Současný mobilní mainstream a low-end od NVIDIA - GeForce 610M, GT 520M a GT540M

8. 2. 2012 07:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

Přehled grafických karet od NVIDIA je přebohatý a také trošku nepřehledný. Přejmenovávání byť i jen nepatrně optimalizovaných designů je naprosto běžné, jádra vydrží klidně na 3 produktové generace, z nichž jsou dvě nabízené současně. Pojďme si v tom tedy udělat trochu pořádek.

Současný mobilní mainstream a low-end od NVIDIA - GeForce 610M, GT 520M a GT540M

Lidé stále chtějí cosi nového. A v oboru IT je inovace vskutku zaklínadlem a časový tlak je obrovský. I firmy s nejzajímavějšími produkty a revolučními patenty se mohou rychle propadnout na křemíkové smetiště, schválně, kdo z vás měl ve svém Pentiu kartu Voodoo od 3dfx? NVIDIA tuto firmu koupila a přestože současného konkurenta, AMD, asi jen tak nespolkne, rozhodně nehodlá opustit vydobyté tržní pozice. A tak lidem servíruje to, co chtějí: každý rok novou modelovou řadu, každých pár měsíců novou kartu, vem kde vem. Návrh kompletně nové architektury je dnes otázkou nejméně dvou let let, jenže kdo by tak dlouho čekal...

NVIDIA ve své „konzumní“ řadě GeForce, určené především pro multimédia a hraní her pracuje s poměrně přehledným způsobem značení karet kódem o třech částech. První částí je dvou- nebo třípísmenná zkratka GT/GTX, kdy její absence značí nejslabší množinu (obvykle o mohutnosti jednoho prvku), GT střední třídu a přidané X znamená vyšší výkon a řadí výrobek k hi-endu. Druhou částí kódu je trojciferné číslo, kdy první číslice znamená produkční generaci a druhé dvě stupeň výkonu v rámci této generace. Poslední částí je pak písmeno „M“ za čísly, které značí příslušnost k mobilním, nebo chcete-li notebookovým, kartám. Absence tohoto písmena pak dokládá určení karet pro desktopy. My se samozřejmě budeme zabývat pouze kartami mobilními.

V současnosti má NVIDIA v nabídce starší řadu 5xxM a nejnovější 6xxM. Firma řadí kartu GeForce 610M do low-endu, starší kartu s neoptimalizovaným jádrem běžící na nižších frekvencích GeForce GT 520M už ovšem vlastně jen kvůli dvojce v číselném označení řadí do mainstreamu. Rozdíly jsou v použití optimalizovaných tranzistorů v architekturou shodně navrženém jádru GF119 (původně polovina jádra GF108, které pochází už z řady GeForce GT 435M a je přímo odvozeno ze zakladatele celé architektury Fermi, tedy jádra GF100) a zvýšení hodinových taktů jádra, shaderů i pamětí. Do nižší střední třídy lze zařadit kartu GeForce GT 540M, která má jádro GF108 a také dvě karty z těchto jmenovaných odvozené. GT 520MX má oproti verzi bez X pouze zvýšené takty, GT 525M je zase pouze zpomalená GT 540M.

Poměrně přesně ukazuje možnosti grafických karet počet shaderů v jádře. Nelze z nich samozřejmě odvodit přímo výkon, ale jednak o něm hodně naznačují, jednak je v nich skryt velký potenciál pro overclockery, přestože tweakování a přetaktovávání grafických karet nebo procesorů nebyl mezi majiteli notebooků nikdy tak oblíbený sport jako u uživatelů desktopů, na vině je samozřejmě především minimální možnost zásadně měnit chladicí výkon a odhlučňovat počítač. U NVIDIA více méně platí, že nejnižší karty mají 48 shaderů v jádře a 64bitovou paměťovou sběrnici, střední třída 96 nebo 144 shaderů na jádro a 128bitovou sběrnici, vrcholové karty, kterým se budeme věnovat jindy, samozřejmě od všeho ještě více.

Problémy v rozlišení přidává fakt, že zhruba od minulého roku NVIDIA nejen udržuje dvě produkční řady, ale v rámci jednotlivého značení prodává i trošku různorodý hardware, byť s velice blízkým skutečným výkonem. Popisoval jsem to ve článku o NVIDIA GeForce GT 630M a s totožným případem se setkáme i u karty GT 520M, kterou od ledna minulého roku NVIDIA nabízela také ve verzích s 48 shadery v jádře a 64bitovou paměťovou sběrnicí nebo s 96shaderovým jádrem a sběrnicí o šíři 128 bitů.

Pokud bychom tedy chtěli porovnat specifikace současných karet:

NVIDIA GeForce 610M - 48 shaderů / 1800 MHz, jádro 900 MHz, 64bitová paměťová sběrnice a DDR3 paměti na 900 MHz
NVIDIA GeForce GT 520M - 48 shaderů / 1480 nebo 1200 MHz, jádro 740 nebo 600 MHz, 64bit / 128bit paměťová sběrnice a DDR3 /až GDDR5 paměti na 800 / 900 MHz
NVIDIA GeForce GT 540M - 96 shaderů / 1344 MHz, jádro 672 MHz, 128bitová paměťová sběrnice a až GDDR5 paměti na 900 MHz

Úrovně benchmarků 3DMark 06, 3DMark Vantage
NVIDIA GeForce 610M – dosud bez benchmarků
NVIDIA GeForce GT 520M – 4761,6 , 1769,4
NVIDIA GeForce GT 540M – 7257,7 , 3509,6

Úrovně fps ve hrách Elder Scrolls V: Skyrim, Battlefield 3, Crysis 2 (nastavení medium)
NVIDIA GeForce 610M – dosud bez měřených fps
NVIDIA GeForce GT 520M – 18, 13, 21
NVIDIA GeForce GT 540M – 28, 23, 36

Pozn.: jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps.

Zatímco u hardwarových výkonů najdeme rozdíly, technologie pro 2D zobrazování, šetření energií, tvorbu zvuku nebo vykreslování obrazu na 3D obrazovkách drží NVIDIA prakticky stejnou napříč všemi svými výrobky, v současné době se neliší ani mezi oběma posledními generacemi a i proti předminulé přibylo jen minimum nového. To samozřejmě souvisí se základní architekturou čipu a pomalejšího vývoje zásadních a užívaných technologií softwarových. Zde je příkladem posun od DirectX 10.1 v řadě 4xx k DirectX 11 v řadách 5xx a 6xx. Nezanedbatelnou roli, často snad i větší než samotné zvyšování taktů, hraje kvalita, odladění a odzkoušení ovladačů, při v zásadě totožné architektuře se jejich kvalita musí s časem zvyšovat, a to jak směrem ke stabilitě, tak výkonu.

K závěru přidám seznam výše zmiňovaných technologií: Je podporován Bitstream přenos zvukových dat pro HD Audio (Blu-ray) a také Dolby True HD a DTS-HD. K dekódování HD videa je používána technologie PureVideo HD (VP 4), která zvládá zpracovat kodeky MPEG -1, -2, -4 (vč. Part 2 ASP – Divx a Xvid), VC-1/WMv9 a H.264, čímž výrazně ulevuje procesoru při přehrávání videí. Naráz mohou být dekódovány hned dva proudy dat o náročnosti 1080i.

Impelmentována je samozřejmě i technologie Optimus umožňující automaticky a nepostřehnutelně přepínat mezi dedikovanou a integrovanou kartou. Nechybí ani 3D Vision technologie pro sledování 3D filmů nebo hraní 3D her jak na displeji notebooku (jen při použití k tomu navržených displejů), tak externím. Pro tento účel je samozřejmě nutná podpora HDMI 1.4a, která nechybí. Pro dokonalejší prožitek z her, hlavně z modelování chování předmětů je tu také PhysX. Karty zvládají produkovat signál pro externí displeje do rozlišení 2560 x 1600 (přes Dual-link DVI nebo DisplayPort) digitálně a pro analogové VGA až do 2048 x 1536 pixelů.

NVIDIA je v současné době lídrem v prodejích dedikovaných grafik a s největším konkurentem, AMD, se pravidelně přetahuje o pozici výrobce nejvýkonnější karty. To jsou rozhodně plusové body k marketingu, navíc má kvalitní ovladače i rozhraní pro nastavení obrazových parametrů. Své portfolio dokázala rozšířit i na pole profesionálních grafických karet, ARM procesorů (Tegra 2) nebo vysokovýkonného paralelního počítání ve speciálních pracovních stanicích (Tesla). Její výrobky nelze než doporučit, přestože některé části marketingu občas pokulhávají nejen na jednu nohu.


| Diskuse | Technologie
Sdílej: