Intel HD Graphics 5500 – co nás čeká a nemine aneb hlavní zbraň Broadwellu

21. 1. 2015 08:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

Integrované grafické procesory představují v mobilním světě nejčastější řešení problému, jak zobrazit naše krásná data na obrazovkách našich počítačů. Nízkonapěťové procesory jsou stále populárnější a prodávanější a kategorii do 15 W TDP lze dneska vnímat jako hlavní těžiště notebookových procesorů. Co tedy Intel zvládl?

Intel HD Graphics 5500 – co nás čeká a nemine aneb hlavní zbraň Broadwellu

Na našem serveru notebook.cz jste se již měli příležitost seznámit jak se základním přehledem procesorů nové generace Intel Broadwell, tak grafickými čipy Intel HD 5300 pro procesory s TDP do 4,5 W. Hypermobilní nástroje jsou bezesporu zajímavé a byly první představené, ale ve výsledku bude opět nejčastěji nasazovaným některý z procesorů Intel Core i5 s TDP 15 W. Osobně tipuji na Core i5-5200U nebo i5 5250U. Jaký je mezi nimi rozdíl? V grafickém jádře a paměťovém kontroleru. My se dnes podíváme na Intel HD 5500, integrovanou grafickou kartu, kterou najdeme v prvně jmenovaném.

Mluvíme-li o nízkonapěťových procesorech, je třeba si zopakovat, k čemu jsou vlastně dobré. Nízké TDP spolu s šetřícími technologiemi (SpeedStep) a standardně nízce laděnými frekvencemi (zde 2,2 GHz) a možností jejich přetaktování vede především k nižší spotřebě a delší výdrži na baterie, což je poslední dobou hlavní směr vývoje, již několik let se mainstreamový software neubírá cestou zvyšování požadovaného výkonu, tudíž i procesory mají velice podobný výkon a soustředí se na energetickou efektivitu. Tyto procesory můžeme potkat především v menších a mobilnějších zařízeních, ale jsou běžné i v levnějších 15'' noteboocích. Stačí pro běžnou domácí a kancelářskou práci, vše kolem multimédií, ve spojení se silnou dedikovanou grafickou kartou i na většinu her, přestože tato kombinace není obvyklá.


Grafické jádro Intel HD 5500 má firemní kódový název GT2 a z hlediska Intelu se jedná o 8. generaci jejich grafických řešení, přestože historicky to takto nefunguje (Haswell byl 7,5. generací :-D ). Najdeme ho v procesorech od Corei i5 až po některá nízkonapěťové Core i7.

Podporuje DirectX 11.2 a OpenGL 4.3, vedle OpenCL 1.2 přibylo i OpenCL 2.0 s podporou virtuální paměti. Grafická část čipu má 24 exekučních jednotek (pro srovnání, Intel HD 4400 generace Haswell má 20 exekučních jednotek a podle různých benchmarků je o 20 – 35 % slabší; Iris Pro Haswell má 40 jednotek). Ty jsou vyladěny na základní frekvenci 300 MHz (HD 4400 200 MHz), ovšem mohou se přetaktovat až na 850 – 950 MHz podle konkrétního modelu procesoru (ovšem HD 4400 zvládal v Turbo módu až 1100 MHz). Na nižším rozsahu frekvencí je vidět, jak moc si Intel pomohl změnami architektury (vyšší výkon při nižším Turbu) a přechodem na 14nm výrobní proces (možnost vyšší základní frekvence bez navýšení spotřeby).


Velká pozornost byla věnována podpoře 4K obsahu a schopnostem čipu generovat obraz pro 4K monitor. Konečně přibyla i částečná podpora kodeku H.265. Bohužel ještě nedošlo na integraci nových obrazových rozhraní (HDMI 2.0 a DisplayPort 2.0), ale Intel se brání tím, že na trhu není ani příslušný hardware, ani obsah, který by to vyžadoval. Podpora je tedy pro DisplayPort 1.2 a Embedded DisplayPort (eDP) do verze 1.3 pro rozlišení 3840 x 2160 při 60 Hz a HDMI 1.4a pro 3840 x 2160 pixelů při 24 Hz. To také znamená, že ani výrobci dalších grafických karet, tedy NVIDIA a AMD, nebudou motivováni do svých mobilních grafických karet příští rok tyto výstupy zavádět, většina jejich výrobků totiž používá řešení Optimus, resp. Enduro, tedy vyvedení vypočítaného obrazu pomocí integrované karty, přidaná podpora by tedy byla intelovským řešením anulována. Snad v roce 2016...

Zajímavostí Intel HD 5500 je i fakt, že může být pro potřeby různých modelů procesorů dodávána v různých výkonových variacích, konkrétně jako základní typ s TDP 15 W (pro celý procesor), nebo se sníženým TDP na 10 W nebo dokonce 7,5 W. To se samozřejmě zásadně projeví na výkonu.

K dispozici jsou již i první testy produkčních notebooků, pro zajímavost uvádím srovnání s nejslabší dedikovanou kartou aktuální řady v nabídce NVIDIA 820M. Podle nezávislého serveru notebookcheck.com dosáhne Intel HD 5500 v testu 3DMark13 Ice Storm na medián 57 928 (64 111) bodů, v testu 3DMark13 Cloud Gate pak 4864 (4413) a v 3DMark13 Fire Strike 684 (829) bodů. 3DMark Vantage dává výsledek 4201(4254) bodů (při 1280 x 1024), 3DMark06 medián 6580 (7518) bodů a Cinebench R11.5 24,3 (27,2) bodu.


Následující tabulka při vysokém/nízkém nastavení a rozlišení 1024 x 768:
• Alien: Isolation (2014): 11 / 28 ; (27 / 41) fps
• FIFA 15 (2014): 31/ 41,1 ; (48 / 57) fps
• Thief (2014): 8 / 14 ; (11 / 20) fps
• Dota 2 (2013): 35 / 60 ; (-) fps
• Anno 2070 (2011): 17 / 57 ; (25 / 89) fps
• TES V: Skyrim (2011): 14 / 28 ; (23 / 47) fps

Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.

Přestože v syntetických testech dokáže HD 5500 celkem úspěšně konkurovat dedikovanému grafickému řešení (a jednou ho dokonce překoná), specializované zařízení jasně vede ve všech herních testech. Důvod bych spatřoval především v odladění ovladačů, což je něco, na čem Intel ještě může snadno zapracovat a výkon svých grafik o nějaké to procento pozvednout. Zároveň to ukazuje, že NVIDIA i AMD budou muset nabídnout něco trochu lepšího za stejný peníz, protože Intel jim prostor v low-endu rozhodně nedaruje. A to ještě nemluvíme o plnohodnotných procesorech s HD 6000 a vyššími. Herní zážitek sice nikdy nebude na integrovaných řešeních dokonalý, ale pokud jste si na svém dosavadním pracovním notebooku nemohli přestávky v práci krátit s nějakou zajímavou (již) předloňskou hrou, mohlo by se snadno blýskat na lepší časy.

Technologie

Diskuse