AMD A10-9600P – 7. generace APU Bristol Ridge aneb ve stínu zenového mistra
27. 7. 2016 08:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
Bez velké slávy byla představena 7. generace APU od AMD, hlavně proto, že nemůže nabídnout příliš přelomových novinek. Rozvíjí stávající technologie: 28nm výrobní proces, architekturu Excavator a grafickou část postavenou na GCN 3. generace. Přináší i novinky – především DDR4 paměťové řadiče a vyšší efektivitu přetavenou ve vyšší taktovací frekvence.
V 7 generaci mobilních APU AMD ohlásilo celkem devět modelů, z nichž tři budou „plnonapěťové" (TDP 35 W) a šest nízkonapěťových (TDP 15 W). Více obecných informací se můžete dočíst v našem článku o generaci Bristol Ridge zde. Dnes představovaný model je už reálně ke koupi v noteboocích HP15. Výkonově patří do středu nabídky mobilních APU AMD s TDP 15 W a měl by konkurovat intelovským CPU Core i3 v nízkonapěťové variantě U, typicky Core i3-6100U.
Hlavní výhodou APU od AMD je grafická část, zde pojmenovaná R5 (Bristol Ridge),která vychází z dedikovaných Radeonů a má obvykle dobře vyladěné ovladače a podporuje nejnovější technologie. Výhodné jsou tyto procesory zejména při počítání přes OpenCL, což ovšem většina uživatelů příliš nevyužije. Měřit by se vzhledem k TDP a typu nasazení měla s Intel HD 520, kterou najdeme ve většině Core i3, i5 i I7 v ULV variantě.
S APU AMD A10-9600P se lze setkat například v notebooku HP 15
Co se týče výrobního řešení, oproti předchůdcům s kódovým jménem Carrizo se vůbec nic nezměnilo, stále je používán 28nm proces a dodavatelem jsou Global Founderies. Při výrobě využívají specifický SHP proces, který byl vyvinut speciálně pro AMD, ovšem už pro předchozí generace jejich čipů.
Jádra procesoru mají stále kódové jméno Excavator (volně přeloženo „bagr“) a jsou vlastně pátou generací rozvíjející architekturu Bulldozer. Oproti starším Carrizo čipům v konstrukci k výrazným změnám nedošlo - výpočetní část obsahuje dva moduly, přičemž každý má dvě integrovaná jádra a jednu jednotku pro výpočet součinů s plovoucí desetinnou čárkou (Floating-Point Unit), postaru vlastně matematický koprocesor. Ve výsledku lze tedy říci, že procesor má čtyři jádra a umí zpracovávat čtyři thready najednou, neboť AMD zatím nevyvinulo protějšek intelovské Hyper-Threading technologie. L1 vyrovnávací paměť má 32 KB pro každé jádro, tedy 64 KB na modul a celkem 128 KB. L2 paměť je společná a má hodnotu 2048 KB. Základní frekvence činí 2400 MHz, v turbo módu může být jedno jádro taktováno až na 3300 MHz.
Hlavní nárůst výkonu je realizován přes vyšší takty, zde se však přímo úměrně zvyšuje i tepelné vyzařování, takže APU rychle narazí na limity svého TDP. To má základní hodnotu 15 W, lze ho omezit i pro menší spotřebu na 12 W. Výsledkem je celkem častý throttling procesoru, tedy snižování frekvence při vysoké zátěži kvůli přehřívání, typicky v syntetických testech (Cinebench, Prime95) nebo ve hrách.
AMD FX-8800P je pleně 64bitový s podporou instrukcí SSE (1, 2, 3, 3S, 4.1, 4.2, 4A), x86-64, AES, AVX a FMA4.
Důležitou součástí je i paměťový řadič, který konečně zvládne obhospodařovat DDR4 paměti, tento model, jako ostatně všechny 15W, ovšem pouze do frekvence 1833 MHz, 2400MHz moduly jsou vyhrazeny pro silnější 35W APU. Důvodem je především šetření energií a asi také fakt, že procesor vyšší paměťovou propustnost již nevyužije.
APU AMD A10 9600P je vybaveno grafickou částí Radeon R5 (Bristol Ridge), což představuje 384 shaderů v šesti jádrech a je taktována na 720 MHz. Má sice pouze 64bitovou paměťovou sběrnici počítáno na kanál, ale při dvoukanálovém (double-channel) zapojení se sběrnice chová jako 128bitová. Je postaven na architektuře GCN 1.2, tedy třetí generaci GCN, podporuje DirectX 12.0 a speciální API Mantle, které by mělo dost výrazně zrychlovat optimalizované hry. Výkonem by mělo překonávat Intel HD 520 jako přímé konkurenty, ovšem mezi integrovanými grafikami s TDP do 15 W vládne stále Intel Iris Graphics 540, to zejména díky eDRAM paměti.
Stejně jako předchozí generace, i Bristol Ridge procesory podporují HSA 1.0 (Heteronymous System Architecture), která sjednocuje standardy pro konvenční a grafická data, jejich výměna mezi jednotlivými typy jader (skalárními a paralelními, tedy „běžnými“ a grafickými) by měla být snazší a rychlejší. V tuhle chvíli není příliš softwaru, který by HSA využíval, ale i Intel na její implementaci pracuje, takže budoucnost je více-méně zaručená. Výhody budou především tam, kde software vyžaduje hodně komunikace mezi oběma typy jader – tedy například i ve hrách.
V rámci výkonových testů nabízím srovnání AMD A10-9600P a Intel Core i3-6100U (2 jádra Skylake, 2,3 GHz, 15 W TDP) jako druhým v pořadí:
• Cinebench R15 Single: 76 / 97 bodů (více je lépe)
• Cinebench R15 Multi: 217 / 247 bodů (více je lépe)
• X264 HD: 16,3 / 15,97 fps (více je lépe)
• Cinebench R11.5 Single 64: 0,9 / 1,1 bodů (více je lépe)
• Cinebench R11.5 Multi 64: 2,6 / 2,75 bodů (více je lépe)
• TrueCrypt AES Mean 100 MB: 1,5 / 1,4 GB/s (více je lépe)
• Geekbench 3 32b Multi Core: 5423 / 4826 bodů (více je lépe)
• Geekbench 3 32b singel Core: 2109 / 2191 bodů (více je lépe)
• Super Pi Mod 1.5 XS 32M 941,894 / 837,557 sekund (méně je lépe)
A grafické benchmarky pro Radeon R5 (Bristol Ridge) a Intel HD 520 (zde jde o průměr z různých modelů procesorů):
• 3DMark 2013 (Fire Strike SG): 1337 / 812 bodů (více je lépe)
• 3DMark 2013 (Cloud Gate SG): 8822 / 6731 bodů (více je lépe)
• 3DMark 11: 1921 / 1296 bodů (více je lépe)
• LuxMark 2.0 Room: 174 / 197 samplů (více je lépe)
• LuxMark 2.0 Sala: 331 / 474 samplů (více je lépe)
Následují data herních testů při vysokém (1366 x 768) / nízkém (1280 x 720) nastavení ve srovnání s Intel HD 520 v závorce:
• Rise of Tomb Rider (2016): 11,2 / 20,6 (10 / 14) fps
• Just Cause 3 (2015): 12,4 / 13,3 (16 / 21 ) fps
• Fallout 4 (2015): 15,2 / 22,1 (10 / 15) fps
• World of Warship (2013): 29,1 / 41,2 (43 / 66) fps
• Dirt Rally (2013): 20,6 / 65,3 (22 / 88) fps
• BioShock Infinite (2013): 40,5 / 66,1 (24 / 44) fps
Jak je vidět z testů, situace mezi AMD a Intelem je v tuto chvíli poměrně vyrovnaná, každý procesor má své silnější a slabší stránky a v cenově orientovaných noteboocích má AMD rozhodně co nabídnout. Zajímavým faktem je, že i když integrované jádro Radeon R5 Intel v 3DMarku válcuje, ve hrách rozhodně není situace takto jednoznačná, i když data Intelu jsou zprůměrovaná i s procesory Core i5U a i7U, které jsou častěji vybavovány lepšími paměťmi i chlazením, v případě přímého porovnání pouze s výkonem Intelu HD 520 z procesoru Core i3U by Radeon dopadl ještě o něco lépe.