RECENZE: ASUS ROG Zephyrus M16 (GU603) - 16'' herní notebook s perfektním LCD, 8 jader i7 a RTX 3070
8. 9. 2021 06:20 Rubrika: Recenze Autor: J Z
- Základní popis, konstrukce, rozhraní, mobilita, multimedia
- Pracovní plocha, klávesnice, touchpad a další ovládací prvky
- Hlavní HW parametry, CPU, RAM a ukládání dat
- Grafický výkon a kvalita displeje
- Firmware a zabezpečení
- Chlazení v klidu i zátěži
- Napájení a výdrž baterie, maximální i v zátěži
- Konfigurace a ceny, Závěr s klady a zápory
- Fotogalerie
- Technická data
Kapitoly článku:
Grafický čip (GPU)
V závislosti na konfiguraci může být notebook vybaven dedikovaným grafickým čipem NVIDIA GeForce RTX 3070 Laptop GPU (8 GB), NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop GPU (6 GB) a NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti Laptop GPU (4 GB). Do redakce se dostala konfigurace s nejvýkonnější z grafik. Grafické jádro RTX 3070 je vybaveno 5120 výpočetními jednotkami (FP32/INT32), které je doplněno 8 GB 256 bitové paměti GDDR6. Jádro je schopné pracovat s taktem místy až 1,7 GHz a celý grafický modul v tomto notebooku umí spotřebovávat až 125 W.
Standardně se dedikovaná grafika zapíná pouze v případě, že je opravdu potřeba, pomocí funkce NVIDIA Optimus (v opačném případě je vypnutá a nespotřebovává žádnou energii). Interní displej je připojen k integrovanému grafickému jádru Intel UHD Graphics, které má sice jen základních 32 výpočetních jednotek, ale jde již o modernizované jádro odvozené od IRIS Xe – technologicky tedy odpovídá nejvýkonnějším současným grafickým řešením od Intelu.
Kromě interního displeje je integrovaná grafika připojena také v obrazovému výstupu HDMI 2.0b (4K při 60 Hz), což má tu výhodu, že ani při prezentacích s připojeným HDMI televizorem nebo projektorem nedojde automaticky k aktivaci dedikovaného čipu. Pouze konektory USB-C/Thunderbolt poskytující obrazový přenos typu DisplayPort 1.4a jsou připojeny přímo k dedikovanému grafickému čipu pro nabídnutí co nejlepší technologické podpory – rozlišení až 7680 x 4320 (při 60 Hz), G-SYNC a možnost řetězení více monitorů připojených k jednomu výstupu notebooku.
Pokud připojíte externí monitor k některému z portů USB-C/Thunderbolt, aktivuje se dedikovaný grafický čip i v případě, že není spuštěný žádný program, který potřebuje jeho výkon, neboť čip v tu chvíli řídí veškeré zobrazení na monitoru.
ASUS si dal nadstandardní práci, aby při provozu na baterii nedocházelo k vyšší spotřebě vlivem zbytečně běžícího dedikovaného grafického čipu. Jednak má v ovládací aplikaci možnost zapnout kompletní deaktivaci dedikované grafiky, kdykoli je notebook odpojen od napájení (a to až do té míry, že čip zmizí i ze Správce zařízení), a jednak je možné ze stejné aplikace snadno zobrazit, které programy grafiku používají, a ukončit je. Až se divím, že jsem podobné funkce neviděl u jiných notebooků a že je ještě Microsoft neintegroval do svého operačního systému.
Testy 3D Mark - celkový grafický 3D výkon systému
- Night Raid: 38135 (GPU: 50849)
- Fire Strike (DX11): 20209 (GPU: 22929)
- Time Spy (DX12): 8542 (GPU: 8475)
- RTX (Port Royal): 5289
- DLSS (FullHD): 59,05 fps (off: 24,99 fps)
Testy VRMark - výkon pro virtuální realitu
- Orange Room: 10766 (průměrné fps: 234,70)
- Cyan Room: 7333 (průměrné fps: 159,89)
- Blue Room: 2709 (průměrné fps: 59,06)
Cinebench (OpenGL)
- Cinebench R15: 65,66 fps
SPEC viewperf 12.1 / 1900x1060 (fps)
- 3ds Max (3dsmax-05): 184,38
- CATIA (catia-04): 93,53
- Creo (creo-01): 53,28
- Energy (energy-01): 10,95
- Maya (maya-04): 106,19
- Medical (medical-01): 42,35
- Showcase (showcase-01): 118,64
- Siemens NX (snx-02): 10,25
- Solidworks (sw-03): 67,40
SPECviewperf 2020 / 1900x1060 (fps)
- 3dsmax-07: 94,56
- catia-06: 58,3
- creo-03: 88,21
- energy-03: 23,12
- maya-06: 251,62
- medical-03: 26,82
- snx-04: 18,39
- solidworks-05: 175,29
Aliens vs. Predator DirectX 11 Benchmark
- 1920x1080: 309,5 fps
Poskytovaný vysoký herní výkon stačí na všechny dnešní hry, včetně těch náročných. Hry si zahrajete v plném rozlišení interního displeje a u těch nejnáročnějších budete maximálně řešit, zda se dostat na vysokou maximální obnovovací frekvenci displeje, anebo upřednostnit vyšší úroveň detailů. Jakkoli je totiž mobilní RTX 3070 výkonná, i tak si některé hry s vysokou úrovní detailů v plném rozlišení nezahrajete se stabilními 165 Hz, tím spíše v nativním rozlišení použitého LCD.
Displej
Počítač je v testované konfiguraci vybaven 16,1“ displejem s poměrem stran 16:10, rozlišením WQXGA (2560x1440) a maticí IPS. Od standardních 15,6“ displejů (16:9) se na šířku prakticky neliší, ale je o několik centimetrů vyšší, což umožňuje lépe využít prostor ve víku notebooku a nabídnout uživateli větší pracovní plochu. Za sebe mohu říct, že na displeje 16:10 se snadno zvyká a přál bych si, kdyby se výrobci vrátili k tomuto poměru stran ve větší míře.
Lepší poměr stran však není jedinou předností tohoto displeje. Jeho matice nabízí poměrně široký rozsah barev a 100% pokrytí barvového prostoru DCI-P4. Displej je z výroby rovnou kalibrovaný a vyznačuje se minimální odchylkou od referenčního zobrazení (Pantone Validated), což ocení zejména grafici, kteří z nějakého důvodu musí občas pracovat i bez připojeného externího monitoru.
Další nespornou výhodou je schopnost zvýšit obnovovací frekvenci ze 60 na 165 Hz a odezva pouhé tři milisekundy. Ačkoli vyšší obnovovací frekvence je primárně určena pro lepší požitek při hraní her, sám ji oceňuji i při kancelářské práci ve Windows. Extrémně plynulý pohyb kurzoru myši, posun stránek v prohlížeči, anebo jen pohyb oken po ploše, jsou velmi návykové. Standardně je notebook nastaven, aby 165 Hz používal pouze při napájení z elektrické sítě. Při napájení z baterie se kvůli šetření energie přepíná na 60 Hz, ale tuto funkci můžete vypnout v ovládací aplikaci od ASUSu. Já tak učinil, neboť přínos plynulejšího překreslování mi přišel dostatečný na to, abych obětoval trochu výdrže (spotřeba vroste v průměru o 1-3 watty).
Výrobce udává maximální jas 500 cd/m^2. Sondou jsme změřili dokonce 522 cd/m^2 a kontrast 1207:1, což jsou naprosto výborné hodnoty, se kterými není problém používat počítač i na přímém slunci. Naopak v místnosti je málokdy potřeba zvýšit jas přes 60 %. Regulace jasu je naštěstí řešena bez PWM blikání, takže displej je pro oči při dlouhodobé práci nižší zátěží než s PWM.
Celkově displej hodnotím jako špičkový prakticky ve všech ohledech. Obdobná kvalita displeje není běžná ani u profesionálních řad stolních monitorů.
V testovaném kusu notebooku byl osazen displej BOE CQ NE160QDM-NY3 (BOE0986). V zahraniční redakci nicméně ve stejném modelu taktéž s rozlišením WQXGA našli displej od AUO, takže zcela jistě existuje více dodavatelů parametrově podobného displeje. Displej od AUO se lišil především nižším maximálním jasem (448 cd/m^2).
Základní konfigurace mohou být vybaveny displejem s rozlišením WUXGA (1920 x 1200), stejnou svítivostí a 100% pokrytím barvového prostoru sRGB.
- Základní popis, konstrukce, rozhraní, mobilita, multimedia
- Pracovní plocha, klávesnice, touchpad a další ovládací prvky
- Hlavní HW parametry, CPU, RAM a ukládání dat
- Grafický výkon a kvalita displeje
- Firmware a zabezpečení
- Chlazení v klidu i zátěži
- Napájení a výdrž baterie, maximální i v zátěži
- Konfigurace a ceny, Závěr s klady a zápory
- Fotogalerie
- Technická data
Kapitoly článku: