Eye Tracking – dokáže technologie sledování pohledu nahradit myš?
18. 1. 2017 08:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
V nejnovějších herních počítačích se setkáme s technologií Eye Trackingu – sledování pohybu očí a jeho použití pro polohování kurzoru. Jaké jsou možnosti této technologie?
Eye Tracking použitelný v IT je poměrně nová technologie, i když pokusy o sledování pohybu očí, zejména při čtení, sahají až do počátků 20. století. Nejstarší mechanické metody vyžadovaly dokonce znecitlivování očí a prý bylo dost obtížné sehnat dobrovolníky pro vědecký výzkum, a to i když byl placený. Dnes na to jdeme naštěstí trochu jinak. A jak daleko se už technologie dostala nás může přesvědčit i to, že dva významní výrobci notebooků, MSI a Dell ve svých Alienwarech, již zařízení pro sledování očí nabízí jako volitelnou výbavu v některých svých herních laptopech. Acer zase nabízí Eye Tracking v jednom ze svých herních monitorů a téměř k jakémukoli monitoru také můžete dokoupit externí zařízení, které tuto funkci dodá.
Základní snahou při původním vývoji Eye Trackeru bylo vytvořit polohovací zařízení, které by umožňovalo pohybovat s kurzorem, aniž by člověk musel sundat ruce z klávesnice a přehmatávat dlouho a daleko na myš. Podobně ostatně byly motivovány i vynálezy touchpadu, trackpointu... Ve výsledku se ukázalo, že i když už Eye Trackery jsou poměrně velmi přesné, jejich hlavní uplatnění bude nejspíše trochu jinde. A i když se s nimi běžný uživatel nejprve potká asi u herních zařízení, jejich hlavní trh je ještě někde jinde – zatím.
Technologie Eye Trackingu byla do nedávna poměrně drahá a náročná záležitost a využívali ji hlavně vědci v laboratořích a marketingové společnosti pro vyhodnocování designu textové a obrazové reklamy, často pro návrhy a úpravy komerčních webových stránek. Druhou velkou oblastí bylo umožnění používání počítače zdravotně postiženým, hlavně kvadruplegikům. Cestu do laických domácností však budou dláždit zejména hry. Zajímavým dodatkem je také kompatibilita s Windows Hallo technologií, pomocí očí se tedy můžete přihlásit i do systému.
Jak je to s dostupností technologie? Hlavním a pro herní účely asi jediným vývojářem a výrobcem je švédská firma Tobii. Podle mě je rozhodně radostné, že i v Evropě máme nějaké světově významné technologické firmy, které přichází s obrovskými vynálezy. Tobii vznikla v roce 2001, od roku 2008 sbírá po výstavách a veletrzích ceny za technologické inovace i design. Kromě Eye Trackingu se zabývá také hlasovým ovládáním počítače, dodává komponenty pro autoprůmysl (sledování únavy řidiče podle pohybu očí), VR brýle.
Největší potenciál pro rozšíření ovšem mají Eye Tracking bary, tedy podlouhlé součástky, které můžete připevnit na spodní část monitoru a které mohou pohyb vašich očí převádět na pohyb kurzoru nebo další specifické funkce ve Windows 7, 8.1 a 10 a především v asi 40 herních titulech. Hlavním v marketingu je Deus Ex Mankind Divided, kde slouží k zaměřování zbraně, dalšími podporovanými hrami jsou například Watch Dogs 2, Assassin's Creed Syndicate a Rogue, Steep nebo v Čechách založených Arma 3 a Arma 2. Mě osobně nadchla možnost rozhlížet se po kabině lodi v Elite: Dangerous.
Celá technologie je založena na podsvěcování očí zespodu infračervenými paprsky a vyhodnocování jejich odrazu. Na tomto základě počítač zpracovává přesný pohyb a zacílení každého oka zvlášť a jejich spojením pak vzniká zacílení kurzoru. Obsahem zařízení od Tobii je jednak senzor, jednak software, ovšem výpočetní výkon už musí podat počítač. Požadavky nejsou právě nejskromnější – 2GHz Core i5 nebo i7 a 8 GB RAM, na druhou stranu jsou výrobky pro hraní využitelné především s novějšími a velmi náročnými herními titulky, kde se dostatečný výkon počítače tak nějak předpokládá automaticky. Bary se připojují přes USB 3.0 ( nejnovější model si vystačí s USB 2.0), pracují s obrazovkami do velikosti 27'' a senzor je schopen najít a zaměřit oči v prostoru 40 x 30 x 65 cm ve vzdálenosti 50-90 cm.
Podle zahraničních testů zatím nejsou výrobky Tobii dostatečně přesné pro navigování kurzorů po jednotlivých písmenech ve slově při použití s textovým procesorem, naopak ve hrách obvykle fungují velmi dobře. Podobně je možné zaznamenat, že senzory nepracují úplně stejně pro všechny lidi, s některýma očima mají větší problémy a jejich výsledky jsou znatelně nepřesnější.
Na stránkách firmy nebo na youtube si můžete najít řadu videí, které ilustrují, jak Eye Tracking funguje a jaké výhody a funkcionality do her přináší, to mohu jen doporučit. A na závěr ještě jedna kruciální otázka – jak je to s cenou?
Notebook Dell Alienware 15 R3, ve kterém tuto technologii najdeme, stojí přes 50 000 Kč, ale vzhledem k hardwarové výbavě (Core i7-6700HQ, NVIDIA GeForce GTX 1070) a určení notebooku je to pochopitelné. Samotné zařízení, jak je nabízeno na webu firmy Tobii, stojí 109 euro za model EyeX a 159 euro za novější Eye Tracker 4C. Nejde tedy o nijak přehnaně drahé zařízení, kvalitnější joysticky nebo volanty pro herní nadšence stojí i násobně více a ve srovnání s cenou herního počítače nebo i jen skutečně kvalitního monitoru také nejde o nadměrně vysokou částku. Otázka budoucího vývoje a upotřebitelnosti je ale stále otevřená. Pro nadšence určitě krásná hračka, pro praktické nasazení bude ovšem třeba odvést ještě kus práce a myslím, že za jednu nebo dvě generace vývoje bude celé zařízení mnohem zajímavější.