RECENZE: ASUS VivoBook 15 (X512U) - jednoduchý 15,6'' notebook pro práci a jednoduché hraní

28. 3. 2019 06:20    Rubrika: Recenze    Autor: Tomáš Valenta

ASUS VivoBook 15 je omlazená novinka, která se v posledních týdnech objevuje na českém trhu. Aktuální generace byla představena na letošním veletrhu MWC 2019 v Barceloně. Snaží se zaujmout především elegantním designem se štíhlými rámečky obrazovky, naopak trochu ubírá na výbavě. Může být zajímavou volbou pro studenty či méně náročné uživatele, kteří dají především na design.

ASUS VivoBook 15 (X512U) - jednoduchý 15,6'' notebook pro práci a jednoduché hraní

Základní popis

Jedná se o notebook klasické konstrukce s panty obrazovky umístěnými směrem dozadu, takže otevřené víko zakrývá zadní část základny notebooku. Na dolní hraně víka obrazovky nejdeme po obou stranách gumové nožičky, o které se notebook opírá při otevřené obrazovce. Dojde tím k přizvednutí zadní strany základny o 5 mm. ASUS toto řešení označuje jako ErgoLift.

Otevření obrazovky napomáhá plochý úchyt v horní části víka obrazovky. Panty nedovolují otevřít notebook jen jednou rukou, základna se zvedá společně s krytem obrazovky. Závěsy dovolují vyklopit obrazovku notebooku až v úhlu cca 145°. Díky tomu můžete mít notebook i blíž u sebe, aniž byste měli pocit, že se obrazovka nedá dostatečně vyklopit.

Tělo notebooku je kompletně plastové. Hodnotnější materiály bychom hledali marně, v rámci segmentu je to ovšem běžné. Tělo notebooku působí bytelným dojmem. Pod větší silou sice dochází k určitému prohýbání (např. při zatlačení v místě mezi mezerníkem a touchpadem), při podélném zkrutu ale drží docela dobře. Notebook však určitě není stavěný na přenášení za roh s otevřenou obrazovkou. Víko obrazovky se velmi snadno poškrábe a nižší pevnost opět odpovídá danému segmentu, při zatlačení se snadno prohýbá. Nedochází tím však k vlnění obrazu displeje.

Pro účely testování jsem obdržel stříbrnou barevnou variantu. Výrobce tento model nabízí i v jiných barevných provedeních (modrá, oranžová, šedočerná) tuto chvíli není jasné, které či jaké z nich se dostanou i na náš trh, případně v jakých konfiguracích.

Konektorová výbava obsahuje asi většinu toho, co lze od počítače této třídy očekávat. Je trochu škoda, že je notebook vybavený pouze jedním rychlým USB konektorem standardní velikosti (USB typ A), částečně to ale vynahrazuje přítomnost malého USB 3.1 typu C pro připojení smartphonu či jiného příslušenství. Žádný z USB portů není trvale napájený, z uspaného či vypnutého notebooku tak nelze nabíjet jiná zařízení. Levá strana: 2x USB 2.0. Pravá strana: nabíjecí konektor (proprietární, kulatý), 1x USB 3.1, HDMI, 1x USB 3.1 typ C, sdružený 3,5 mm jack, slot paměťových karet microSD. Bezdrátová konektivita: Qualcomm Atheros QCA9377 (WiFi, Bluetooth)

K internetu se připojíte už jedině bezdrátově, klasický RJ45 (ethernet) zcela chybí. Modul Atheros QCA9377 pro bezdrátové připojení podporuje i aktuální standard 802.11/ac Wave 2 včetně pásem 2,4 a 5 GHz. Je zde i Bluetooth ve verzi 4.2.

Notebook má přijatelnou hmotnost 1,75 kg, na běžné poměry 15,6 '' notebooku. Se skladností tedy nebude větší problém, a pokud z konkrétního důvodu lpíte na notebooku s numerickou klávesnicí, denní přenášení notebooku s touto hmotností je vcelku přijatelný kompromis. Šířka notebooku je 358 mm, hloubka 232 mm (včetně mírně přesahujících již zmíněných nožiček). Tloušťka notebooku v zadní části obrazovky a včetně spodní gumové nožičky je 23 mm.