které jsou sdílené se systémovou RAM. Jednak nelze připojit rychlejší paměťové moduly než DR3-1333, a nakonec je zde problém jedno- a dvoukanálového zapojení. Pokud výrobce dodá sestavu s jediným (obvykle 4GB) modulem, což je u mobilních notebooků poměrně časté, je velice vodné dokoupit druhý modul, neboť jednokanálovým zapojením ztrácíte značnou část potenciálního výkonu.

Podporováno je DirectX 11, Shader Model 5.0, dlužno podotknout, že Hybrid CrossFire X zapojení funguje právě jen v DirectX 11 a 10, a ještě ne vždy korektně. U případných OpenGL 2.1 aplikací budete odkázáni pouze na integrovanou část.

V syntetických testech můžete porovnat jak hodnoty naměřené na s jedním paměťovým modulem, tak i se dvěma (1 / 2):

  • 3DMark Vantage: 1295 / 2139
  • 3DMark 11: 492 / 974

V redakčních měřeních Windows 7 – grafika (1 RAM modul):

  • Index výkonu grafiky pro rozhraní Aero: 4,5
  • Index výkonu grafiky pro 3D herní grafiku: 5,8

V testech SPEC viewperf 11 nedokázala karta dosáhnout na plynulé renderování (fps, 1 RAM modul):

  • CATIA (catia-03): 3,02
  • EnSight (ensight-04): 7,84
  • LightWave 3D (lightwave-01): 12,61
  • Maya (maya-02): 4,56
  • Pro/ENGINEER (proe-05): 1,04
  • SolidWorks (sw-03): 10,1
  • Siemens Teamcenter Visualization Mockup (tcvis-02): 2,61
  • Siemens NX (snx-01): 4,29

Co se týče her, karta bodovala jen u starších her a v nejnižším rozlišení (fps, 2 RAM moduly):

  • Dirt 3 (2011) – 58 (low) / 17 (mid)
  • Crysis 2 (2011) – 27 / 18
  • Metro 2033 (2011): 29 / 14

Co APU od AMD sdílí i s nejvýkonnějšími grafickými kartami, je UVD 3, jak jádro pro akceleraci videa u AMD nazývají. Umí formáty MPEG-2, -4, AVC/H.264 a i part 2 (DivX, Xvid), VC-1, MVC a také Adobe Flash, dále AMD HD3D, tedy zobrazování 3D obsahu z Blu-ray. Plně využívá maximálních rozlišení výstupů DVI i DisplayPort (2560 x 1600), HDMI (1920 x 1200) i VGA (2048 x 1536). Přes digitální výstupy je samozřejmě přenášena i hudba ve vysokém rozlišení a prostorovém uspořádání až 7.1 ve formátech AC-3, AAC, Dolby TrueHD a DTS Master Audio.

AMD do svých APU zařadilo zařízení, které jim dává docela zajímavou výhodu nad staršími Intely a i s aktuálním Intel HD 4000 si bude vědět rady, ovšem pouze za podmínky, že bude k dispozici paměť ve dvoukanálovém zapojení. Hybrid CrossFire X technologie je také zajímavá, ovšem zjevně bude potřeba ještě doladit ovladače.


| Diskuse | Technologie
Sdílej: