RECENZE: Fujitsu Celsius H980 - extrémní 17'' pracovní stanice s NVIDIA Quadro P5200
25. 10. 2018 06:15 Rubrika: Recenze Autor: J Z
- Konstrukce notebooku, rozměry, hmotnost a mobilita
- Pracovní plocha, klávesnice a další ovládací prvky
- Procesor, operační paměť a ukládání dat
- Grafický výkon, kvalita displeje, virtuální realita
- Reproduktory a webkamera, Zabezpečení
- Chlazení notebook v klidu i zátěži
- Výdrž baterie, maximální i v reálnějším provozu
- Možnosti nastavení BIOSu
- Konfigurace a ceny, Závěr s klady a zápory
- Fotogalerie
- Technická data
Kapitoly článku:
Displej a grafika
17,3“ displej nabízí ve všech konfiguracích rozlišení full-HD (1920x1080) a kvalitní IPS matici se silným podsvícením. Nejde o panel s širokým pokrytím barev určený pro práci s fotkami. Z hlediska ostatních parametrů však na tom není vůbec špatně. Potěší zejména vysoký kontrast s hlubokou černou a neutrální vyvážení barev s bílou bez výrazného nádechu do jiné barvy. Pro práci v CAD systémech, sledování filmů a kancelářské činnosti jde o výborný displej.
Podsvícení displeje je velmi silné a sonda naměřila maximální jas u hodnoty 400 nits, což v kombinaci s matnou povrchovou úpravou dává dostatečnou svítivost pro práci venku a v prosvětlených kancelářích. Nevýhodou je malý rozsah nastavení jasu, kdy i minimální hodnota je pro práci v úplné tmě zbytečně vysoká. Jas je regulován pomocí velmi šetrného PWM, které bliká na nějaké velmi vysoké frekvenci (více než 40 kHz), a blikání navíc slouží pouze pro vytvoření více stupňů jasu (stabilní jasy má displej přibližně čtyři a všechno ostatní je vytvořeno blikáním mezi dvěma nejbližšími). Takto řešené podsvícení je vhodné i pro dlouhodobou práci.
Fujitsu pro tento model nabízí celou řadu profesionálních grafických čipů NVIDIA Quadro a je na uživateli, kterou si v konfigurátoru notebooku vybere. Základním modelem je Quadro P3200, střed představuje Quadro P4200 a nejvyšší v nabídce je Quadro P5200. Testovaná konfigurace je vybavena nejvýkonnějším z nabízených čipů, nicméně hodí se dodat, že všechny tři jsou poměrně schopné i na hry, neboť už P3200 je silnější než GeForce GTX 1060.
Quadro P5200 je odvozeno od hi-end GeForce GTX 1080, takže má jádro nabízející 2560 shaderů. Nikde však není příliš patrné, že jde ve skutečnosti o verzi Max-Q, která má snížené TDP, a tím pádem také takty. Herní výkon je tedy srovnatelný s GTX 1080 Max-Q. Quadro je ovšem na rozdíl od GeForce odladěno pro práci v profesionálních CAD/CAM a vizualizačních programech. Díky tomu nabídne mnohem vyšší výkon, za což si také NVIDIA nechává štědře zaplatit.
V případě interního displeje je možné využít funkce NVIDIA Optimus, takže nenáročné programy mohou běžet přes integrované grafické jádro Intel UHD 630, aby se dedikovaný čip mohl vypnout a snížit spotřebu počítače. Tato funkce je nicméně volitelná a můžete ji ve firmware počítače zakázat. Pokud tak učiníte, přepnou se můstky na základní desce tak, aby dedikovaný grafický čip obsluhoval interní displej přímo a integrované grafické jádro se mohlo trvale deaktivovat. Takové řešení má smysl primárně při řešení nekompatibilit některých programů. Znamená však také mírně vyšší výkon v některých situacích.
Výstup VGA se chová stejně jako interní displej. Dle volby firmware tedy může být připojený jak k integrované grafice, tak v dedikovanému čipu od NVIDIE. Vzhledem k tomu, že nové grafické čipy již VGA nepodporují přímo, je výstup řešen přidáním speciálního čipu na základní desku (konverze z DisplayPortu).
V případě digitálních výstupů, tedy dvojice Thunderboltů a jednoho DisplayPortu v plné velikosti, jde o zapojení výhradně k dedikovanému grafickému čipu, a to bez ohledu na nastavení funkce NVIDIA Optimus. Jakmile tedy k těmto výstupům připojíte externí monitor, musí být čip od NVIDIA zapnutý.
Integrované grafické jádro zvládne v režimu rozšířené plochy zároveň obsloužit interní displej spolu s VGA výstupem a k tomu můžete připočíst až čtyři externí monitory přes NVIDIA Quadro.
Testy 3D Mark - celkový grafický 3D výkon systému
- 3DMark 11: P17428 (GPU: 22596)
- Fire Strike (DX11): 14656 (GPU: 17138)
- Time Spy (DX12): 5837 (GPU: 5869)
Cinebench (OpenGL)
- Cinebench R11.5: 117,28 fps
- Cinebench R15: 164,25 fps
SPEC viewperf 12.1 / 1900x1060 (fps)
- 3ds Max (3dsmax-05): 133,31
- CATIA (catia-04): 152,97
- Creo (creo-01): 129,74
- Energy (energy-01): 14,88
- Maya (maya-04): 98,67
- Medical (medical-01): 67,91
- Showcase (showcase-01): 81,65
- Siemens NX (snx-02): 186,30
- Solidworks (sw-03): 160,98
Aliens vs. Predator DirectX 11 Benchmark
- 1920x1080: 224,5 fps
Herní výkon je v závislosti na testu někde na půl cesty mezi GTX 1080 a 1070, v některých případech přímo na úrovni GTX 1070. V profesionálních testech však je grafický výkon díky optimalizacím a dalším akceleračním funkcím klidně dva až třikrát vyšší (v extrémních případech ještě více). Jde o nekompromisní řešení pro profesionální 3D grafiku, které zároveň plně poslouží k pohodlnému hraní nejnovějších her včetně virtuální reality.
Použitelnost pro potřeby virtuální reality novinářům Fujitsu předvedlo tím, že notebook posílá s celým setem pro „Windows Mixed Reality“. Kdo se trochu vyzná ve VR řešeních, ten si jistě všiml, že základ všech setů Windows Mixed Reality je stejný bez ohledu na to, kdo finální řešení dodal. To znamená charakteristické ovladače s páčkami jako na gamepadu a kulatým touchpadem a vizor, který nabízí rozlišení 1440x1440 pro každé oko při obnovovací frekvenci 90 Hz.
Oproti původnímu HTC Vive tato řešení nepotřebují základnové snímací stanice a orientace v prostoru je vedle gyroskopu a akcelerometrů korigována pomocí dvou kamer na předku vizoru. Tyto dvě kamery také sledují ovladače v rukou. Má to tedy dvě úskalí – jednak celé řešení začne špatně fungovat, pokud není dostatek světla, a pak také jakmile dáte ovladače dlouho z dohledu vizoru, po jejich návratu do výhledu budou posunuté klidně o půl metru. Běžně to však není problém, pokud nedržíte jeden ovladač dlouho za zády.
Rozdíl od jiných setů Windows Mixed Reality je prakticky jen ve tvaru vizoru, utahovacím mechanismu pro připevnění na hlavu a umístění konektoru pro připojení sluchátek (zde vpředu pod obrazovkou pro levé oko). V případě hraní her ve VR nijak neoceníte výhody Quadro proti GeForce, nicméně hrubý výkon na úrovni GTX 1080 Max-Q je tak vysoký, že není problém si zahrát prakticky cokoli. Možnosti Quadra se ve VR mohou projevit pouze ve specializovaných CAD/CAM programech, nicméně nemám přímou zkušenost s žádným takovým.
- Konstrukce notebooku, rozměry, hmotnost a mobilita
- Pracovní plocha, klávesnice a další ovládací prvky
- Procesor, operační paměť a ukládání dat
- Grafický výkon, kvalita displeje, virtuální realita
- Reproduktory a webkamera, Zabezpečení
- Chlazení notebook v klidu i zátěži
- Výdrž baterie, maximální i v reálnějším provozu
- Možnosti nastavení BIOSu
- Konfigurace a ceny, Závěr s klady a zápory
- Fotogalerie
- Technická data
Kapitoly článku: