RECENZE: Acer Predator Helios 500 (PH517-61) - 17'' herní notebook s AMD, Ryzen a Radeon Vega 56

5. 2. 2019 06:20    Rubrika: Recenze    Autor: J Z

Displej

Matný 17,3'' displej je stejný jako v Intelovské verzi (jen v jiné revizi) a platí pro něj všechno, co již bylo řečeno v minulé recenzi. Opět jde o rozlišení full-HD (1920x1080), IPS matici a vyšší obnovovací rychlost 144 Hz. Vzhledem k tomu, že je displej připojen na grafický čip od AMD místo NVIDIE, je podpora G-SYNC nahrazena alternativní technologií FreeSync. Princip je ovšem stejný a displej umí měnit rychlost, s jakou vykresluje snímky podle toho, jak rychle je grafická karta zvládá počítat.

Pokud bychom nechali grafickou kartu vykreslovat nezávisle na rychlosti displeje, objevovaly by se v obraze při hraní drobné „zuby“, jak se uprostřed kreslení na displej zrovna vyměnil snímek z grafické karty za nový. Pokud by například grafická karta zvládala 120 fps a monitor měl 60 Hz, znamenalo by to, že se během vykreslování obrazu na monitoru pokaždé vystřídají dva snímky – horní polovina obrazu by tedy byla z jednoho snímku a spodní ze snímku následujícího, což by při pohybu mezi nimi udělalo menší řez.

Aby se toto nedělo, vznikla vertikální synchronizace (VSync). Při ní se drží jeden snímek z grafické karty po celou dobu vykreslování na monitor. Když monitor vykreslení dokončí, může se dodat další snímek. Technicky tedy i karta, která dokáže kreslit 120 fps, bude s 60Hz monitorem kreslit maximálně 60 fps. To je ideální případ. Horší je situace, kdy je scéna zrovna příliš složitá a fps poklesne třeba na 55. Aby se dodrželo střídání snímků synchronizované s kreslením na monitor, sníží grafická karta rychlost na 30 fps (monitor tedy dvakrát vykreslí stejný snímek) do doby, než bude možné s jistotou zase zvládnout vykreslovat rychlostí 60 fps.

Smysl FreeSync (resp. G-SYNC) je jednoduchý. Rychlost vykreslování na monitor se mění podle toho, jak grafická karta dokončuje snímky. Grafická karta tedy, se zde použitým 144Hz displejem, nemusí snižovat rychlost vykreslování na 72 fps (polovinu), kdykoli není možné udržet plných 144 fps. Pokud zrovna zvládá jen 105 fps, adaptuje se rychlost překreslování monitoru na 105 Hz, čímž se zajistí, že uživatel dostane maximální plynulost, jakou grafická karta zvládá, a nebude mít řezy v obraze. V praxi se mi tato technologie na Helios 500 osvědčila při hraní GTA V na vysoké detaily ve full-HD, kde jsou scény, které osazený Radeon zvládne na 144 fps, i scény, kde nedá víc než 65 fps. S vypnutým FreeSyncem bych často hrál hru jen na 72, resp. 36 fps, zatímco s ním jsem se průměrně pohyboval okolo 80-120 fps.

Parametry displeje udávané výrobcem

  • Typ obrazovky: IPS
  • Počet barev: 16,2 miliónu (8bit, čtyři linky eDP)
  • Světlost: 300 cd/m^2
  • Pozorovací úhel: 170° horizontálně, 170° vertikálně
  • Kontrast: 400:1
  • Odezva: 25 ms (typická)
  • Obnovovací frekvence: 144 Hz
  • Podsvícení: W-LED

Specifikace vychází z použitého displeje v našem konkrétním notebooku. Tím je AUO B173HAN03.2. Není však zaručeno, že v jiném kusu bude použit stejný displej od stejného výrobce.

Grafický čip

V této variantě procesoru pro stolní počítače, není žádné grafické jádro. O veškeré vykreslování se tedy stará dedikovaný AMD Radeon RX Vega 56 s 8GB paměti typu HBM2. Tento typ paměti je přímo na destičce grafického čipu, a ačkoli nepracuje na vysokých frekvencích, díky 2048-bitovému připojení je přístup do paměti rychlejší než se standardními paměťmi.

Vega 56 je nejvýkonnější herní grafický čip, jaký lze od AMD aktuálně dostat uvnitř notebooku, a stojí přímo proti GeForce GTX 1070. Většina grafických čipů od AMD v noteboocích pokrývá co do výkonu nižší, maximálně střední třídu.


Dedikovaný grafický čip zajišťuje podporu vysokých rozlišení při připojení externích monitorů. HDMI výstup podporuje rozlišení 4K při 60 Hz. V případě DisplayPortů je podporována verze 1.4 HDR. Výstupy DisplayPort jsou na notebooku rovnou tři – jeden v klasickém provedení a dva ve formě USB-C. Všechny tyto DisplayPorty podporují také řetězení, tedy možnost připojit k jednomu výstupu více monitorů, které pak sdílejí přenosové pásmo daného výstupu.

Testy 3D Mark - celkový grafický 3D výkon systému

  • 3DMark 11: P19192 (GPU: 23742)
  • Fire Strike (DX11): 13728 (GPU: 17087)
  • Time Spy (DX12): 5787 (GPU: 5542)

Testy VRMark – výkon pro virtuální realitu

  • Orange Room: 7884 (průměrné fps: 171,87)
  • Cyan Room: 5776 (průměrné fps: 125,93)
  • Blue Room: 1652 (průměrné fps: 36,01)

Cinebench (OpenGL)

  • Cinebench R11.5: 99,50 fps
  • Cinebench R15: 114,08 fps

SPEC viewperf 12.1 / 1900x1060 (fps)

  • 3ds Max (3dsmax-05): 113,58
  • CATIA (catia-04): 101,58
  • Creo (creo-01): 46,98
  • Energy (energy-01): 9,05
  • Maya (maya-04): 58,32
  • Medical (medical-01): 36,03
  • Showcase (showcase-01): 88,44
  • Siemens NX (snx-02): 20,14
  • Solidworks (sw-03): 71,13

Aliens vs. Predator DirectX 11 Benchmark

  • 1920x1080: 181,4 fps

Výkon grafického čipu v tomto notebooku odpovídá Intelovské verzi s GeForce GTX 1070. Někde je Vega 56 mírně rychlejší a někde zas mírně pomalejší, ale v průměru si stojí obě karty dost podobně. Na rozdíl od Intelovské verze však není možné v programu PredatorSense dosáhnout snadného přetaktování a získat dalších 6-7 % výkonu navíc.

Podávaný výkon stačí k hraní moderních her ve full-HD alespoň na 60 fps. Náročné hry již mají problém dosáhnout s vyššími detaily stabilních 144 fps, takže potěší přítomnost technologie FreeSync, která umožní dosáhnout maximální možné plynulosti v dané situaci.



| Diskuse | Recenze
Sdílej: