RECENZE: Lenovo Legion Y740-15ICH - 15.6'' herní hi-end, G-SYNC s RTX 2070 Max-Q

14. 3. 2019 06:20    Rubrika: Recenze    Autor: J Z

Displej


15,6'' displej (LG Display LP156WFG-SPB2) je ve všech u nás dostupných konfiguracích stejný - jde o matnou IPS obrazovku s rozlišením Full-HD (1920x1080 px) a vysokou obnovovací frekvencí 144 Hz. Obrazovou kvalitou jde rozhodně o nadprůměrné řešení, které potěší vyšším kontrastem (dle sondy 984:1), sytými barvami a neutrální teplotou barev. Vadou na kráse (za kterou nemůže displej samotný) je snad jen dynamický kontrast (resp. jas), který se má tendenci bez ohledu na nastavení v ovládacím panelu od Intelu znovu aktivovat po každém odpojení napájecího kabelu. Situace je o to horší, že někdy se aktivuje i s připojeným napájením a řešením je buďto vlézt do ovládacího panelu Intelu a přepnout funkci tam a zpět, nebo prostě odpojit a znovu připojit napájecí kabel. Se zapnutým dynamickým kontrastem je displej pochopitelně nepoužitelný na jakoukoli práci s grafikou, neboť se barvy obrázku liší podle toho, co zrovna máte na obrazovce okolo. Teoreticky by to v budoucnu mohla opravit aktualizace BIOSu.


Vysoká obnovovací frekvence 144 Hz je velmi příjemná už v samotném operačním systému díky pohotovější a plynulejší reakci kurzoru myši a celkově plynulému posouvání stránek. Pokud je v BIOSu povolen grafický čip integrovaný v procesoru, je nutné vzít v potaz, že displej je standardně připojený právě k němu, takže nemůže pracovat v režimu G-SYNC. Při zapnuté vertikální synchronizaci tedy klesá snímková frekvence skokově na polovinu (72 fps), kdykoli grafický čip nestíhá udržet plných 144 fps. Notebook naštěstí umožňuje integrované jádro vypnout a pracovat výhradně s dedikovanou grafikou i v případě interního displeje. Získáte tím podporu G-SYNC na interním displeji, ale je to za cenu vyšší spotřeby, kdykoli by dedikovaný čip nebyl potřeba.

Maximální jas displeje je dle sondy 294 cd/m^2, což je znatelně více než u základních IPS panelů. V kombinaci s matnou povrchovou úpravou to umožňuje pohodlnou práci v prosvětlenějších místnostech a v omezené míře také venku na přímém slunci. Regulace jasu nabízí velký rozsah nastavení a minimální jas je vhodný i pro práci v úplné tmě. Změna intenzity svícení naštěstí netrpí PWM blikáním.

V zahraničí by měl být notebook vyráběn také s „HDR Ready'' displejem, který nabízí svítivost 500 cd/m^2. V ostatních parametrech by měl být údajně shodný s testovaným displejem.

Grafický čip


Notebook volitelně (nastavení v BIOSu) využívá systému NVIDIA Optimus a kombinuje integrované grafické jádro Intel UHD Graphics 630 s novým hi-end dedikovaným čipem NVIDIA GeForce GTX 2070 ve verzi Max-Q. Velké jádro dedikovaného čipu má 2304 výpočetních jednotek a je k němu připojeno 8 GB paměti GDDR6 (12 GHz).

Max-Q znamená sníženou spotřebu a optimalizaci pro běh s nižším napájecím napětím. Vykoupeno je to nižšími takty čipu, což v tomto konkrétním případě znamená základní takt 885 MHz. s možností automatického taktování až do 1185 MHz. Takto konfigurované jádro má mezní tepelný výkon (TDP) 80 W.

Zatímco interní displej je připojený k oběma grafickým řešením, všechny obrazové výstupy (HDMI 2.0, mini-DisplayPort, Thunderbolt 3) jsou připojeny výhradně k dedikovanému čipu. Čip od NVIDIE se tedy zapíná nejen u programů a her vyžadujících vyšší 3D výkon, ale také při každém připojení externího monitoru. Odměnou je podpora rozlišení 4K (4096x2160) při 60Hz na výstupu HDMI a podpora 7680x4320 při 60 Hz na výstupech s přenosem typu DisplayPort.

Plyne z toho nevýhoda, že po odpojení externího monitoru zůstává řada aplikací navázána na dedikovaný čip, který se kvůli tomu nemůže vypnout. V takové situaci má tedy notebook vyšší spotřebu, a tedy i nižší výdrž na baterii. Pokud často připojujete externí monitor a zároveň chcete bez restartů provozovat notebook na baterii, doporučuji povolit indikaci aktivity čipu v ovládacím panelu NVIDIE.

Testy 3D Mark - celkový grafický 3D výkon systému

  • 3DMark 11: P17415 (GPU: 20618)
  • Fire Strike (DX11): 14743 (GPU: 16279)
  • Time Spy (DX12): 6202 (GPU: 6158)
  • RTX (Port Royal): 3394 (15,71 fps)
  • DLSS (FullHD): 36,16 fps (off: 25,46 fps)

Testy VRMark – výkon pro virtuální realitu

  • Orange Room: 6773 (průměrné fps: 147,65)
  • Cyan Room: 5447 (průměrné fps: 118,75)
  • Blue Room: 1948 (průměrné fps: 42,46)

Cinebench (OpenGL)

  • Cinebench R11.5: 44,31 fps
  • Cinebench R15: 49,60 fps

SPEC viewperf 12.1 / 1900x1060 (fps)

  • 3ds Max (3dsmax-05): 147,99
  • CATIA (catia-04): 63,56
  • Creo (creo-01): 42,72
  • Energy (energy-01): 8,09
  • Maya (maya-04): 90,99
  • Medical (medical-01): 34,53
  • Showcase (showcase-01): 87,24
  • Siemens NX (snx-02): 7,78
  • Solidworks (sw-03): 45,25

Aliens vs. Predator DirectX 11 Benchmark

  • 1920x1080: 233 fps

Výkon verze Max-Q zaostává za plnou variantou o méně než 20 %. Ve srovnání s plnohodnotnou GeForce GTX 1080 je výkon nižší o méně než 10 %. Výkonu má tedy grafika na běžné hry více než dost a v rozlišení full-HD není problém hrát ve vysokých detailech. Ne vždy je však zaručeno, že se dostanete na plných 144 fps. Vzhledem k absenci G-SYNC na interním displeji při zapnuté technologii NVIDIA Optimus to znamená, že někdy je nutné správně vyladit úroveň detailů, aby nedocházelo ke skokovým propadům na 72 fps. Pro hraní je tedy lepší ve firmware počítače vypnout integrované jádro a G-SYNC si tak aktivovat.

Oproti GeForce GTX 1070 Max-Q (tedy prakticky předchůdci) je výkon vyšší téměř o třetinu, což je dáno mírně efektivnějším jádrem a vyšším množstvím výpočetních jednotek (shaderů).

V případě her využívajících novou technologii ray tracingu, kterou GeForce RTX nativně podporují, jsou výkonově na hraně i vyšší modely grafik, určené pro stolní počítače. Při výběru notebooku bych tedy v tomto případě nedával podpoře ray tracingu velkou váhu.



| Diskuse | Recenze
Sdílej: